Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Seat Leon ST Cupra 280 – Papa’s break

Seat blijft maar versies spuien van zijn Leon. Na de geslaagde X-Perience, is er nu een Leon break die het beroemde Cupra-logo krijgt. Je krijgt zelfs de keuze uit een model met 265 pk en één met 280 pk.

Van die laatste kregen we de sleutels in handen. Net zoals de berline en de coupé, bezit de Seat Leon Cupra ST het bekende 2.0 TFSI turbobenzineblok van de VW-groep.

Seat houdt het graag eenvoudig: met 280 pk staat hij binnen het merk bekend als de Cupra 280. Een enorm vermogen dat alleen via de voorwielen naar buiten kan, gekanaliseerd langs de DSG zesbak met schakelhendels aan het stuur. Jawel, diezelfde hendels waar we in de VW Scirocco R zo naar smachtten. Met zoveel vermogen, en een flinke plak koppel van liefst 350 Nm, hoeft het niet te verwonderen dat de break 100 haalt in 6 seconden. Je kan hem ook met manuele bak vragen, en dan duurt de sprint eentiende seconde langer.

Gedrenkt in het sportvat

De cijfers vertalen vlot in sensaties achter het stuur. Sportief, al valt ook meteen op dat deze Leon voldoende tact heeft om foute beslissingen niet meteen af te straffen. Vergis je echter niet: wie de Cupra-instelling kiest, opteert voor ‘hard core’ instellingen. Je wordt tegen de leuning van je stoel geplakt bij het uitkomen van elke bocht. De snelheid loopt hard op, terwijl je continu bovenin het toerentalbereik blijft. Remmen gaat hard en efficiënt. Het stuur reageert prompt op elke input, maar lijkt precisie te missen op het moment dat je wil insturen. De achtertrein volgt slaafs, ongeacht de snelheid. Het geluid had naar onze smaak meer aanwezig mogen zijn in het interieur. Nu we het toch over minpunten hebben: wie als een lomperik met het gaspedaal omgaat, zal geen moeite hebben om de voorwielen in verlegenheid te brengen met zoveel vermogen dat een weg zoekt. De Seat Leon ST Cupra heeft duidelijk het Spaanse explosieve temperament dat je mag verwachten van deze badge, maar je merkt ook de Duitse hand die efficiëntie vooropstelt en een onverstoorbaar weggedrag de voorkeur geeft.

Wie de comfort-stand selecteert, merkt een radicale transformatie waarbij de Cupra zelfs zachtaardig wordt. Dan verandert hij in een gespierde break, die soft en efficiënt wil zijn. Het verbruik is wel een ontgoocheling. Seat belooft een gemiddelde van 6,6 l/100 km. Maar je moet al een held zijn om onder 8 l/100 km te duiken. Zelfs bij normaal rijden haal je makkelijk meer dan 9 l/100 km.

Voor alle smaken

Deze Leon ST neemt de fysiek over van de andere Cupra’s. Zijn bredere wielkasten geven hem een gespierde indruk, idem ditto voor de bumpers, hij beschikt over een achterspoiler en over 18-duimsvelgen. Terwijl onze testwagen nog best discreet voor de dag kwam, kan je ook over fluokleurige accessoires beschikken in optie. Zoals in de goeie ouwe Evo-tijd. Aan boord neemt zwart de bovenhand. De passagiers vooraan krijgen sportstoelen met een comfortabele zit. Het meubilair is overtrokken met alcantara met witlederen inzetstukken. De handige koffer (587 – 1.470 liter) blijft hij behouden. Bovendien krijg je een flinke standaarduitrusting, met full-ledkoplampen en multimediasysteem als voornaamste voorbeelden. Daarvoor moet je rekenen op een budget van 36.150 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer