Een volledige primeur heeft hij niet, deze Skoda Enyaq iV. Deze gezins-SUV is immers niet het eerste elektrische model van de Tsjechische constructeur. Die eer gaat naar de Citigo e-iV, een elektrische afgeleide van Skoda’s stadsauto, die intussen alweer discreet via de achterdeur verdwenen is. Wel een primeur is het volledig elektrische platform. Dat heet ‘MEB’ en deelt hij onder meer met de Volkswagen ID.3 en ID.4.
Het betekent dat deze Enyaq dezelfde wielbasis van 2,77 meter laat optekenen als zijn Volkswagen-neven. Met 4,65 meter is de Tsjech iets langer dan de ID.4. Maar het opvallendste verschil zit hem in het ontwerp: kiest Volkswagen voor futuristisch design, dan sluit deze Enyaq iV netjes aan bij de klassieke Skoda-huisstijl: hij houdt het midden tussen een monovolume en een crossover, pakt uit met het kenmerkende Skoda-radiatorrooster (dat hier uiteraard niet die functie vervult), led-koplampen in de huisstijl, dito achterlichten en een achterklep die de naam ‘Skoda’ volledig uitspelt.
Design selections
Dat verschil tussen futuristisch (ID.4) en klassiek (Enyaq iV) wordt ook in het interieur voortgezet. De basis van het dashboard is in deze Skoda nochtans dezelfde als die in de ID.4. Dat zie je onder meer aan het minimalistische instrumentenpaneel van 5,3 duim, aan het centrale infotainmentscherm dat tot 13 duim groot is, en aan het optionele head-updisplay met augmented reality. Maar Skoda kleedt alles veel traditioneler aan. Met zogenaamde Design Selections, volledige interieuraankledingen met stof, leder of ecologische materialen.
De afwerking staat daardoor gevoelsmatig op een iets hoger niveau dan die van de ID.4, het ruimtegevoel is gemengd. De Volkswagen geeft een ruimere indruk voor de passagiers - al is de wielbasis identiek - deze Skoda doet beter op vlak van kofferruimte: met 585 liter heeft de Enyaq iV zo’n 40 liter meer te bieden. De afwezigheid van een middentunnel maakt de drie plaatsen achteraan effectief allemaal bruikbaar, de aanwezigheid van de nodige Simply Clever-gadgets maakt de sfeer aan boord aangenaam voor het hele gezin.
Drie batterijgroottes
Skoda biedt zijn Enyaq iV aan met drie batterijgroottes – en ook hier lopen er parallellen met de ID.4. De basisversie heet ‘50’ en beschikt over een batterij met capaciteit van 55 kWh (52 kWh nettocapaciteit). De Belgische importeur kiest er echter voor om die niet in te voeren, maar meteen de ‘60’ als basisversie te bestempelen, met batterij van 62 kWh (58 kWh netto).
De topversie, degene die wij aan de tand konden voelen, is de ‘80’. Diens lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 82 kWh (77 kWh netto), en hoopt op een volle lading maar liefst 537 kilometer ver te geraken. De batterij voedt een elektromotor op de achteras, die 204 pk sterk is. Die aandrijflijn biedt Volkswagen ook in zijn ID.4, met een iets lagere range. Dat verschil zit hem vooral in een betere luchtweerstandscoëfficiënt bij deze Enyaq iV.
Gewijde stilte
De Enyaq iV 80 krijgt later nog het gezelschap van een 80x, met extra elektromotor op de voorwielen, en van een heuse RS-versie. Deze voorlopige topversie sprint alleszins naar 100 km/u in een behoorlijk vlotte 8,6 seconden, en heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/u. In de praktijk verloopt alles in een gewijde stilte. Dankzij het instantkoppel van 310 Nm schiet de Tsjech uit de startblokken, de geluidsisolatie is voortreffelijk maar werd alleen verstoord door de rolgeluiden van de 21-duimsvelgen op ons testmodel.
Qua rijcomfort doet deze Enyaq iV iets beter dan de ID.4. Dat was althans onze indruk met de optionele adaptieve ophanging. Er is ook een sportophanging, maar die lijkt ons niet aan te bevelen. De Skoda filtert en dempt meer dan keurig, maar gaat iets meer doorhangen in de bochten dan de steviger aangesnoerde Volkswagen. De draaicirkel is ook hier door de afwezigheid van een elektromotor of opbergvak vooraan verrassend compact, en je kunt via peddels op het stuur de recuperatie van remenergie in drie standen instellen. Of meteen via de B-stand voor de sterkste setting gaan. Werkt voortreffelijk.
Valse noot
Blijven we dan de loftrompet afsteken voor deze Skoda Enyaq iV? Niet helemaal. Aan een Wallbox kan de Tsjech keurig driefasig laden aan 11 kW, aan een snellader doet hij dat standaard maar aan 50 kW. Om deze Enyaq iV 80 aan 125 kW te laten snelladen en je dus behoorlijk wat tijd te besparen op vakantie, moet je bijbetalen. Dat vraagt de ID.4 met grote batterij bijvoorbeeld niet. Idem voor de Enyaq iV 60: ook daar moet de portefeuille open als je hem aan 100 kW wil laten snelladen. Ook de aan te raden warmtepomp is optioneel.
In totaal betaal je 39.775 euro voor de Enyaq iV 60, en 46.075 euro voor de Enyaq iV 80. Beide versies zijn er voor enkele duizenden euro’s extra ook als Sportline. De standaarduitrusting is degelijk, de opties zijn gebundeld in handige pakketten. Eventueel kun je zelfs nadien nog extra opties bestellen en downloaden, zoals – een beetje krenterig, Skoda – de upgrade voor de snellader. De prijzen van de VW ID.4? Die zijn redelijk gelijkaardig. De tijd dat Skoda’s resoluut goedkoper waren dan Volkswagens ligt al een tijdje achter ons.
Conclusie
Skoda’s tweede elektrische auto is een meer dan geslaagde gezinswagen. De familiebanden met de Volkswagen ID.4 steekt deze Skoda Enyaq iV niet onder stoelen of banken, maar hij doet er absoluut niet voor onder. De keuze voor de ene of de andere zal dus vooral aankomen op een kwestie van smaak. Als je het ons vraagt, is deze Enyaq zelfs de aangenamere van de twee. Alleen jammer van die snellaadfunctie.