Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)
Félix Bouland · 27/03/2024 · 5 min gelezen
De Renault Scénic verandert zijn naam in Scenic E-Tech. Naast zijn nieuwe naam is de Scenic getransformeerd van een compacte MPV naar een elektrische crossover. Hij biedt twee accu's, twee motoren... maar is hij nog steeds bedoeld voor gezinnen?
In het kort
De Renault Scenic E-Tech wordt omgetoverd tot een soort "grote E-Tech Megane". Hij is exclusief verkrijgbaar als elektrisch voertuig, heeft twee motoren en een maximale actieradius van meer dan 600 km. Ondanks zijn crossovervorm is hij geen onderdeurtje als het op ruimte aankomt. Dit alles heeft hem zelfs de titel Auto van het Jaar 2024 opgeleverd!
Doe je vorken en fakkels weg. Ja, de compacte auto is aan het einde van zijn leven. Maar dat is de schuld van de huidige automarkt, die alleen nog maar geïnteresseerd lijkt te zijn in SUV's, groot of klein. We hebben de Renault Espace al zien veranderen in een grote 7-persoons SUV. Nu is de Scénic aan de beurt!
Exterieur
Laten we eerlijk zijn: de Scénic had niet zoveel fans als de Espace. Het designteam bij Renault heeft daarom iets meer vrijheid gekregen om zijn compacte MPV om te vormen tot een crossover. Het ontwerp is zoals gebruikelijk van Gilles Vidal. Zijn handtekening is hier en daar terug te vinden, zoals de verticale visuele handtekening, de grille die lijkt over te gaan in de bumper - en honderden kleine Renault-logo's vormt - en de vierkante wielen. Het lijkt wel een Peugeot! Niet verwonderlijk, aangezien de heer Vidal daar vandaan komt.
Kortom, dit is een crossover met strakke lijnen, geruststellende brede spoorbreedtes en een verrassend lage daklijn. Hij lijkt meer op een grote, gespierde Megane dan op een monovolume. En toch speelt dit uiterlijk ons parten. Met een lengte van 4,47 m is de nieuwe Scenic 70 mm langer dan zijn voorganger. Dat lijkt niet zo, want hij is 8 cm lager! De wielbasis is ook gegroeid tot 2,78 m, 10 cm langer dan die van de Mégane E-Tech.
Interieur
We hebben het niet voor niets over die elektrische Mégane E-Tech, want de twee auto's delen hetzelfde platform. De Scenic E-Tech maakt echter gebruik van een modulair platform om veel meer passagiersruimte te bieden. De ruimte op de achterbank is meer dan royaal voor het segment, terwijl de bagageruimte maar liefst 545 liter bedraagt, en zelfs 1.670 liter als de rugleuning met drie zitplaatsen is neergeklapt. Dat is meer dan elk van de eerste drie Scénics! Het enige nadeel is dat de laaddrempel erg hoog is...
Ruimte is niet het enige pluspunt voor gezinnen. Renault heeft een intelligente armsteun aan de achterbank toegevoegd, met twee USB-C poorten, twee bekerhouders en handige smartphone-/tablethouders. De rest van het interieur is goed afgewerkt, maar we hebben onze twijfels over de felblauwe inzetstukken op de Esprit Alpine uitvoering. Gelukkig is het op de topversie van de Iconic uitgevoerd in Lindehout. Net als de Mégane profiteert ook de Scenic van het OpenR-systeem. Deze combinatie van een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel (standaard) en een 12-inch touchscreen (standaard 9-inch) bevat een van de beste infotainmentsystemen in de autosector. Bedankt Google!
Motor
Zoals we al zeiden, maakt de Scenic gebruik van het modulaire elektrische platform van de Groep, dat nu AmpR Medium heet. Daardoor zijn de aandrijflijnen van de Scenic vertrouwd. Voor het instapmodel heeft de Scenic een 170 pk sterke elektromotor en een 60 kWh accu. Hiermee heeft hij een actieradius van 430 km.
Het topsegment maakt gebruik van de grote accu van de Nissan Ariya. Deze accu heeft een vermogen van 87 kWh en is gekoppeld aan een motor van 220 pk en 300 Nm voor een actieradius tot 623 km. Dat is moeilijk te overtreffen in dit segment! De laadsnelheden zijn echter wat aan de lage kant. De kleine accu gaat tot 130 kW en de grote tot 150 kW, waardoor je in respectievelijk 32 en 37 minuten van 15 tot 80% kunt opladen. In tegenstelling tot de Mégane heeft de Scenic standaard snelladen en een warmtepomp.
Rijgedrag
Op de weg volgt de Scenic dezelfde lijn als de Mégane. Dat is niet verwonderlijk, aangezien beide dezelfde basis delen. De grote broer is echter comfortabeler en net zo dynamisch. De voorkant is efficiënt en precies en de carrosseriebewegingen worden goed beheerst, maar de Scenic staat beter op zijn banden en is een tikkeltje comfortabeler. De grotere wielbasis heeft hier iets mee te maken, net als de stoelen, die prettiger aanvoelen. Onze Esprit Alpine tester had last van een iets te droge ophanging, maar dat is ongetwijfeld te wijten aan de grote 20-inch wielen.
Hoewel hij groter en zwaarder is - terwijl hij met minder dan 2,0 ton een van de lichtste in het segment blijft - is de Scenic niet gulziger. Op onze route, die bestond uit een mix van snelwegen en bochtige secundaire wegen, bedroeg het gemiddelde verbruik van ons model 17,3 kWh/100 km. Dat is identiek aan de homologatiecijfers! We kunnen dus concluderen dat de goede actieradius niet alleen een marketingtruc is...
Prijs
Tot nu toe lijkt de Renault Scenic E-Tech in elke categorie een groene sticker te krijgen. Het merk Renault heeft de deal echter bezegeld met een onverslaanbare prijslijst. Het instapmodel Scenic (60 kWh, 170 pk, 430 km) begint bij € 39.950, terwijl de Long Range-versie (87 kWh, 220 pk, 623 km) begint bij € 46.950. Qua prestaties, uitrusting en prijs is de Scenic voorlopig onaantastbaar!
Besluit
De Renault Scenic ondergaat een gedaanteverwisseling en dat kan sommige mensen boos maken. Toch voldoet de nieuwe Scenic E-Tech aan alle eisen. Hij biedt veel binnenruimte, een comfortabele bagageruimte, een dynamisch chassis en een efficiënte aandrijflijn. En dat alles voor een lagere prijs dan bij de meeste concurrenten!
## Technische specificaties Renault Scenic E-Tech Long Range (2024)