Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Begin 2018 kondigde Seat officieel de lancering van Cupra aan als onafhankelijk sportief merk. Met de Ateca die u hier ziet, krijgen we het eerste product van Cupra onder ogen.

Op het moment van de aankondiging hadden we gemengde gevoelens. Enerzijds vonden we het wel gewaagd, en tegelijk ook wat roekeloos, om een sportief merk op te richten dat niet kon bogen op een bestaand imago. Een merk waar geen geschiedenis achter schuilgaat. Maar anderzijds weten we ook dat de Cupra’s bij Seat garant stonden voor flink wat sensatie. De jongste die we konden testen, de Leon Cupra R, liet wat dat betreft veel goeds voorspellen voor het nieuwe merk.

Goede basis

We waren dan ook erg benieuwd om kennis te maken met de eerste ‘echte’ Cupra. We wisten al lang dat het om een variant van de Seat Ateca SUV zou gaan. Goed, we gaan hier niet onder stoelen of banken steken dat wij stilaan onze buik vol hebben van al die SUV’s, en dat de sport in SUV slechts hoogst zelden op zijn plaats staat. Alleen in de erg hoge prijsklassen durft het plaatje wel eens te kloppen. Maar goed, de Ateca is op zich al een van leukste compacte SUV’s om sturen, en dus leek hij ons een uitstekende vertrekbasis om ons gevoel van de Seat Cupra’s nog te versterken.

300 pk, goed en wel aanwezig

Maar kijk, de eerste testritten… en meteen ook de ontgoocheling. De Cupra Ateca heeft nochtans ook veel in zijn voordeel spelen. Hij ziet er agressief uit, zonder een karikatuur van zichzelf te worden. Hij evenaart de afwerkingskwaliteit die we al van Seat kennen, maar hier zet hij een overtuigender sportief-luxueuze sfeer neer. De standaarduitrusting staat ook op punt, met infotainment, een digitaal dashboard, rijhulpen, adaptieve ophanging met rij-instellingen. Voldoende om zijn basisprijs van meer dan 43.000 euro te helpen rechtvaardigen.

We geven ook meteen toe dat de Cupra Ateca een stevige push in huis heeft. Eigenlijk is het eenvoudig: binnen dit prijssegment vind je geen andere compacte SUV die 300 pk in de aanbieding heeft. De 2-liter viercilinder turbobenzine heeft niet liever dan in de toeren te worden gejaagd. Elke keer weer staat zijn cavalerie paraat om uit te rukken. Een 0 naar 100 km/u in iets meer dan 5 seconden bewijst dit. Maar wanneer men ons een sportief merk aanpraat, dan verwachten we meer dan een auto die alleen maar hard rechtuit knalt.

Waarden doen devalueren?

De mensen van Seat – excuus, Cupra – hadden het goede idee opgevat om in de bergen rond Barcelona een slingerweg van zo’n vijf kilometer volledig voor het verkeer af te sluiten om ons toe te laten de Ateca helemaal naar zijn limiet te drijven. Maar daar komen zijn fouten meteen boven. Om te beginnen is er de DSG

Je zou kunnen zeggen dat de ontgoocheling voortvloeit uit te hoge verwachtingen vooraf. Misschien, maar onze verwachtingen waren wel gebaseerd op wat we kennen uit de Seat Cupra’s. Dat zijn steeds sportivo’s met een slecht karakter geweest, ook al waren ze soms niet helemaal perfect op punt gesteld. Is Cupra in de overgang naar een eigen merk softer geworden? We mogen ons verwachten aan puur sportieve modellen, zeven tegen 2021, maar ook ‘gewoon snelle’ varianten. Probeert Cupra hier geit en kool te sparen? Dan had het merk dat moeten zeggen en duidelijker in detail uitleggen welke filosofie er achter Cupra schuilt. Wat dat betreft bleven we op onze honger. Is dit uiteindelijk niet de eerste vertegenwoordiger van een nieuw merk dat de verkoop van Seat moet doen toenemen?

Dus laat het ons maar over die boeg gooien: het zijn we die het merk Cupra niet helemaal goed hebben begrepen, en in de fond is de Cupra Ateca een snelle SUV, niet radicaal maar wel comfortabel voor alledaags gebruik. We hopen echt dat het de volgende keer beter is.

Info en configurator op de nieuwe officiële website van Cupra

Cupra Ateca
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc
300 pk bij 5.300 – 6.500 opm
400 Nm bij 2.000 – 5.200 opm
0-100 km/u: 5,2 sec
Top: 247 km/u
Verbruik: 8,5 l/100 km (WLTP)
Testverbruik: 9,8 l/100 km
CO2 : 192 g/km
Prijs: 43.390 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT

Test: Seat Ibiza – Jeugdidool?

Autotests · SEAT
Ontdek meer