Vraag je het grote publiek welk merk de eerste coupé-SUV op de markt bracht, dan zul je meestal ‘BMW’ horen, ‘met de X6’. Hoewel er terecht stemmen zullen opgaan die je erop wijzen dat SsangYong hen nipt voor was met de illustere Actyon (Google die maar eens), hebben de Duitsers de SUV-met-schuin-aflopende-daklijn wel razend populair gemaakt. Vandaag kun je er bij heel wat merken in het premiumsegment dan ook niet langer omheen.
Bijna identiek
Maar ook de massaconstructeurs zijn – welja – massaal op de kar gesprongen: Renault met de Arkana bijvoorbeeld en Volkswagen met de Taigo. En ook in het elektrische segment is dat het geval: de Volkswagen ID.5 is het coupébroertje van de elektrische ID.4, en deze Skoda Enyaq Coupé iV verduidelijkt zijn relatie tot de Enyaq iV al meteen in de naam.
Het platform van deze Enyaq Coupé iV is natuurlijk identiek aan dat van de gewone Enyaq iV – het elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep – de afmetingen zijn dat ook. De Enyaq Coupé iV krijgt weliswaar een andere voorbumper en een daklijn die vanaf de B-stijl een neerwaartse beweging maakt, maar zet eveneens 4,65 meter aan lengte, 1,88 meter aan breedte en 1,62 meter aan hoogte op de weg. Tenzij je net zoals op ons testmodel voor de Sportline-uitvoering gaat. Dan is de ophanging vooraan 15 millimeter lager, achteraan 10 millimeter. De wielbasis blijft met 2,77 meter hoe dan ook identiek.
Aan ruimte geen gebrek
Dat betekent dat deze Enyaq Coupé iV amper inboet aan binnenruimte. In het interieur geeft deze coupé-SUV dan ook een geslaagd gevoel van ruimte, geholpen door het standaard panoramadak dat over de hele lengte doorloopt – maar niet van een zonnegordijn is voorzien. De hoofdruimte op de achterbank is zelfs identiek aan die van de gewone Enyaq iV. Het koffervolume is dat niet: met 570 liter met de rugleuning rechtop en 1.610 liter met de rugleuning neergeklapt doe je het met respectievelijk 15 tot 100 liter minder dan in de gewone Enyaq iV. De koffer is handig en praktisch ingedeeld – Simply Clever, weet je wel? - maar de achterbank is niet verschuifbaar, de rugleuning niet verstelbaar.
Ook bij de bestuurderspost vallen er amper verschillen te bespeuren. Je krijgt dus hetzelfde 5,3 duim grote instrumentendisplay, dat zijn informatie tot een minimum beperkt, en het centrale, 13 duim grote touchscreen voor het infotainment en de klimaatregeling. Trouwe Autoscout24-lezers weten dat we niet de grootste voorstanders zijn van de ergonomie van dat nieuwe infotainmentsysteem, maar de bugs die de eerste Enyaq iV-modellen plaagden lijken nu wel weggewerkt. Een augmented reality-functie, die via het head-updisplay navigatiepijlen op de voorruit projecteert, is een handige aanvulling.
Vierwielaandrijving
Skoda biedt deze Enyaq Coupé iV aan met vier verschillende aandrijflijnen: de achterwielaangedreven 60 en 80, de vierwielaangedreven 80x, en de sportieve RS – die we recent nog in de gewone Enyaq iV konden rijden. Wij trokken eropuit in de 80x-versie in zijn Sportline-uitvoering. Die gebruikt een elektromotor op de vooras en een exemplaar op de achteras voor een totaal piekvermogen van 265 pk (195 kW) en 425 Nm. Dat gaat naar de vier wielen, en zorgt ervoor dat deze Skoda Enyaq Coupé iV 80x in 7,0 seconden naar 100 km/u sprint, waarna hij zijn begrensde topsnelheid van 160 km/u bereikt.
De batterij heeft op zijn beurt een capaciteit van 82 kWh, waarvan je 77 kWh concreet kunt gebruiken. Dat moet een WLTP-rijbereik van 520 kilometer opleveren. Wij kwamen na een week testrijden in herfstig-winterse weersomstandigheden uit op een gemiddeld testverbruik van 22,6 kWh/100 km, waardoor ons reële rijbereik ongeveer 340 kilometer bedroeg. Bij warmere temperaturen ligt dat rijbereik ongetwijfeld hoger. Opladen gebeurt standaard aan 11 kW, waardoor je in het ideale geval 7u30 zoet bent om de batterij volledig op te laden. Snelladen kan aan 135 kW, dan kun je idealiter in 36 minuten de batterij tot 80 procent bijladen.
Zwaargewicht
In de praktijk geeft deze Enyaq Coupé iV 80x zijn kracht iets meer gradueel vrij dan je zou verwachten, waardoor hij niet zo flitsend uit de startblokken schiet maar je bij alle snelheden wel nog steeds op ruim koppel kunt rekenen. Daarbij zet de Tsjech ook nog ruim 2,2 ton op de weegschaal, waarvan het gros laag genoeg is ingeplant om een stabiel en onverstoorbaar rijgedrag te garanderen, maar dat zich door de lagere ophanging van onze Sportline-uitvoering wel wat meer laat opmerken dan we gewoon zijn van de Enyaq iV.
Verder is het rijgedrag neutraal en beheerst, en meer gericht op dagelijks comfort dan sportiviteit. Daarvoor spelen de kilo’s teveel mee, en is de Tsjech nogal bemoeizuchtig. De rijstrookhulp is van het opdringerige soort, de remenergierecuperatie intelligent, door onder meer de afstandsassistent te gebruiken om automatisch af te remmen. Maar daardoor is de dosering moeilijker voorspelbaar, tenzij je de peddels achter het stuur gebruikt of de B-stand op de keuzehendel van de versnellingsbak.
Prijzen
Voor de Enyaq Coupé iV vraagt Skoda minstens 48.980 euro, terwijl de Sportline-uitvoering een kleine 8.000 euro meer kost. ‘Onze’ Sportline 80x heeft daardoor een flink hogere catalogusprijs dan de instapversie: 66.190 euro. Die prijzen houden min of meer gelijke tred met die van zijn Duitse neef, de Volkswagen ID.5. We schreven het al vaker, maar de tijd dat Skoda’s minder duur waren, ligt al een hele tijd achter ons...
Conclusie
De Skoda Enyaq Coupé iV zet alle kwaliteiten van de Tsjechische elektrische SUV nog eens extra in de verf, zonder daardoor veel aan gebruiksgemak in te moeten boeten. De keuze voor de Coupé is dus vooral een esthetische keuze, want het rijgedrag blijft in grote mate hetzelfde. Maar, zo hebben coupé-SUV’s al vaak genoeg aangetoond, de esthetische keuze geeft vaak de doorslag.