Deze versie, net zoals de andere moderne Gordini’s, onderscheidt zich vooral door zijn andere aankleding. En terwijl de foto’s die Renault vrijgeeft, uitsluitend de klassieke witte Gordini-streep op blauwe kleur tonen, ben ik verbaasd om mijn testexemplaar in het wit met grijze strepen terug te vinden. Hij beschikt evenmin over de typische velgen die een Gordini zo bijzonder maken.
Blanc Bleu...
Gelukkig zijn de andere Gordini-details wel aanwezig. De grijze behuizing van de zijspiegels en de randen van de luchthappers onderaan, de kleine ‘G’ op grijze achtergrond,... Het geeft hem een geheel eigen touch. Langs de binnenkant is dan wel weer heel wat blauw aanwezig. In overvloed zelfs. De bovenkant van het stuur, de flanken van de stoelen, de versnellingspook, de handgrepen van de deuren,... allen dragen ze de lievelingskleur van Renaults legendarische ‘tovenaar’. Die handgrepen zijn trouwens uniek voor het model, echte retrolintjes.
Daarentegen blijft de rest van het interieur ongewijzigd, wat ook betekent dat je het met een minimum aan opbergvakjes moet doen. Gelukkig kan je in de koffer voor 270 liter aan bagage kwijt, wat aanvaardbaar is voor een cabrio.
Zon in 12 seconden
Het koffervolume blijft ongewijzigd, ongeacht de positie van het dak. Om het dakpaneel op te bergen, is slechts 12 seconden nodig. Het gaat om een hoogst origineel systeem, waarbij het dakpaneel omgekeerd bovenop het kofferdeksel ligt. Het lijkt complex, maar het systeem is eigenlijk eenvoudiger dan de mechaniek van de meeste coupé-cabrio’s, en dus goedkoper en betrouwbaarder. Jammer wel dat je moet stoppen en de handrem aantrekken om het dak open te leggen, en dat je bovendien een grote, weinig handige hendel moet bedienen om de aansluiting met de voorruitstijl te lossen.
Wind RS?
Het onderstel van de Wind is dat van de Twingo, maar de ingenieurs van Renault Sport hebben het eerst onder handen genomen. Die hebben enkele verstevigingen aan het koetswerk aangebracht, wat leidt tot een uitstekende koetswerkstijfheid. Goed werk, want zelfs met de 1.6 16V met 133 pk – Renault biedt ook een 1.2 TCe met 100 pk aan – konden we het chassis van de Wind niet op een fout betrappen. Daar mag je nog een uitstekend communicerend stuur aan toevoegen, een aanvaardbaar testverbruik van 8,1 l/100 km (tegenover het constructeursgemiddelde van 6,9 l/100 km) en je beschikt over een sympathieke moderne tweezitter die een flinke knipoog richting seventies geeft. In een echt perfecte wereld zou Renault voor een iets koppelrijker motor zorgen, want nu heeft de 1.6 flink wat toeren nodig om snel te gaan. En voor een andere aandrijfvorm kiezen. Nu is de Wind uitsluitend op de voorwielen aangedreven, een keuze die is ingegeven door een economische reden.
Dat maakt wel dat Renault heel wat auto kan geven voor de prijs van 21.200 euro. De Wind Gordini 1.6 16V beschikt standaard over elektrische ruiten, automatische airco, cruise control en snelheidsbegrenzer en USB- en iPod-aansluiting.