Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Seat Alhambra 1.4 TSI – Familiezaak(je)

De tweede generatie Seat Alhambra moet (hopelijk) opnieuw klanten aanvoeren in een segment dat door Jan en alleman verlaten leek.

Misschien vraagt u zich af waarom een merk dat telkens weer het ‘auto emoçion’-thema bespeelt, hardnekkig blijft geloven in een auto die maar weinig emotie uitstraalt, zelfs binnen het saaie monovolumesegment.

De uitleg is eenvoudig. Denk de grille en het Seat-logo weg, en daar staat een Volkswagen Sharan. Makkelijk wanneer je deel uitmaakt van de grote Volkswagen-familie. Vooral omdat de vorige Alhambra hetzelfde trucje met succes heeft uitgevoerd, want zelfs na 14 jaar trouwe dienst zette die nog jaar na jaar mooie verkoopsresultaten op de tabellen. Het was dan ook niet meer dan logisch het beproefde nummertje nog eens op te voeren.

Schuifdeuren

De Alhambra is van filosofie veranderd: langer, breder en lager dan de eerste generatie. Dit geeft hem meer uitstraling, meer dynamiek ook, al blijft zijn lijnenspel vooral functioneel overkomen. Maar de belangrijkste vernieuwing: hij kan voortaan 7 inzittenden aan, zonder dat je met zware stoelen moet beginnen zeulen. Want deze zitten voortaan opgeborgen in de koffer en tover je in een handomdraai tevoorschijn.

Je moet geen wonderen verwachten, achterin nemen best geen al te lange mensen plaats. Maar toegegeven, de toegang is bijzonder eenvoudig. Dat is te danken aan de zijdelingse schuifdeuren, ook nieuw op de Alhambra. Ouders die kinderen vast te sjorren hebben, zullen de meerwaarde van deze deuren snel weten te appreciëren. Je hoeft bovendien niet eens meer op zoek te gaan naar een kinderzitje, want Seat voorziet zelf op de optielijst in een verhoogd zitkussen dat uit de achterbank kan wippen.

Interessante koop

Hoewel de badge anders beweert, blijft de Alhambra toch vooral een Volkswagen, en dat merk je aan de topafwerking van het interieur en de gekozen materialen, maar ook aan de dikke optielijsten. En zelfs al blijken sommige opties duurder bij Seat dan bij Volkswagen, toch is de Spanjaard het betere koopje. Met gelijkwaardige afwerking en uitrusting bedraagt het verschil zo’n 2.000 euro in het voordeel van de Seat. Een Alhambra Style kost 32.390 euro, tegenover 34.380 euro voor de Sharan Comfortline.

Gezonde wegligging

Het goede nieuws loopt verder in het rijgedrag ook. Deze grote monovolume stuurt trefzeker zoals je dat van een grote VW mag verwachten. Met de rechtstreeks ingespoten 1.4 TSI turbobenzine met 150 pk, toont de Alhambra zelfs een zeker temperament. Hij voelt behoorlijk licht aan, en bundelt dynamische kwaliteiten met een hoog veiligheidsgevoel, met dank aan het lichte stuur en de goede koetswerkcontrole van de ophanging.

De motor is al laag in de toeren aanwezig, wat je eerder verwacht van een diesel. Bovendien blijkt hij zuinig ook. Seat geeft een officieel gemiddelde van 7,2 l/100 km op, en in de praktijk houd je hem in het dagelijks verkeer makkelijk onder 9 l/100 km.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Seat

Klik hier en zoek uw occasie Seat Alhambra tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Seat Alhambra, en een selectie van tweedehandse Seat’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer