Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Renault Twizy – Is dit de nieuwe chique van Knokke?

Behoort u tot de eersten die een Ray-Ban kochten, een cd en later een blu ray-speler? Proficiat, u behoort de vernieuwers. En zouden jullie nu ook massaal de Renault Twizy kunnen kopen aub?

Volgens de letter van de wet gaat het om een vierwieler van het zware type, voor rijbewijs B en beperkt tot 80 km/u, maar toegelaten op het merendeel van de wegen. Zoals een quad eigenlijk, maar dan met een stuur, klassieke remmen en deuren – al zijn die wel een optie van 590 euro – maar zonder ruiten. En dus zonder verwarming. Hij beschikt over een audiosysteem dat via bluetooth de muziek op uw MP3-speler of telefoon kan draaien. Een quad met klasse dus. Zoveel klasse zelfs, dat hij ons in Ibiza werd voorgesteld door David Guetta. Guetta en Ibiza, moeilijk om nog beter te doen om de Twizy als mode-object in de markt te zetten.

Geen kart, maar bijna

Maar Twizy is niet zomaar een speeltje, je kan er ook echt mee op avontuur trekken. De 80-reeks beschikt over 17 pk en 37 Nm. Lach maar, alleen weegt de Twizy slechts 450 kg en dus volstaat dit. Op een dynamisch parcours is hij zelfs best leuk en dynamisch. De eerste bochten is het een beetje bang aftasten, maar al snel merk je dat dit ding geen schrik heeft van bochten. Geen echte kart, maar hij benadert wel het gevoel.

Het stuur is niet bekrachtigd, maar reageert snel en precies. De vier remschijven bijten goed, al beschikt hij niet over ABS. Het chassis ten slotte werd op punt gesteld door de brigade van Renault Sport. Om maar te zeggen dat serieuze mensen zich over de Twizy hebben gebogen. En dat merk je ook. Het onderstuur kondigt zich mooi aan en is makkelijk op te vangen. In de stad ten slotte moet je er al hard tegenaan gaan wil je met een gewone auto de Twizy kunnen volgen.

Scooter-rivaal

Toegegeven, een 125 cc scooter lijkt nog interessanter. Goedkoper, sneller en je kan er overal mee tussendoor glippen. Alleen slaag je er snel ook in de kleine Renault in zijn 1,40 meter breedte in te schatten en glijdt hij evengoed glad als een aal door het verkeer. Niet overal, maar door meer gaatjes dan je zou denken. Voor een goede scooter moet je zo’n 5.000 tot 6.000 euro rekenen, en 5 à 6 l/100 km benzine. Wat veiligheid betreft, zijn vier wielen altijd beter dan twee, en de Twizy is aan de strengste crashtests onderworpen.

Tot slot, en dat lijkt misschien onbelangrijk, maar op een zonnige dag rijd je in de Twizy in short en T-shirt, parkeer je op de stoep voor je favoriete terras. Geen gedoe met motorkledij, en wanneer je hem naast een Smart ziet, lijkt die laatste wel een camionette. De deuren openen als die van een Lamborghini, wat wel cool is. Regent het, dan zit je nog steeds goed beschermd. Wanneer het fris is, voel je vanaf 60 km/u de koude wind in je nek kriebelen. Een goede sjaal brengt redding.

Rijbereik

Renault geeft aan dat de Twizy 100 km ver kan op één laadbeurt. Met een volgas-rijstijl zal dat zelfs geen 50 km zijn, maar wie rijdt volgens de principes van zuinig rijden (anticiperen, zo vaak mogelijk het gas lossen om de batterij bij te laden en indien mogelijk bergaf in vrijloop laten bollen) haalt makkelijk de 70 tot 80 km die wie er uit haalden. In de stad moet de 100 km haalbaar zijn. Een volledige laadbeurt duurt 3,5 uur. Dit kan aan een gewoon 220 Volt stopcontact, want er is geen snellaadmogelijkheid voor de Twizy.

Prijs

Dit blijft voorlopig nog het grote struikelblok voor de elektrische wagens. De Twizy 80 begint bij 7.690 euro. Daar moet je nog bij Renault de verplichte huur van de batterij bij nemen, minstens 50 euro per jaar. Voordeel is wel dat wanneer de batterijtechnologie verbetert, je een andere batterij kan krijgen. Renault stelt ook een tot 45 km/u begrensde versie voor. Die kan al door 16-jaren met een A3-rijbewijs bestuurd worden en begint aan 6.990 euro.

Nee, dit maakt hem niet meteen een koopje. Maar zeg nu zelf, wanneer de trend in Knokke dicteert dat je naar de bakker zoeft met het golfkarretje, dan kan je dat toch evengoed met veel meer stijl doen met deze Twizy? Aan de vernieuwers uit Knokke dus dit bericht: rep u naar de dichtstbijzijnde Renault-dealer.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Renault

Klik hier en zoek uw occasie Renault 604d tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Renault Twizzy, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer