We moeten er de nadruk op leggen dat dit een nieuwe generatie van de Renault Zoé is. Want afgaand op de uiterlijke aanpassingen (lichtblokken voor en achter, bumpers) zou je eerder denken dat we hier met een gewone facelift te maken hebben. Ook het onderstel bouwt verder op dat van de vorige Renault Zoé. Het interieur is daarentegen volkomen anders.
Verantwoord groen
De hele binnenkant is ingrijpend vernieuwd. Om te beginnen maakt hij de kwaliteitssprong die de klanten al zo lang vragen. Het interieur straalt nu veel minder Fisher Price-omgeving uit dan voorheen, terwijl het wel nog een speels aspect bewaart. Bij de verbeteringen willen we een betere leesbaarheid van de digitale omgeving aanhalen, en de conventioneler maar nog steeds moderne middenconsole. Een nieuwe pook voor de elektrisch geregelde versnellingsbak en een nieuw 9,3-duim groot, verticaal geplaatst scherm voor het multimediasysteem verrichten wonderen.
Maar het meest interessante aan dit interieur is de herkomst van de materialen, waardoor de Renault Zoé als ‘verantwoord groen’ kan worden omschreven. Een groot deel van de materialen is gerecycleerd. Dat is het geval voor alle zichtbare plastics. De stof die je op de boordplank vindt, de middenconsole, de deurbekleding en de bekleding van de stoelen is gemaakt uit gerecycleerde veiligheidsgordels, herbruikte stoffen en plastic flessen. Deze stof is bovendien ‘made in France’ en komt dus niet in een container de oceanen over. Bovendien vinden we in de praktijk de grijze stof knapper dan het kunstleder dat Renault in optie aanbiedt.
Aangepast onderstel
Het onderstel mag dan ‘slechts’ aangepast zijn, toch kunnen we ook hier zeggen dat de wijzingen ingrijpende gevolgen hebben. Eerst en vooral maakt de Renault Zoé een update in technologie, waardoor hij voortaan over led-licht kan beschikken en rijhulpen zoals de actieve rijvakcorrectie. En natuurlijk: een groter batterijpack van 52 kWh. Hierdoor stijgt het rijbereik naar een officieel gemiddelde van 386 tot 392 kilometer. Gemeten volgens de WLTP-test. Renault stelt voortaan ook twee motoren voor, vandaar het verschil in rijbereik. De ene heeft 110 pk, de andere is een nieuwe motor met 135 pk. Die laatste hebben we getest.
Meer dan 300 kilometer
Getest? Zeg maar tot de limiet gedreven. De helft van onze 230 kilometer lange testrit verliep over een bergachtig parcours. We reden met deze kleine Zoé alsof het om een Clio RS ging. Maar wat wil je dan ook: de elektrische motor reageert onmiddellijk, waardoor hij op een slingerende bergweg meteen een en al fun wordt. Een dergelijke rijstijl mag dan compleet in tegenstelling lijken met de filosofie die achter deze auto schuilgaat. Maar we halen er wel twee vaststellingen uit.
Ten eerste: de Renault Zoé heeft geen enkele moeite om dit opgelegde tempo te volgen. En dat met een onderstel dat sowieso de voorkeur geeft aan comfort en met eco-banden. Dat geeft een groot verschil in grip. Ten tweede: na deze allesbehalve zuinige rit, en met de resterende autonomie aangegeven op het dashboard, zouden we meer dan 300 kilometer ver geraakt zijn. Zonder ons enthousiast gedeelte zouden we dus zeker meer dan 350 kilometer ver zijn geraakt. In de 110 pk-versie belooft dat nog meer te zijn, want die is nog zuiniger. Voor een stadswagen die vooral dient als tweede auto voor het gezin is dat meer dan behoorlijk. Dit is eerlijk gezegd de eerste elektrische auto die ons helemaal wist te overtuigen. De Renault Zoé is volgens ons momenteel het beste antwoord op het elektrische vraagstuk… en geen SUV van dik 2,5 ton.
Wie een nieuwe Renault Zoé R110 inclusief de batterijen koopt, betaalt 32.600 euro. Wie de batterijen huurt betaalt 24.400 euro. De huur van de batterijen schommelt tussen 74 euro en 124 euro per maand.
Renault | Zoé R135 |
---|---|
Motor | elektrisch, synchroon |
Pk | 135 pk |
Nm | 245 Nm |
0-100 km/u | 9,5 sec |
Top | 140 km/u |
Rijbereik (WLTP) | 386 km |
Testrijbereik | + 300 km |
Prijs | 34.600 euro (met batterijen) |