In het kort
De nieuwe Renault Symbioz wil niet alleen een uitweg bieden voor wie een grotere Captur nodig heeft, maar ook voor wie de Mégane Grandtour of de Scenic MPV mist.
De nieuwe Renault Symbioz wil niet alleen een uitweg bieden voor wie een grotere Captur nodig heeft, maar ook voor wie de Mégane Grandtour of de Scenic MPV mist.
De SUV is koning en Renault lijkt de memo niet te hebben gemist. Kijk maar naar het huidige gamma van het merk. Van onder naar boven zien we de Captur, Arkana, Scenic E-TECH, Austral, Espace en Rafale. Dat is een goed gevuld gamma, maar Renault denkt dat er nog een gat te vullen valt...
Dit is dus de gloednieuwe Renault Symbioz. Hoewel hij nieuw is, gebruikt hij een recept dat zo oud als de heuvels: “hetzelfde, alleen groter”. Net als de Scénic en Grand Scénic van toen - en net als de Austral en Espace van nu - is de Symbioz de 'grote Captur'. Dat is op het eerste gezicht duidelijk, want de nieuwkomer heeft alles overgenomen van Renaults kleinste SUV, van de voorkant tot de B-stijl.
Achter de voorkant van deze omgebouwde Captur vinden we dezelfde wielbasis, maar de overhang aan de achterkant is met 18 cm vergroot. Dit verdient een vermelding, net als het nieuwe design. De achterzijde is gemodelleerd naar de nieuwe elektrische Scenic, met strakke lijnen, slanke lampen en een smalle achterruit.
Achter die smalle achterruit zit natuurlijk een kofferbak. Gezien de toevoeging van metaal is het niet verwonderlijk dat deze groter is dan die van de Captur. Dat gezegd zijnde, Renault draait de knoppen hier duidelijk in het rood. De Symbioz biedt een bagageruimte van 492 liter, uitbreidbaar tot 624 liter met de 16 cm verschuifbare achterbank. Dat is 152 liter meer dan zijn kleine broertje!
Voor deze grote bagageruimte, die een stationcar of MPV waardig is, is er een behoorlijke beenruimte voor de achterpassagiers - of bijna helemaal geen als de achterbank in de meest voorwaartse positie staat. Renault windt er geen doekjes om en hergebruikt alles. We vinden het 10,25-inch boordinstrumentarium en het 10,4-inch verticale scherm met het infotainmentsysteem van Google. Natuurlijk zijn er ook het fisher-price stuurwiel en de versnellingspook van de Captur, die er gedateerd uitzien in vergelijking met de nieuwste modellen van Renault...
Op dit moment zijn alle Renault Symbioz-modellen hybrides. Nee, geen milde hybrides, maar wel zelfladende hybrides. Dat klopt, de nieuwkomer is gebaseerd op de eerste generatie van Renaults hybridesysteem, net als de Mégane, Clio, Captur en Arkana en de Dacia Jogger en Duster.
Hij heeft een 1,6-liter viercilindermotor die via een automatische versnellingsbak met hondenkoppeling is gekoppeld aan een elektromotor. De combinatie stuurt in totaal 145 pk en 205 Nm koppel naar de voorwielen, terwijl de elektriciteit die tijdens het remmen wordt teruggewonnen, wordt opgeslagen in een 1,2 kWh batterij. Renault belooft dat 80% van de ritten in de stad elektrisch worden afgelegd. Dit verklaart de goede prestatiecijfers van de auto, zoals het gemiddelde brandstofverbruik van 4,7 liter/100 km en de CO2-uitstoot van 105 g/km.
Dat laatste punt valt niet te ontkennen. Ondanks het feit dat onze testrit voornamelijk over bergachtige wegen ging, haalde 'onze' Symbioz gemiddeld 5,2 liter/100 km zonder dat we er echt op hadden gelet. Een goed punt dus, maar het komt met een serieuze keerzijde. Ja, omdat dit Renaults eerste generatie hybride is, heeft de beroemde 'multi-mode' versnellingsbak slechts 4 versnellingen voor de verbrandingsmotor. Het schakelen gaat altijd langzaam en je hoort de 1.6-liter nog steeds zingen bij een constante snelheid...
Sportief rijden is daarom uit den boze, of je nu in het instapmodel Techno rijdt of zelfs in de Esprit Alpine. Die laatste profiteert echter niet alleen van een aangepast uiterlijk, maar ook van een scherpere ophanging en stijvere dempers. Daardoor is de Symbioz stabieler, maar nog steeds even comfortabel als een Captur.
Heeft Renault zichzelf in de voet geschoten? De nieuwe Symbioz begint bij €32.000, dat is €3.500 meer dan een Captur met dezelfde Techno-uitrusting en hybridemotor. Al kan je niet ontkennen dat deze Symbioz een serieuze grob groter is. Alleen… is hij wel 25 duurder dan de uit productie genomen Mégane GrandTour stationwagen. Stiekem… missen we die auto wel.
Slaagt deze Renault Symbioz in zijn taak om de Mégane, Mégane Grandtour en Scénic samen te brengen? In één woord: ja/ De nieuwkomer is veel meer dan een 'grote Captur', het is een veelzijdige crossover met goede binnenruimte en een prettig onderstel. Nu gewoon geen extra crossovers meer maken, Renault.
Technische specificaties Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid 145