Wanneer Seat aan de Cupra nog een R en 25 pk extra aan toevoegt, dan is het pas echt ambiance. Hoewel de Leon het einde van zijn carrière nadert – in 2012 wordt hij vervangen – zou het fout zijn hem nu reeds te negeren. Vooral dan omdat de Cupra R aangeeft dat het beste er zonet is aangekomen. Een 2.0 turbobenzine met 265 pk en 300 Nm vormt het hart van deze vurige Leon. De motor kennen we overigens ook uit Scirocco R en de Golf R, toch niet de minste referenties.
Engelengezicht…
De Leon komt nog uit de pen van Walter de Silva, toen het VW-design opperhoofd nog de plak zwaaide bij Seat. Hij heeft er een vrij tijdloos plaatje nagelaten, want ondanks zijn leeftijd oogt de Leon nog fris en zelfs discreet. Op het eerste gezicht lijkt de Cupra R zelfs wat tam. Alleen kleine details zoals de grotere luchtopeningen in de bumper, de brede 19-duims wielen en de zichtbare remzadels en natuurlijk de kleine logo’s op het radiatorrooster geven aan dat we hier met een wakkere versie van de Leon te maken hebben.
Aan de binnenkant verraadt de Leon zijn leeftijd. Het design, met de middenconsole in de vorm van een bubbel, lijkt wel uit een andere eeuw te stammen. Het multimediasysteem is te laag ingeplant om makkelijk leesbaar te zijn en de gebruikte plastics en de afwerking zijn eerder als middelmatig te omschrijven. Missers die de Cupra R probeert te doen vergeten met kuipstoelen die een perfecte steun bieden en een sympathiek, onderaan afgeplat sportstuur met aluminium inleg.
… maar duivels karakter
Die brave look schudt de Leon Cupra R van zich af van zodra de sleutel rondgaat in het contact. Het koppelingspedaal vereist enige zachtheid om zonder schokken weg te raken. Maar van zodra je de eerste keer door enkele van zijn 6 versnellingen raast is duidelijk dat dit een snel beestje is. 0 naar 100 km/u haspelt hij af in 6,1 sec. En hoewel ik er voor vreesde, heeft de voortrein geen enkele moeite om de cavalerie de baas te blijven. Op droog wegdek tenminste.
De Leon Cupra R is op het onderstel gebouwd van de VW Golf V, en dus ook van de huidige Golf VI. Hij lijkt aan de weg geplakt en blijft – in tegenstelling tot sommige van zijn concurrenten – gevrijwaard van de neiging om rechtdoor te willen trekken in sommige bochtencombinaties. Wanneer kordaat ingrijpen noodzakelijk is – we zeggen maar wat, u ziet plots een radarpost in de berm – dan staan enkele bijzonder krachtige remmen paraat. Vooraan beschikt de Cupra R over schijven van 345 mm, achteraan is dat 286 mm.
Met een dergelijk temperament is het wat jammer dat de 2.0 niet een iets mooier uitgewerkt geluid kreeg, zoals je van een temperamentvolle Latijn zou mogen verwachten.
Langs de andere kant is dit een klein ‘défaut’ waar we gerust naast kunnen kijken op het moment dat de cheque moet getekend worden. Want met zijn prijs van 29.190 euro biedt de Leon Cupra R een bijzonder interessante prijs/prestaties-verhouding.