Wacht, moet dat niet Leon SportsTourer zijn? Correct! Want over heel Europa staat de stationwagenversie van de Leon gekend als de SportsTourer. Niet anders voor de nieuwe generatie. Behalve in België, waar Seat over de Leon Break spreekt. Vrees echter niet, het recept is identiek!
Golf in Spaans jasje
Dat recept heeft gekende ingrediënten. Ingrediënten die al toegepast werden bij de eerste generatie die het levenslicht zag in 1999. De Leon is namelijk niet meer of minder dan een Volkswagen Golf in een Spaans plunje. Met Duitse bouwstenen maar een meer uitgesproken styling.
26 jaar na datum gaat die stelling nog steeds op. Want ook de vierde generatie neemt de bouwstenen van de achtste (!) generatie Golf en mengt die tot een eigen smaak. De driedeurs is dan wel op het kapblok blijven liggen, de vijfdeurs en stationwagen mogen ook bij de vierde generatie present tekenen.
Modetrend present!
Die laten zich alvast kenmerken door een sterk in de lengte gegroeide koets. 9 centimeter is dan ook niet niets. Des te opvallender is het dat niet enkel de hoogte lichtjes afneemt (voor een sportievere look) maar ook de breedte. Jawel, in tijden waar auto’s steeds breder worden – tot grote stress op de parking -, staat deze nieuwe Leon net geen centimeter smaller op zijn wielen.
Het resultaat van die nieuwe proporties, samen met een wielbasis die 5 centimeter toenam, is een Leon die sportiever dan ooit voor de dag komt. Op het eerste gezicht lijkt de visuele evolutie met zijn voorganger klein maar de dieper uitgesneden koplampen en meer geaccentueerde bips spreken dat tegen. Een derrière die trouwens mag pronken met doorlopende achterlichten. Dé modetrend van de komende vijf jaar. Neem het van ons aan!
Hola Hola
Trek je de deur open, dan merk je dat Seat de Leon heeft gewapend met het nieuwste wat de Volkswagen group heeft bekokstoofd. Te zeggen: twee stevige digitale displays die een compleet nieuwe boordsoftware herbergen, een persoonlijke assistent die je kan aansturen met je stem en draadloze updates. Eerlijk? Net zoals we vonden dat ze in de nieuwe Golf niet écht bijdroegen aan een revolutionaire beleving van de auto, is onze mening niet veranderd in deze Leon. Daarvoor zijn de systemen té complex en hoort de spraakgestuurde assistent té vaak haar naam vallen. Nochtans is “Hola Hola” geen gebruikelijke Vlaamse uitspraak.
Laat dat deze Leon Break echter niet afschrijven. Want laat je die systemen links liggen (door bijvoorbeeld Android Auto of Apple Carplay te gebruiken), dan merk je hoe fraai deze Leon is afgewerkt. Dit is op en top Duitse engineering met Spaans design. De zithouding is perfect, de koffer (620 liter) is handig in gebruik en dat dashboard ziet er zelfs met die knoert van een tablet verrekt knap uit. Dit is een cabine waar je meteen je draai in vindt. Zolang de persoonlijke assistent zich afzijdig houdt…
DSG on point
Dat gevoel van de cabine trekt zich ook door naar het rijgedrag van de nieuwe Leon Break. Binnen de kortste keren ben je maatjes met deze Spanjaard. Hij communiceert heel eerlijk (maar daarom niet haarscherp) en de comfortabele ophanging zorgt in samenwerking met de puike isolatie voor een zeemzoete rit. Bijna zo stil als een elektrische auto, is zo’n Leon met benzinemotor.
Al zeker met de DSG-automaat die de 1.5-liter viercilinder benzine met 150 pk boterzoet aanstuurt. De VW Group leek met de omschakeling naar de WLTP-testcyclus wat problemen te hebben met haar automaat met dubbele koppeling (lees: tragere reactietijden) maar die lijken nu helemaal van de baan. Vertrek je vanuit stilstand, je zou niet kunnen zeggen hoeveel keer de Leon heeft geschakeld wanneer je de 70 aantikt. Zo vlot en lineair is het verloop.
Goedkoopste van de familie
Kortom, de Leon is weer een stuk beter geworden. Zowel de hatchback als de Break. Het grote verschil tussen beide versies zit ‘m dan ook letterlijk in dat stuk extra koffer achteraan de Break. Nu ja, ook de prijs natuurlijk. Al is de Break met zijn basisprijs van 22.085 euro amper 875 euro duurder dan de hatchback. Gezien de extra ruimte die je krijgt een complete no brainer!
Ons in Spaanse nummerplaten getooid testexemplaar tikt af op een Belgische prijs van 33.450 euro. Daarmee is deze Leon minder duur dan een gelijk uitgeruste Golf hatchback, fors goedkoper dan een Audi A3 en zelfs de Skoda Octavia Combi kan op prijsvlak eigenlijk geen vuist maken tegen deze Leon Break. Ondanks dat ze allemaal dezelfde fundamenten en technologieën delen.
Conclusie
Je zou ons van luie journalistiek kunnen betichten als we zeggen dat dit de beste Leon ooit is. Uiteraard is dat het geval! Alleen willen we daarmee vooral zeggen dat de Leon het meeste uit de bouwstenen van de Volkswagen Group heeft kunnen halen zonder zijn prijs als een pijl in de lucht te zien gaan. Dit is een nog steeds betaalbare, ruime en comfortabele stationwagen… die ook nog eens lekker op het netvlies valt. Hier hebben we er meer van nodig in deze wereld!
Seat | Leon Break 1.5 eTSI DSG7 |
---|---|
Motor | 1.5-liter i4, Benzine |
Kracht | 150 pk |
Koppel | 250 Nm |
0-100 km/h | 8,4 seconden |
Topsnelheid | 221 km/u |
Verbruik | 4,8 l/100 km (NEDC 2.0) |
CO2 | 110 g/km (NEDC 2.0) |
Prijs | Vanaf € 22.085 |