Dit is de laatste auto die zowel ‘Seat’ als ‘Cupra’ op de koffer draagt, want in de toekomst slaat Cupra zijn eigen weg in als apart merk. Het eerste model, de Cupra Ateca SUV, staat al in de startblokken te trappelen. We zijn nu al benieuwd of hij even interessant wordt als deze Leon die we net konden testen.
Kleine verschillen
De Cupra R is geen Cupra zoals de andere. Toegegeven, de verschillen in de technische steekkaart lijken al bij al beperkt. Met of zonder R, de Leon Cupra is steeds goed voor een sprint naar 100 km/u in 5,8 seconden, zelfs 5,7 seconden met de DSG6-bak. Ook de top blijft telkens 250 km/u. Maar er zijn weldegelijk verschillen te vinden. Zo komt de Cupra uitsluitend met DSG-versnellingsbak, de Cupra R is ook te bestellen met een klassieke handgeschakelde zesbak. Als kers op de taart mag die laatste pronken met 310 pk, in plaats van 300 pk voor de Cupra… en voor de Cupra R met DSG.
Daarnaast staat de Seat Leon Cupra R op vier 19-duim siervelgen, wat een maatje meer is dan de 18-duimers die de Cupra vooraan draagt. De bandenmaat is 235/35. Nog aan de voorwielen treffen we in de Cupra R grotere schijfremmen aan, die meer bijtkracht geven maar ook langer overeind blijven wanneer ze gemarteld worden. Je zou er dus snel kunnen overkijken, maar in de praktijk komt de Seat Leon Cupra R echt uit de hoek als de snellere van de twee, en hoe dan ook de meer sensationele van de twee.
799 exemplaren
Er zijn ook uiterlijke verschillen. Naast de 19-duim velgen zijn er ook aparte kleuren voor de Seat Leon Cupra R, waaronder het erg knappe matgrijs dat u hier op de foto’s ziet en waarmee we aan de slag gingen. Een kleur dat mooi past bij de koperkleurige accenten en bij de carbonafwerking van de voorspoiler, de dakspoiler, de zijschorten en de diffusor achteraan. Wie een gewone Cupra maar wat tam vindt, zal zeker zijn meug vinden in de Cupra R.
In het interieur is uitsluitend plaats voor sportieve toetsen. We vinden opnieuw koperkleurige accenten, de Cupra R krijgt zijn tellers met witte achtergrond, en eigen alcantara bekleding voor het stuur en de raamstijlen. Die keuze sluit goed aan bij de half-leder, half-alacantara bekleding van de stoelen. Die krijgen koperkleurige stiknaden. Alleen moet je al bij de gelukkigen behoren om deze exclusieve versie de jouwe te mogen noemen. Seat produceert slechts 799 exemplaren van de Leon Cupra R, elk met een stukprijs van 47.999 euro. Duur? Volgens onze bronnen is er nog slechts één exemplaar beschikbaar momenteel.
Echt plezier
Deze auto is een permanent gevaar voor je rijbewijs. Hij maakt het je bijzonder moeilijk om je aan de snelheidsbeperkingen te houden. Beginnen doen we zo braaf mogelijk, met de rijmodus in de normale stand. Daarbij houdt hij er een beschaafde respons op het gaspedaal op na, terwijl de regelbare ophanging de bulten en putten met aanvaardbaar comfort tackelt. Van zodra de bochten beginnen, schakelen we over op de racestand en de Cupramodus. Met gas op de plank vallen we aan. Deze Leon mag dan wel afgeleid zijn van de VW Golf R, zijn karakter is helemaal anders. Hij zoekt meer de sensaties op en het rijplezier, en dat mag ten koste gaan van de pure prestaties en efficiëntie. Hij is ook wel efficiënt, maar in onze herinnering is de aanpak van de Golf R allemaal wat netter en klinischer. Hier hebben we echt de indruk met een wildeman te rijden. Zijn voornaamste troeven? Een voortrein die bijt, een perfect geleide en gespreide manuele versnellingsbak
Moest de Cupra R vlotter zijn achtertrein doen draaien wanneer je brutaal de voet van het gas haalt, zou hij de gevestigde waarden bij Ford en Renault stevig op hun nummer kunnen zetten. Maar zelfs zonder dit element, vinden we hem absoluut één van de meest begerenswaardige compacte sportievelingen van het moment. Een toekomstig collector’s item.
Seat Leon Cupra R |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc |
310 pk bij 5.800 - 6.500 opm |
380 Nm bij 1.800 - 5.700 opm |
0-100 km/u: 5,8 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 7,3 l/100 km |
CO2: 170 g/km |
Priis : 47.999€ |