In het kort
Om zijn terugkeer in het premium segment te markeren, kiest Renault voor de Rafale. Een nieuwe SUV-Coupé die zijn naam ontleent aan een vliegtuig uit de jaren 30 en zijn technologie aan de recente Austral en Espace.
Om zijn terugkeer in het premium segment te markeren, kiest Renault voor de Rafale. Een nieuwe SUV-Coupé die zijn naam ontleent aan een vliegtuig uit de jaren 30 en zijn technologie aan de recente Austral en Espace.
Renault geeft het half toe: in het premium segment hebben ze altijd gefaald! Maar het ontbrak niet aan ambitie bij oefeningen zoals de Avantime of de VelSatis. Deze ambitie is nog steeds aanwezig, want het merk met de ruit wil opnieuw proberen met de nieuwe Rafale. Toch lijkt Renault deze keer eindelijk de spelregels te begrijpen...
Ja, na een periode van vreemd design, gevolgd door saai - zo niet inspiratieloos - design, heeft Renault een tweede jeugd gevonden. In de lijn van de recente Austral, Espace en elektrische Scenic, komt de Renault Rafale. In tegenstelling tot eerdere pogingen van het merk, richt hij zich op een succesvol segment: dat van de SUV-Coupés!
Op het eerste gezicht onderscheidt de nieuwkomer zich sterk van de twee andere SUV's waarmee hij een platform deelt. De hand van de nieuwe designchef, Gilles Vidal, is te zien in de voorkant met de verticale lichtsignatuur, de slanke Matrix-lampen (optioneel) en de grille met een veelvoud aan ruiten. Overigens is deze blauw gekleurd op de topuitvoering Esprit Alpine. Net zo lang als de Espace (4,71 m) en met dezelfde wielbasis (2,74 m), heeft de Rafale een aflopende daklijn die eindigt in een prominente spoiler op de achterklep. Het moet gezegd worden: het werkt vrij goed!
De vraag blijft: beïnvloedt deze daklijn de ruimte en het comfort? Uiteindelijk is dat wat nodig is als Renault wil doorbreken in het premium segment. Dankzij de daklijn die pas na de C-stijl afloopt, wordt de hoofdruimte achterin slechts enkele millimeters verminderd ten opzichte van de Espace. Bovendien biedt de wielbasis nog steeds een zeer royale beenruimte en een koffervolume van 528 liter. Enige nadeel: de koffer biedt lengte en breedte, maar weinig hoogte.
Verder is de familiedeling binnenin duidelijker dan aan de buitenkant. De Rafale neemt het cockpitontwerp van de Austral en Espace volledig over. Dit is geen nadeel, want de afwerking en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Uiteraard is er het uitstekende OpenR-infotainmentsysteem van Android Automotive (Google). Om zich enigszins te onderscheiden, is het dashboard van de Rafale bekleed met natuurlijk zwart gekleurd kurk of een blad van natuurlijke leisteen (Esprit Alpine). Ook zijn er specifieke sportstoelen die betere zijdelingse steun bieden.
Onder de motorkap kiest Renault voor eenvoud: de Rafale zal hybride zijn, punt uit. Nou ja, hybride... en plug-in hybride! Ja, deze SUV-Coupé zal de eerste zijn met een plug-in aandrijving die 300 pk levert, vierwielaandrijving en een elektrische actieradius van 100 km.
Interessant, maar we moeten tot de herfst wachten op de lancering van deze plug-in hybride variant. Voor nu is er slechts één vermelding op het technische gegevensblad, en die kennen we al. Het betreft het hybride E-Tech systeem van de Austral en Espace. Dus vinden we een 1,2 liter driecilinder turbobenzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor via een zesversnellingsbak (2 voor elektrisch, 4 voor benzine). Hij levert 200 pk en brengt de Rafale in 8,9 seconden naar 100 km/u, terwijl hij slechts 4,7 l/100 km verbruikt en 105 g/km CO2 uitstoot (WLTP).
Wees eerlijk: deze aandrijflijn is misschien de achilleshiel van de nieuwe Rafale. Niet dat het aan soepelheid ontbreekt of meer verbruikt dan aangegeven – op dat punt houdt Renault zijn belofte. De kleine driecilinder is bovendien behoorlijk stil en maakt alleen echt geluid bij acceleratie. Bovendien biedt het chassis een goede balans tussen soepelheid, grip en dynamiek, terwijl de vierwielbesturing (optioneel / standaard op topmodellen) veel wendbaarheid toevoegt.
Waar ligt dan het probleem? Renault presenteert de Rafale als de combinatie van comfort en rijplezier. Toch wordt dat tweede punt ondermijnd door het gebrek aan reactievermogen van de versnellingsbak. Elke herstart, inhaalmanoeuvre of sterke acceleratie waarbij de bak moet terugschakelen, gaat gepaard met een voelbare vertraging van meer dan een seconde. Op papier lijkt er niets aan de hand. Maar op de weg denk je twee keer na voordat je een langzamer voertuig inhaalt. Hopelijk zal de komst van de plug-in hybride aandrijving (met zijn grotere elektrische vermogen) deze latentie kunnen opvangen...
Comfort, dynamiek en premium: dat zijn kenmerken die vaak de prijs opdrijven. Dat is ook het geval bij Renault, maar niet zo veel als we hadden verwacht. De nieuwe Rafale begint vanaf 44.000 € (Frankrijk: 45.000 €), slechts 100 € meer dan de Espace (Frankrijk: hetzelfde). Kies je voor de Esprit Alpine uitvoering, dan stijgt de prijs naar 47.900 € (Frankrijk: 49.000 €), 1.000 € (Frankrijk: 700 €) meer dan zijn broer. Opmerkelijk is ook dat hij veel betaalbaarder is dan de Duitse premium concurrentie, terwijl hij meer ruimte biedt!
In tegenstelling tot eerdere pogingen van Renault in het premium segment, lijkt de nieuwe Rafale goed te zijn gelanceerd in een aanzienlijk groeiend segment. Uiteindelijk is het beter om de marketing van Renault die het rijplezier promoot te vergeten en deze nieuwe Rafale te zien als het alternatief voor grote comfortabele sedans, die ruimte, comfort en stilte bieden.
Technische gegevens Renault Rafale E-Tech 200 (2024)