Nee, Skoda kiest in tegenstelling tot andere merken niet voor een grote en dure SUV om zijn entree te maken tussen de elektrische auto’s. Skoda opteert zelfs voor de kleinste in zijn gamma: de Citigo stadsmus. Een keuze die we alleen maar kunnen toejuichen, want het wordt steeds duidelijker dat de elektrische auto vooral in de stad zin heeft.
Smartphone is noodzaak
Uiterlijk zijn er nauwelijks verschillen op te merken tussen deze Skoda Citigo e iV en zijn benzine-voorgangers. Het radiotorrooster is in koetswerkkleur uitgewerkt en de merknaam Skoda is over de kofferklep in letters uitgewerkt… en dat is het zo ongeveer. Dezelfde vaststelling aan boord, weinig veranderingen maar ook geen verbeteringen in de afwerking. De kleuren en motiefjes zijn wel iets moderner. Op de middenconsole vind je weliswaar een scherm, maar de functies zijn beperkt. Voor navigatie heb je bijvoorbeeld een smartphone nodig, die een eigen bevestigingspunt heeft. Via de Skoda-app kan je zo de energiestroom monitoren, een vertrektijd inplannen om zo beter de laadbeurten en de verwarming op je vertrek af te stemmen of de laadbeurt vanop afstand opstarten of stopzetten. De smartphone wordt dus ook het multimediasysteem.
De batterij wijzigt niets aan het beschikbare koffervolume, dat op 250 liter blijft. En Skoda heeft zelfs de kabels en de laadmodule een eigen plekje gegeven. Dat doet toch iedereen, zou je denken, maar we kunnen u uit ervaring zeggen dat dit niet het geval is.
Pessimist
Het batterijpack heeft een capaciteit van 36,8 kWh en kan aan een snellaadpaal in een uurtje worden opgeladen. Dat geeft een rijbereik van 225 tot 274 kilometer, volgens de WLTP-norm. Cijfers die ons tijdens de test een beetje… pessimistisch geschat leken. Ons testparcours was uitsluitend binnen stadsmuren gelegd, waarbij we na een veertigtal minuten uiteindelijk meer kilometers hadden afgelegd dan de boordcomputer had berekend. Daarvoor moet je wel natuurlijk enkele trucjes gebruiken om al rijdend het aantal kilometers op te drijven. Zoals het regeneratief remmen, waarbij hij de remenergie gebruikt om de batterij bij te laden. Die moet je op het hoogste niveau van de vier beschikbare instellingen zetten. Dan rijd je eigenlijk zonder het rempedaal te gebruiken. Het gas lossen volstaat om voldoende te vertragen.
Erg efficiënt. Bovendien voelt de Skoda Citigo e iV met zijn 82 pk (61 kW) allesbehalve traag aan. Hij accelereert zelfs bepaald snedig. Dankzij zijn compacte afmetingen en het uitzicht rondom flitst hij door het verkeer. Alleen diende de ophanging een stuk strakker te worden getrokken om het extra gewicht van de batterij op te vangen.
Snel beslissen
Skoda heeft een heel knappe prijs uitgewerkt voor de Citigo e iV: 21.600 euro. Ja, dat is duurder dan wat je gebruikelijk betaalt voor een stadswagen, maar anderzijds is het oneindig veel goedkoper dan al die dure elektrische SUV’s. In tegenstelling tot andere merken zit de batterij in de prijs inbegrepen, en moet je daarvoor niet nog eens een apart huurbedrag incalculeren. Bovendien kunnen snelle beslissers in Vlaanderen nog op een voordeel rekenen van 4.000 euro, maar dan moet je wel nog voor 31 december een bestelbon ondertekend hebben. Daarna verdwijnen de overheidspremies.
Skoda | Citigo e iV |
---|---|
Motor | Elektrisch |
Pk | 82 pk |
Nm | 212 Nm |
0-100 km/u | 12,5 sec |
Top | 130 km/u |
Verbruik (WLTP) | 13,5 – 16,4 kWh/100 km |
Testverbuik | +13,5 kWh/100 km |
Rijbereik (WLTP) | 225 – 274 km |
Prijs | 21.600 euro |