Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault Twingo R.S. Red Bull Racing – Jong veulen, met vleugels

Bij Renault heeft men nog reden tot blijdschap sinds de uitstap als constructeur uit de F1. Want Red Bull rijdt met Renault-motoren. Om die liaison te vieren, heeft Renault een beperkte serie uit van de Twingo R.S.

Deze bijzondere Twingo is gebaseerd op de gewone R.S.-versie, zelf vorig jaar nog maar aangepakt. Je herkent de Twingo nieuwe stijl aan zijn meer ‘lachende’ gezicht en zijn achterlichtblokken die uit twee delen bestaan. Maar de R.S. heeft er ook wielkastverbreders bij gewonnen, rondere bumpers en een nep-diffusor achteraan. Het geheel straalt in elk geval persoonlijkheid en karakter uit.

Sfeer

Goed, wie discreet zoekt, moet elders zijn. Zeker in deze beperkte oplage, waar de zwarte carrosseriekleur onderbroken wordt door een levendig gele streep op de voorbumper, door dito spiegelbehuizingen en dakspoiler. Aan de deuren opzij pronken Red Bull Racing stickers. Het interieur verschilt door zijn opmerkelijk tweetonig leder met gele accenten.

Tot zover het onderscheid met een gewone R.S.-versie. En dat houdt in dat je ook hier vlot met vier aan boord kan plaatsnemen. Achteraan vind je twee aparte zitplaatsen, die elk afzonderlijk kunnen worden versteld en neergeklapt. Hierdoor kan het koffervolume variëren van 165 liter, naar 285 liter, tot zelfs maximaal 959 liter met beide stoeltjes plat.

Geen slak

De ‘Red Bull Racing’ krijgt meteen het ‘Cup chassis’ mee. Dit betekent een stijvere ophanging en 4 mm lager op de weg. Op slechte weg stuitert hij als een springbal, maar anderzijds gaat hij wel plat door de bochten. Net zoals een kart. Dankzij de halve kuipstoelen wordt je rug perfect gesteund in snelle bochten. Je voelt je snel één met dit bommetje. Al snel wordt duidelijk dat je het vermogen hoog in de toeren moet gaan zoeken. De oude 1.6 zestienklepper met zijn 133 pk en 160 Nm heeft omwentelingen nodig om zich uit te leven. Maar hoewel dit vermogen niets uitzonderlijk is, valt de Twingo R.S. toch meteen op omdat hij zich zo makkelijk laat dompteren. Al na enkele bochten merk je dat dit onderstel geweldige capaciteiten heeft, en dat hij bijzonder snel de hoek om kan. Het is dan ook uitnodigend om te proberen de achtertrein op een fout te betrappen. Dit doe je door de voortrein met een ruk te plaatsen, en dan te wachten op een reactie van achteruit… die uitblijft. Wanneer dan toch de limiet van de grip bereikt is, zal de Twingo R.S. eerder over zijn vier wielen wegglijden. Maar dat maak je zo weer ongedaan. De remmen bijten en laten zich precies doseren. Alleen jammer van het te grote stuur, waardoor je te veel armbewegingen nodig hebt om correct te sturen.

Binnen ieders bereik?

Deze Twingo R.S. Red Bull Racing is volgens ons een heuse aanrader. Hij zou ook jonge bestuurders moeten bekoren, want hij is enerzijds bijzonder veilig en anderzijds niet al te zwaar voor de portefeuille aan 18.550 euro. Tot slot is hij met een officieel gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km ook op dat vlak economisch te noemen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer