Nee, de populairste Franse wagen is dus niet de 2PK, maar wel de Renault 4, R4 voor de kenners. Hij staat zelfs wereldwijd op de derde plaats, na de Toyota Corolla en de VW Kever. En wanneer we de Corolla uitsluiten omdat wat vals speelt door 6 generaties in rekening te brengen, dan is de R4 zelfs tweede.
3000
3000, dat slaat op de cilinderinhoud van dit maffe R4-project. Initiatiefnemers Patrice Meignan en Jérémy Taltaud kwamen, vast na een avond met te veel pastis, aandraven met een Clio V6. Daarvan hielden ze alleen de krachtbron en het chassis over. Daar plaatsten ze de carrosserie van een R4 op, met enkele spectaculaire aanpassingen natuurlijk. Het resultaat oogt buitenaards… en cool. Ambachtelijke neo-retro, die we boven enkele minder geslaagde pogingen van echte constructeurs plaatsen.
3000-bis
Andere verwijzing naar 3000: de Gumball3000. Want het is in deze ‘glamour rally’ dat de 4L3000 van zich liet spreken. Hij was èèn van de meer opmerkelijke deelnemers, in een zo al opzichtig allegaartje. Het publiek wist het optreden wel te smaken en moedigde beide enthousiastelingen hard aan.
Een pracht van een hommage aan een legendarische auto, en dat vond ook Renault, want het merk verwees naar 4L3000 op zijn officiële Facebook-pagina.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Renault
Klik hier en zoek uw occasie Renault tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Renault, en een selectie van tweedehandse Renault’s.