We hadden eigenlijk ook kunnen zeggen: de nieuwe Seat Leon Cupra krijgt er ‘maar’ 10 pk bij. Toch maken die 10 pk net een heel verschil, want de Seat Leon Cupra editie 2017 is momenteel de krachtigste voorwielaandrijver binnen de VW-groep. Daarmee vervult hij al een eerste objectief van de Spaanse ingenieurs…
5,7 seconden
Tijdens hun presentatie bleven de ingenieurs nochtans erg bescheiden over wat hun jongste creatie allemaal in zijn mars had. Het is pas toen we nadien zelf wat cijfers vergeleken, dat de Seat Leon Cupra zich goed uit de slag trekt tegenover de concurrentie. Geholpen door zijn DSG-versnellingsbak komt de Seat Leon Cupra op gelijke hoogte met de Honda Civic Type R met 310 pk in de sprint naar 100 km/u: 5,7 seconden. Op papier is deze Leon Cupra dus een stevige klant voor zijn concurrenten.
Geen zin in regen
Voor de testritten nodigde Seat ons uit naar Barcelona, een plek waar wel meer constructeurs rendez-vous geven omwille van het milde klimaat. Maar niet vandaag, want voor ons gaan de hemelsluizen open in Barcelona. Niet meteen ideaal om zijn bommetje op wielen te testen. Maar op gewone weg, met de hulp van alle rijassistentiesystemen, wist de Seat Leon Cupra ons te verbazen. Het onderstel is bijzonder efficiënt. De Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, weliswaar een optie, spelen ook hun rol. Het is duidelijk: hij blijft aan de weg kleven. Misschien zelfs wat te veel. De DSG-versnellingsbak mag dan in het droog de snelste chrono’s laten optekenen, we vonden zelf toch de manuele zesbak beter. Met een goede controle over de linkervoet kon je daar van de startlijn wegglippen zonder spinnende wielen, iets wat moeilijker bleek met de DSG.
Op circuit is het een ander verhaal. Dit onderstel is zo stijf dat het maar moeilijk de hele cavalerie naar het asfalt krijgt, zonder je naar de buitenkant van de piste te duwen. Terwijl wanneer je op de rem de bocht probeert in te sturen, de achterkant echt wel de voorkant probeert in te halen. Leuk, wanneer je voorbereid bent. Hoewel we de ST (break) er een even lange wielbasis op nahoudt, zou hij door zijn iets grotere lengte minder last van dat fenomeen moeten hebben. Toch merken we in de praktijk dat bij zware mishandelingen ook hier de achtertrein durft wegglijden. Op de koetswerkstijfheid van de Leon Cupra valt niets af te dingen. Toch slaagt hij er in de praktijk in om ook comfortabel te rijden, zelfs met 19-duims velgen.
4Drive verandert alles
Zelfs Seats fabriekspiloot Jordi Gene gaf toe dat de Seat Leon Cupra met voorwielaandrijving niet op zijn best is op nat asfalt. Tenminste, op circuit. Daarom biedt Seat ook een Leon Cupra met vierwielaandrijving (4Drive) aan. Jammer genoeg, uitsluitend in combinatie met de break (ST). Die brengt niet alleen winst tegen de klok (0 naar 100 km/u in 4,9 seconden), maar hij blijkt ook veel efficiënter. Jammer genoeg moet je daar wel 40.500 euro voor over hebben, standaard in combinatie met de DSG-versnellingsbak. Je hebt dan wel nog het polyvalente karakter van de break erbovenop.
Er is een optie voor wie een goedkopere Cupra wil: de SC driedeurs voor 35.350 euro. De berline kost 35.700 euro met manuele zesbak. De DSG voegt nog 1.800 euro toe aan de factuur.
Seat Leon Cupra DSG6 |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc |
300 pk bij 5.500 – 6.200 opm |
380 Nm bij 1.800 – 5.500 opm |
0-100 km/u: 5,7 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 6,8 l/100 km |
Testverbruik: 8,7 l/100 km |
CO2: 156 g/km |
Prijs: 37.500 euro |