De Renaultdealers weten tegenwoordig niet meer waar ze de nieuwe modellen eerst moeten parkeren in de showroom. Voor ons journalisten is het zelfs in spanning uitkijken naar wat Renault ons nu weer zal serveren.
Eind 2015 hadden we al de kans om de compacte SUV Kadjar te testen en de Espace, die een crossover werd. We wachten nu al in spanning op testmogelijkheden met de nieuwe Mégane en later met de opvolger van de Scénic. Maar om het jaar goed in te zetten, zijn we al heel blij dat we een week de nieuwste grote berline van Renault mee naar huis mochten nemen. De Renault Talisman wil doordringen in een segment waar de Ford Mondeo, de Skoda Superb en vooral de Volkswagen Passat de plak zwaaien. Ambitieus.
Elegant
Met de Talisman komt Renault een niveau hoger spelen dan voorheen met de Laguna. De Talisman heeft het voordeel dat zijn design een stuk geslaagder is dan dat van de weinig overtuigende Latitude. Zoals zijn rivalen komt ook de Talisman voor de dag als een statige, imposante berline. In de lengte tikt hij 4,84 meter aan, in de breedte 1,86 meter en in de hoogte 1,46 meter. Je kan er moeilijk naast kijken, ook al omdat zijn design - met zowel links naar de Espace als naar de Kadjar - niemand onberoerd laat. Als we eerlijk zijn, dan is het vooral met zijn profiel dat hij de aandacht weet te trekken, en dat camoufleert dan mooi zijn iets te beladen voorkant. Maar oordeelt u vooral zelf. In dit segment is stijl steeds belangrijker, maar een gevoel van gastvrijheid is dat nog veel meer.
Luxe op zijn Frans
Op dat laatste punt heeft Renault alles gegeven. Wie bekommerd is om de luxe die de passagiers op de achterbank ervaren, zit goed in de Talisman. De beenruimte en de hoofdruimte op de achterbank plaatsen de Talisman in de betere gemiddeldes in zijn klasse. Maar ook hier merken we dat diegene die in het midden op de achterbank moet plaatsnemen het kortste strootje heeft getrokken.
Vooraan kunnen bestuurder en passagier genieten van goed ontworpen stoelen die over verschillende comfortfuncties kunnen beschikken (ventilatie en massage in optie). De sfeer doet denken aan die uit de Espace, de Talisman moet niet onderdoen voor zijn Duitse collega’s. Alleen, de dikke raamstijlen vooraan zijn een domper en ook de grafische vormgeving van de tellers is niet bijster origineel. Om de aandacht af te leiden, opteerde Renault voor een 8,7 duim groot aanraakscherm dat ideaal geplaatst is. Geeks zullen ervan smullen. Je krijgt toegang tot de bediening van het audiosysteem, telefoon, navigatie maar ook de airco. We geven nog mee dat de koffer van de sedan een flinke 608 liter groot is, en met de achterbank neer kan dat zelfs 1.022 liter worden.
Soepele rit
Achter het stuur van de Renault Talisman beleef je niet de rit van je leven, maar je houdt er wel een groot gevoel van tevredenheid aan over. Onze testwagen was uitgerust met de 1.6 dCi met 130 pk en 320 Nm. Met zijn manuele zesversnellingsbak drijft hij je algauw naar een ‘goede huisvader’ rijstijl. De reden ligt voor de hand. Dit bescheiden viercilinderblok moet met een niet onaardig gewicht (1.430 kilogram) om en de versnellingsbak kreeg lange verhoudingen om het verbruik te drukken. Een combinatie waarmee hij weinig punchkracht overhoudt (0-100 km/u in 10,4 seconden en 205 km/u topsnelheid). Maar in de praktijk houdt hij voldoende in reserve om zich in elke situatie te kunnen beredderen. Verwacht alleen geen snelle sprint.
Natuurlijk, wie soepel rijdt krijgt de beloning aan de pomp gepresenteerd. Ons gemiddeld verbruik ging nooit boven 6,3 l/100 km. Wie geeft om dynamiek, zal merken dat de gestuurde ophanging en de precieze stuuroverbrenging je snel vertrouwen schenken. Maar dan lijkt de 4Control (vierwielsturing) zeker een aan te raden optie bij de aankoop.
De Renault Talisman 1.6 dCi 130 krijgt een vanafprijs van 29.600 euro opgekleefd.