Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Seat Ibiza ST – Familieuitbreiding

De Ibizafamilie is een break rijker: de ST. Hij ziet er niet alleen leuk uit, maar komt ook met een zuinige 1.2 TDI diesel die gemiddeld slechts 102 gram CO2 per kilometer uitstoot. Cue 15 procent overheidskorting op de factuur.

Seat blijft zijn ‘auto emocion’ imago graag uitspelen. Daarvoor pronkt ook deze Ibiza ST met een fris lijnenspel. Maar toch mikken de Spanjaarden meer op jonge gezinnen met kinderen, dan blitse boys die naar de disco trekken. Mensen die in de volgende fase zijn aanbeland, zeg maar.

Praktisch weet de Ibiza ST wel te overtuigen. Met zijn lengte van 4,32 meter is hij 18 centimeter langer dan de Ibiza hatchback, beide gebouwd op het platform van de Volkswagen Polo. De Ibiza ST kan 430 liter bagage aan voor je de achterbank neerklapt, wat 138 liter meer is dan de hatchback. Met de bank plat, groeit de koffer tot 1.164 liter. De kofferklep is breed gehouden en de laaddrempel makkelijk laag. Hier is echt over de bruikbaarheid van de koffer nagedacht. De achterste raamstijlen zijn dun, wat het uitzicht rondom ten goede komt.

Zowel uiterlijk als innerlijk zijn er weinig verschillen tussen de Ibizamodellen. Ja, de achterdeuren zijn wat groter in de ST, wat de instap vergemakkelijkt. Maar op de achterbank is het vruchteloos speuren naar meer beenruimte dan in de vijfdeurs Ibiza.

Nieuwe TSI-motor

Ook het motorenpallet is grotendeels bekend. Zo vinden we bij de benzines een 1.2 met 70 pk en een 1.4 met 85 pk. Nieuw is de 1.2 TSI die dankzij zijn turbo 105 pk afgeeft. Hij vervangt binnenkort in alle Seatmodellen de even krachtige atmosferische 1.6. De 1.2 TSI is 190 km/u snel, spurt naar 100 in 10,2 seconden in verbruikt gemiddeld volgens Seat slechts 5,3 liter. De TSI Ecomotive doet dankzij zijn remenergierecuperatie en start/stop-systeem nog beter: 5,1 liter (CO2: 119 gr/km). Nog dit jaar krijgt hij ook een zeventraps DSG versnellingsbak.

3,9 l/100 km

Onze aandacht ging vooral uit naar de nieuwe diesel. Naast de 1.6 TDI met 90 pk of 105 pk, valt de 1.2 TDI driecilinder op. Deze spaarversie met 75 pk en 180 Nm koppel verbruikt officieel gemiddeld slechts 3,9 liter, wat gelijkstaat aan een CO2-uitstoot van 102 gram per kilometer.

Goed voor het milieu, maar je betaalt wel de tol achter het stuur. De lange vijfbak moet je vaak beroeren wil het wat vooruitgaan. En dan nog. Hij heeft 14,5 seconden nodig om 100 te halen en piekt op een magere 168 km/u. Wie de voorkeur geeft aan prestaties, moet opteren voor 1.6 TDI’s. Die zijn wel wat sneller, maar moeten de 15% staatskorting ruilen voor slechts 3% door hun hogere CO2-uitstoot. Het leven is kiezen.

Rijkelijk uitgerust

Met een prijs van 12.940 euro kiest Seat voor een zeer competitieve prijs voor zijn basisversie, de 1.2 benzine Reference. Hierin zit onder meer standaard ESP inbegrepen, net als een batterij airbags, Isofix-verankeringspunten, elektrische ruiten vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening, radio en aux-ingang voor MP3-spelers. Bijna alles wat je nodig hebt. Seat biedt de 1.2 TDI alleen aan vanaf het duurdere Styleniveau, wat de prijs op 16.890 euro brengt. Maar daar mag je dus nog 15% aftrekken. Het verschil met de vijfdeurs schommelt al naargelang van de versie tussen goed 500 euro en 1.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer