Seat heeft een minimum aan facelift uitgevoerd. In de lichtblokken zijn led’s opgenomen die dienen als dagrijlichten. Maar dat is het. Wel heeft Seat nu een programma ingevoerd met meer individualiseringsopties. Naast de carrosseriekleur kan je dan kiezen voor een contrasterend kleurtje voor de spiegelbehuizing en de rand van het radiatorrooster. Of voor velgen met twee kleuren, en voor kleurrijke decoratie van de ventilatiemonden en andere interieurdelen.
Dat is niet hetzelfde omvangrijke programma als dat van de Mini of de Fiat 500 en al zeker niet dat van de Opel Adam. Maar het maakt wel dat je de Ibiza die tot nu net dat tikkeltje miste, nu plots wel hipper voor de dag komt. Hij krijgt karakter.
Full Link
Met de update krijgt Seat ook de jongste infotainmentsystemen van de VW-groep toegestopt. Hier gaat het zelfs om de allerlaatste update, want tenzij wij slecht zijn geïnformeerd, is de Ibiza de eerste in de VW-groep die over Apple CarPlay en Android Auto kan beschikken. Hierdoor wordt het infoscherm via om het even welke MirrorLink een kopie van uw smartphone. De verbinding is niet optimaal met alle Android telefoons – minder een zorg voor Appletoestellen – maar wanneer het werkt, werkt het uitmuntend.
Bruisend
Nu het goede nieuws voor de autoliefhebber. De Seat Ibiza krijgt een nieuwe elektromechanische stuuroverbrenging die van de auto nog geen Ferrari maakt, maar wel een fijn stuurgevoel opwekt. Dit vervolledigt een onderstel dat al goede kwaliteiten had. Hierdoor krijgt de Seat Ibiza ook op dit vlak dat tikkeltje meer. Nu zijn we er. Tot slot zijn er de motoren.
Bij de diesels gaan de 1.2 en de 1.6 TDI er uit. In de plaats komt een 1.4 TDI driecilinder, met 75 pk, 90 pk of 105 pk. De properste van die drie is aangekondigd met 3,4 l/100 km en 88 gr/km CO2. Maar dat is niet de leukste versie. Die moet je bij de benzinemotoren gaan zoeken. Ook hier is het tabula rasa, alle oude motoren er uit en nieuwe in de plaats. Onderaan het gamma vind je zo de 1.0 driecilinder, die zonder turbo goed is voor 75 pk. Met turbo wordt dat 95 pk en er is ook een versie met 110 pk. De Seat Ibiza is de tweede auto in de groep om deze motor te krijgen, na de Audi A1. Dit was wat de Ibiza nodig had.
Het kleine molentje zit vol goede wil en het weegt bovendien niet te zwaar door op de vooras. Hierdoor wordt de Ibiza zo speels als het eiland waaraan hij zijn naam ontleent. Nee, een raket is hij niet. Maar een 0 tot 100 in 9,2 seconden is een mooi cijfer zonder meer. Het rijplezier is echter duidelijk aanwezig. Proper rijplezier bovendien, want in de officiële test is de Ibiza gehomologeerd met 4,4 l/100 km en 102 gr/km CO2. Wie van het plezier wil proeven moet rekening houden met goed 6 l/100 km.
Tot voor kort liet de Seat Ibiza mij eerlijk gezegd een beetje koud. Dat is nu wel veranderd. Hier staat een auto die elk van de gevraagde 15.890 euro waard is. Met de DSG 7-bak wordt dat 16.600 euro. Standaard heb je een manuele zesbak.