4,09 meter lang, 1,73 meter breed en 1,56 meter hoog. Een echte stadsmus dus, maar dan wel één waarvan het gebruik in Kilowatt dient berekend. 100 tot 150 km ver moet je met één batterijlading kunnen.
De Zoe weegt 1.503 kilogram. De elektrische motor haalt maximaal 88 pk uit de batterijen, wat de Zoe in 13,5 seconden aan 100 brengt. Geruisloos, op wind- en rolgeluiden na. Zijn 220 Nm trekkracht die van bij de eerste omwenteling inzetbaar zijn, overtuigen als verkoopsargument. Van bij de eerste druk op het pedaal, schiet de Zoe vooruit.
Als stadsauto doet hij zijn werk voorbeeldig. Hij stuurt licht, de remmen grijpen snel in. Hij beschikt over vier deuren en achteraan beschik je wel over redelijk wat plaats. Alleen verhindert het batterijpack in de bodem dat je je voeten onder de stoelen vooraan kwijt kan. Alleen de leuning van de achterbank kan plat, maar met een ruimte van 338 tot 1.225 liter is de koffer best groot.
Veiligheid
Volgens Renault haalt de Zoe vijf sterren in de EuroNCAP-proeven. De elektrische aandrijving staat onder een spanning van 400 Volt, maar mag geen gevaar opleveren voor passagiers en hulpverleners. De elektriciteitskabels zijn overgeïsoleerd en zo ingeplaatst dat ze eigenlijk niet kunnen scheuren. De batterijmodule huist tussen de assen, in een aluminium behuizing. Renault beweert dat het de Zoe probleemloos door 40 cm diep water liet waden. Daarbij kwam de batterij onder water te zitten.
De accu bestaat uit lithium-ion cellen. Volgens de officiële verbruikstest moet hij 200 km ver kunnen, wat zich volgens Renault in gewone omstandigheden laat vertalen in een reëel rijbereik van 100 tot 150 kilometer. Voor lange afstanden is hij niet geschikt, maar als tweede auto wordt hij zeer interessant.
Aan een snellaadpaal moeten 30 minuten volstaan om de batterij voor 80 procent op te laden. Aan een lager vermogen duurt het twee uur om hem volledig op te laden. Thuis met 230 Volt duurt dat zes tot negen uur.
Renault verkoopt de Zoe eigenlijk zonder batterij. Die moet je huren, aan bedragen tussen 79 en 122 euro per maand. Dat hangt af van het gebruik van de batterij en de duur van het contract. Er is een waarborg van vijf jaar.
Renault vraagt 20.950 euro voor de Zoe, wat een stuk duurder is dan een Clio. Daar staat zijn fiscale voordeel tegenover, plus de volledige uitrusting van de Zoe. Navigatie is standaard, net als een zuinige airco. Terwijl de Zoe aan de stekker hangt, kan je via een smartphone info opvragen over de resterende laadtijd en welk rijbereik je hebt. Je kan ook vanop afstand reeds de verwarming aanschakelen.
Standaard is een geluidssysteem ingebouwd. Bij snelheden tot 30 km/u laat het drie signalen horen, om voetgangers en fietsers te laten horen dat er een elektrische auto aan komt.