De vijfde generatie Seat Ibiza krijgt alle technologie en online snufjes die de kopers van deze auto verwachten. En die zijn jong, gemiddeld tien jaar jonger dan een doorsnee-koper van eender welke andere nieuwe auto. Zo legt het multimediasysteem een directe, geoptimaliseerde link met de meeste smartphones via ofwel Mirror Link, Android Auto of Apple Car Play. De bediening verloopt via een achtduim-scherm met een buitengewone kwaliteit en responstijd. Draadloos laden is een optie, en vanaf volgend jaar kan de Ibiza ook een digitaal dashboard krijgen.
Daar voegt de Ibiza nog technologie en rijhulpsystemen aan toe die recht uit een hogere klasse komen. Dan hebben we het over led-lichten, adaptieve cruise-control of het automatische noodremsysteem in de stad: Front Assist.
Meer persoonlijkheid
De Ibiza krijgt het nieuwe modulaire platform van de VW-groep: MQB A40. Dat moet de basis worden voor de verschillende modellen in het B-segment van de groep (Fabia, Polo,…). De wielbasis is langer geworden, maar niet de totale lengte. Het gevolg is 3,5 centimeter bijkomende beenruimte voor de passagiers op de achterbank. De kofferinhoud groeit tegelijk met 63 liter, om nu 355 liter te bereiken.
Het interieur krijgt een heel nieuw karakter, met ofwel een in blinkend zwart afgewerkte strook door het interieur, ofwel is die in carrosseriekleur. Dat geeft meteen een vrolijker effect, en de assemblagekwaliteit lijkt boven elke twijfel verheven. Alleen, hoe zit dat met krasbestendigheid op langere termijn?
Kleine Leon
Niet minder dan 9 motoren heeft Seat dit jaar al op het menu staan. De 1.0 MPI komt met 65 pk of met 85 pk. De 1.0 TSI met 95 pk of 105 pk en de nieuwe 1.5 TSI 150 pk is al binnen enkele maanden verkrijgbaar. Bij de diesels maakt de 1.6 TDI de dienst uit, met 80 pk, 95 pk of 115 pk. En tegen het einde van 2017 volgt er nog een 1.0 TSI op aardgas (CNG).
De 1.5 TSI 150 pk bevestigt wat we ook al tijdens onze vorige kennismaking met de vernieuwde VW Golf ontdekten. Door zijn lineaire karakter kan je hem niet meteen karaktervol noemen. Met zijn koppel van 250 Nm dat van bij 1.500 opm beschikbaar is, kan hij daarentegen wel de hernemingen van een turbodiesel bieden, waardoor je zelfs op bochtig parcours nauwelijks met de zesversnellingsbak aan de slag moet. Toch toont de Spanjaard daar dat hij uit hetzelfde sportieve vaatje tapt als zijn voorgangers, met een direct reagerend stuur en een achtertrein die aan het asfalt blijft kleven. Het is steeds de voortrein die de richting aangeeft. De chauffeur die wat meer comfort verwacht, zal wel wat ontgoocheld zijn in de stugge vering (toch met de 17” en 18”-velgen), terwijl de passagiers niet over handgrepen beschikken om steun te zoeken in de bochten.
1.0 TSI 115
We zakken één trapje op de ladder met de 1.0 TSI, die dezelfde kwaliteiten en tekortkomingen als de 1.5 vertoont. Maar dankzij zijn lage gewicht van 1.150 kilogram, heeft deze motor weinig moeite om de Ibiza in beweging te houden. Al klinkt hij daarbij wel wat luider in het interieur door. Zijn stem mengt zich met de aerodynamische fluittonen die bij hoge snelheid de kop opsteken.
Seat Ibiza 1.0 TSI |
---|
Motor: driecilinder turbobenzine, 999 cc |
115 pk bij 5.000 - 5.500 opm |
200 Nm bij 2.000 - 3.500 opm |
0 - 100 km/u : 9,3 seconden |
Top: 195 km/u |
Verbruik: 4,7 l/100km |
Testgemiddelde: 5,6 l/100km |
CO2 : 108 g/km |
Prijs : 19.700 euro |