Renault was afwezig in het segment van de kleine cabrio’s. De Franse constructeur heeft best een traditie in open Renaults, maar de afgelopen jaren waren dat vooral vierzits Méganes met hard vouwdak. Dit keer koos Renault voor een dak dat in één stuk achteruit klapt en dat door Webasto wordt aangeleverd. Het is perfect vergelijkbaar met dat van de Ferrari California, met dit verschil dat het dak bij de Wind onder de kofferklep verdwijnt.
De Wind werd overigens ontwikkeld bij Renault Sport. Niet toevallig vertrok men vanaf het chassis van de Twingo RS, dat ook voor de Clio RS (tweede generatie) werd benut. Omdat een open tweezitter wel sportief maar niet Spartaans hoeft te zijn, zijn vering, demping en rolstangen herzien met het oog op extra comfort.
Wel sportief, niet Spartaans
In de praktijk is het weggedrag meer dan gezond. De besturing blijkt niet messcherp maar wel efficiënt. Op een erg gehavend wegdek reageert de Wind wat nerveus door zijn van de korte wielbasis. De achteras volgt, maar stuurt zelden actief mee. Renault Sport koos hier duidelijk voor veilig boven leuk. ESP komt bovendien standaard op de snelste (1.6) versie. Bij de basisversie (Dynamique) kost ESP 300 euro extra. In die basisversie heb je wel al recht op alu velgen (16 duim) en manuele airco. Vanaf de Exception topversie werkt de airco elektronisch. GPS is niet leverbaar. Jammer, want Renault biedt elders geïntegreerde Tom Tom systemen aan.
12 seconden
Het dak opent via een drukknop op de centrale console, nadat je de vergrendeling boven de voorruit manueel hebt verdraaid. Openen duurt exact 12 seconden, op voorwaarde dat je stilstaat met aangehaalde handrem. Om uit de wind te zitten, voorziet Renault een degelijk netje dat onder een hoek van 90 graden tussen de voorstoelen doorloopt. Het overzicht in de wagen is redelijk, alleen driekwart naar achter is er weinig zicht door de opstaande kant langs de kofferklep. Die koffer (met plaats voor een echt reservewiel!) meet overigens 270 liter en is met geopend dak precies even groot, een zeldzaamheid bij cabrio’s.
Basismotor beter
De Wind is leverbaar met twee benzinemotoren, een diesel is voorlopig niet gepland en zit er ook niet aan te komen. De krachtigste motor is de 1.6 die we kennen uit de Twingo RS. Met 133 pk is hij best vlot en charmeert hij door zijn volle klank. Omdat het vermogen in de bovenste helft van de toerentalgebied zit, rijdt hij eerder vermoeiend en dorstig (9,5 liter gemiddeld). De 1.2 TCe met de kleine turbo is soepeler en past beter bij de cabrionatuur. Hier kom je reeds toe met 7,7 l/100 km.
Balans?
Door de Wind als tweezitter te bouwen met een eenvoudige dakconstructie kon Renault het gewicht laag houden, net als de instapprijs. Enkel de Fiat 500C is duidelijk beterkoop, de Peugeot 207 CC is merkelijk duurder en zet 200 kg meer op de weegschaal. De basisversie van deze Wind (1.2 TCe) is duidelijk de betere keuze en kost droog aan de haak 17.450 euro.