Toegegeven: deze elektrische SUV omschrijven als niets meer dan een Tsjechische Volkswagen zou wat kort door de bocht zijn. De Enyaq iV is namelijk misschien wel het meest onderscheidende product om Volkswagens MEB-platform te delen, vooral wanneer je pakweg een Cupra Born naast een ID.3 plaatst. Zelfs de Audi Q4 e-tron kan je nog van een Volkswagen-silhouet verdenken maar deze Skoda gooit het duidelijk over een andere boeg.
Weg, budgetimago
Zo benadert de daklijn van de Enyaq iV eerder die van een hoogpotige MPV terwijl de ID.4 en de Q4 e-tron wat duidelijker de SUV-kaart spelen. Daardoor lijkt de Skoda een stuk langer en zou je op het oog zelfs verwachten dat er een derde zitrij in de koffer verscholen zit – wat niet het geval is. Bovendien is er ook een visueel trucje aan de gang met die hoge neus, enorme velgen en flinke koplampen want vooral op beeld lijkt deze Skoda een gigantisch apparaat te zijn. Eens je ernaast staat valt het allemaal nog wel mee, of toch naar moderne SUV-maatstaven.
Binnenin gaat het ruimtegevoel gewoon verder, al is dat niet gewoon visuele Spielerei. Met dank aan zijn compactere elektrische aandrijflijn voelt het interieur van de Enyaq iV gewoonweg aan als een balzaal. Die is ook nog eens bekleed met balzaalwaardige materialen in een knap design, zeker wanneer je het Skoda-logo op het stuur in het achterhoofd houdt. Het mag dus duidelijk zijn dat Volkswagen zijn Tsjechische zusje niet langer in de markt zet als simpelweg een budgetalternatief.
Bijna een RS?
Ook onder de oppervlakte belooft de Enyaq iV veel goeds, want daar vinden we net zo’n weelde aan aandrijflijnen als de Volkswagen ID.4 ook te bieden heeft. Je krijgt dus de keuze uit een accupakket van 58 kWh of eentje van 77 kWh, en die laatste vonden wij onderin onze 80X-versie. De fabrikant geeft voor deze aandrijflijn een actieradius op van zo’n 510 kilometer, al geraakten wij in de vrieskou nooit zo ver met onze Enyaq. Aan een verbruik van gemiddeld 22,6 kWh gaf de auto een rijbereik op van 380 kilometer, en daar leek hij dan weer redelijk accuraat in te zijn. Eens de accu leeg geraakt kan je snelladen tot 125 kW, waarmee de batterij in zo’n 45 minuten weer vol is.
De Enyaq iV 80X krijgt naast de grootste batterij ook vierwielaandrijving mee. Dan vind je los van zijn gewoonlijke elektromotor op de achteras – op zich goed voor 204 pk – nog een extra exemplaar op de vooras met 107 pk. In totaal kan de auto 265 pk en 425 Nm koppel tegelijk naar de vier wielen brengen, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 6,9 seconden. En dan moet er nog een RS-versie van deze EV komen…
Vriendelijke reus
Dat deze Enyaq iV 80X niet de sportieve ambities van een RS koestert voel je echter vrijwel meteen. Ondanks zijn vermogen van 265 pk lijkt deze elektrische SUV maar gestaag van zijn plaats te komen. Dat ligt vooral aan de manier waarop de elektromotoren gekalibreerd zijn: bij het indrukken van het gaspedaal geven die hun volledige vermogen niet Tesla-gewijs in één klap vrij om een rustige, opbouwende acceleratie te garanderen. Tenzij je bijbetaalt voor de optionele sportmodus, leer je dus maar beter leven met het vriendelijke karakter van deze reus. En dat is hoegenaamd geen straf: dankzij een betrekkelijk zachte demping, uitstekende isolatie en aangenaam interieurcomfort kom je als het ware tot rust in deze EV.
Ook de technologie lijkt erop afgestemd om je het leven zo zorgeloos mogelijk te maken tijdens de rit – al is het nog de vraag of zo’n bemoeizucht wel aan iedereen besteed is. Zo is de rijstrookassistent duidelijk van de actieve soort en durft die je zelfs via een melding in het bestuurdersdisplay berispen indien je niet genoeg in het midden van de rijstrook rijdt naar zijn smaak. Daarnaast kan je de mate van remregeneratie niet zelf bepalen maar kiest de auto die voor jou aan de hand van radar- en navigatie-informatie. Daardoor is het soms moeilijk te voorspellen of de Enyaq bij het lossen van het gas zal motorremmen of net wrijvingsloos zal uitbollen, en bij het naderen van een drempel doet de koppigaard steevast het omgekeerde van wat je verwacht. Daar wen je echter wel aan, en anders kan je de aandrijflijn gewoon in zijn B-stand plaatsen en schakelt de auto over op one-pedal-driving.
De aanraakgevoelige aanpak
Ook de ergonomie van de Enyaq kan soms wat gewenning vragen, en dan hebben we het vooral over het infotainmentsysteem. Dat gaat namelijk Volkswagen-gewijs voor de aanraakgevoelige aanpak met een onhandige – en ‘s nachts onverlichte – slider voor het mediavolume als dieptepunt. Gelukkig kiest Skoda er wel voor om nog een aantal fusieke sneltoetsen voor bijvoorbeeld de achterruitverwarming onder het scherm te plaatsen, waardoor essentiële functies toch binnen handbereik blijven. Er zit echter nog steeds te veel functionaliteit in het aanraakscherm, en dat bemoeilijkt de gebruikservaring enigszins.
Verder valt er echter maar weinig te klagen over deze Skoda. Zo zitten de comfortabele stoelen als gegoten, vind je gemakkelijk de juiste zitpositie en biedt ook de tweede zitrij voldoende ruimte voor volwassenen. Ook de koffer is met zijn 585 liter riant, al doet een Octavia break het met 640 liter nog iets beter. Met de achterbank omlaag ontstaat een vlakke laadvloer en een mooie 1.710 liter aan volume. De laadkabels kan je dan weer kwijt in een ruim opbergvak onder de bodemplank, zoals het hoort.
Aanvaardbaar uitgerust
Een Skoda Enyaq iV kost je minimaal 42.230 euro en voor ééntje van de 80X-soort zoals ons testexemplaar moet je minstens 51.320 euro over hebben. Dat is wat ons betreft nog steeds geen verkeerde prijs voor een krachtige, vierwielaangedreven EV met een grote batterij en een nog grotere binnenruimte. Deze versie krijgt ook een aanvaardbare standaarduitrusting mee waaronder cruise control, 19 inch-velgen, een infotainmentscherm van 13 inch en automatische klimaatregeling, maar het blijft natuurlijk een product uit de Volkswagen-stal. Zo moet je voor bijvoorbeeld keyless entry, adaptieve cruise control en verwarmde zetels maar zelfs voor extra geluidsisolatie en USB-poortjes achteraan bijbetalen. Het prijskaartje van ons exemplaar eindigde daardoor boven de 67.000 euro.
Conclusie
Skoda’s eerste toegewijd elektrische auto is er meteen eentje om rekening mee te houden. Hij combineert misschien wel meer comfort dan we ooit al in het gamma van het merk terugvonden met een competente elektrische aandrijflijn, een mooi ruimteaanbod en meer dan genoeg actieradius. Voor heel wat uitrusting moet je nog steeds diep in de buidel tasten, maar noem een Tsjech dan ook geen Japanner.