Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault Twingo GT – (Helemaal) geen R.S.

In de vorige generatie had de Renault Twingo nog recht op zijn eigen R.S., met een leuke rijdynamiek. Door de motor naar achter te verhuizen, hadden we gehoopt dat de R.S.-ingenieurs zich al in de handen wreven met de nieuwe Twingo.

Maar daar is voorlopig niets van, we moeten ons tevreden stellen met deze GT tot nader order. Het is een gegeven dat u vast bekend is. Voor het derde hoofdstuk in zijn Twingo-boek, heeft Renault opvallende keuzes gemaakt. De motor verhuisde helemaal naar achter, net als de aandrijving. Een keuze die ten koste ging van de buitengewone binnenruimte die de Twingo zo beroemd maakte. Wie daarbij gehoopt had in de plaats een kleine driftkikker te krijgen, was er ook aan voor de moeite. De nieuwe Twingo rijdt wel lekker met zijn achterwielaandrijving, maar veel speelsheid voegt hij niet toe. Jammer.

Echte GT ?

Gelukkig liet Renault tijdens het Salon van Parijs in het najaar van 2016 de Twingo GT zien. Zijn 0.9 Tce klom naar 109 pk en 170 Nm, waarmee er opnieuw een snelle stadsmus leek aan te komen. Maar het is ook een teken aan de wand dat Renault hem een GT-badge geeft en niet de R.S.-stempel. Zijn filosofie is anders. Met zijn pluimgewicht (goed één ton) toont de kleine Renault zich snel genoeg. Hij haalt 100 km/u in 9;6 seconden. Onder zijn discrete uiterlijk – alleen een dubbele uitlaat achteraan verraadt zijn sportieve ambities – weet de Twingo GT zijn ambities goed weg te steken.

Maar GT betekent ook Gran Turismo, en dat is een filosofie waarin er meer ruimte moet zijn voor comfort, zelfs al tekende Renault Sport voor het ontwikkelingswerk. Zijn voorganger was hard afgeveerd, de nieuwe behoudt de zachtheid die de andere Twingo’s kenmerkt, ondanks een onderstel dat 2 centimeter lager ligt. Dat maakt echter lange autoritten plots interessanter, zeker omdat de motor zich hier een leuke partner toont. Anderen zullen zijn zakformaat dan weer waarderen in de stad.

Ontgoocheling

Maar het is vooral wanneer je op zoek gaat naar bochtige wegen dat je met een gevoel van teleurstelling achterblijft in de Twingo GT. Omdat zijn vering maar iets korter is geknipt, rolt zijn koetswerk nog vrij fel in de bochten. Hierdoor verdwijnt meteen je zin om het onderste uit de kan te proberen halen in het bochtenwerk. De voortrein mist daadkracht en laat snel zijn limieten zien wat grip betreft… waarop onderstuur volgt. Een opvallende keuze voor een achterwielaandrijver. Tel daarbij het weinig communicatieve stuur en al snel neemt de zin om te cruisen het over van de zin om te racen.

Wat eigenlijk betekent dat de Twingo GT helemaal zijn beloftes waarmaakt: hij is een goede GT, waar je behoorlijk snel mee kunt rijden zonder vermoeid te raken. Een duidelijke filosofie die zeker zijn aanhangers zal hebben. Maar waarom heeft Renault dan het concept niet nog net dat beetje uitgebreid met een zesbak in plaats van een vijfbak bijvoorbeeld? Deze is nu wat te lang en niet precies genoeg in de bediening. Maar we willen positief eindigen: we hielden er een verbruik aan over van 6,7 l/100 km, wat gezien ons rijgedrag wel een erg correct gegeven is.

Renault Twingo GT
Motor: driecilinder turbobenzine, 898 cc
109 pk bij 5.750 opm
170 Nm bij 2.000 opm
0-100 km/u: 9,6 sec
Top: 182 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Testverbruik: 6,7 l/100 km
C02 : 115 g/km
Priis : 17.100 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer