Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Skoda geeft zijn elektrische SUV een krachtigere motor op de vooras. Het resultaat is een Enyaq RS met 299 pk. De Tsjechische elektrische SUV is nog steeds praktisch en ruim, maar is hij daardoor opeens sportief?

Pro

Voordelen

  • - Blijft praktisch en ruim
  • - Degelijke interieurafwerking
  • - Geslaagde schokdemping
Contra

Nadelen

  • - Snelladen aan maximum 135 kW
  • - Verbruik bij dynamische rijstijl
  • - Nog steeds geen ‘one-pedal’-besturing

Aandachtige lezers merken al van bij het begin terecht op dat dit niet de eerste elektrische sportieveling is bij Skoda. Voor de komst van deze Enyaq RS iV was er immers al... de Enyaq Coupé RS iV. We zouden dus kunnen zeggen dat beide modellen technisch identiek zijn, maar daarmee trappen we een kanjer van een open deur in.

Skoda Enyaq RS iV (2022) statisch, vooraanzicht

Meer vermogen...

Die open deur trappen we niet in, maar gaan we stukje bij beetje demonteren. Onderhuids staat deze Enyaq RS iV natuurlijk op het moduleerbare elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep. Het is dus geen verrassing dat deze sportieve Skoda-SUV zijn fundamenten deelt met de Volkswagen ID.4 GTX.

Net als de Duitser plaatst deze Tsjech een asynchrone elektromotor van 109 pk (80 kW) op de vooras, als aanvulling op de gebruikelijke elektromotor van 204 pk op de achteras. Het totale vermogen komt daardoor uit op 299 pk en 460 Nm. Toch krijgt de Skoda de hele stoeterij maar 30 seconden lang ter beschikking, op voorwaarde dat de batterij voor minstens 88 procent opgeladen is. In die omstandigheden haalt de vierwielaangedreven elektrische SUV 100 km/u in 6,5 seconden.

Skoda Enyaq RS iV (2022) statisch, achteraanzicht

…minder rijbereik

Als het vermogen stijgt, doet het verbruik dat ook. Het rijbereik van deze krachtigste Enyaq iV-variant ligt dus lager. Met een batterijcapaciteit van 77 kWh (netto) claimt de Enyaq RS iV in het beste geval een rijbereik van 517 kilometer (WLTP). Dat is iets minder dan de 532 kilometer van de achterwielaangedreven Enyaq iV 80, maar vreemd genoeg beter dan de 513 kilometer van de vierwielaangedreven Enyaq iV 80x. Het verschil zit ongetwijfeld in de aangepaste luchtgeleiding van dit sportieve model.

Die aanpassingen hebben natuurlijk ook hun weerslag in het ontwerp. Zoals de traditie het wil, krijgen de RS-modellen bij Skoda een sportief jasje aangemeten, en dat geldt ook voor de Enyaq iV. Vooraan heeft die bijvoorbeeld een specifieke bumper met grotere zijdelingse luchtinlaten, maar krijgt hij eveneens standaard matrix-ledkoplampen en een verlicht radiatorrooster. Naast heel wat zwarte koetswerkelementen krijg je nog een reflecterende strook op de achterbumper, net als bij de Octavia RS.

Skoda Enyaq RS iV (2022) dashboard

Om het stijlplaatje compleet te maken, wordt ook het interieur sportiever uitgedost. Met een sportstuur en sportzetels bijvoorbeeld, en inzetstukken in imitatiekoolstofvezel. Maar ook met twee aankledingsthema’s, die Skoda ‘Design Selections’ noemt. De ‘RS Lounge combineert alcantara met (opvallend) groene accenten, terwijl de ‘RS Suite’ zwart natuurleder met witte stiksels combineert.

Skoda Enyaq RS iV (2022) interieur

Competent

Maken al die visuele en technische aanpassingen de Enyaq iV nu ook sportiever? Dat is uiteraard de hamvraag. Het antwoord is wat minder eenduidig. De extra kilowatts en Newtonmeters geven de Enyaq RS iV een duwtje in de rug, maar dat levert niet de mokerslag op die we gewoon zijn van andere (te) krachtige elektrische auto’s. Deze SUV is weliswaar sneller, maar houdt alles beschaafd.

Je kunt ook niet zeggen dat het chassis een transformatie heeft ondergaan met het opkleven van het RS-logo. Een geheim is dat niet: er verandert niets vergeleken met de Sportline-uitvoering. De Enyaq RS iV gebruikt dus dezelfde sportophanging met specifieke dempers en veren die hem vooraan 15 millimeter en achteraan 10 millimeter dichter tegen de grond leggen. Maar het rijgedrag van de SUV blijft neutraal. Met andere woorden: de Enyaq RS iV is competent, maar overstijgt niets. Toch verdient de schokdemping lof: die verteert de compressies met brio, ondanks de optionele 21-duimsvelgen.

Skoda Enyaq RS iV (2022) rijdend, vooraanzicht

Prijzen

Met een prijskaartje van 64.470 euro is deze nieuwe Skoda Enyaq RS iV opmerkelijk genoeg minder duur dan de burgerlijke en iets minder krachtige Enyaq iV 80x Sportline: 150 euro om precies te zijn. De sportieve versie is dus niet de duurste versie in het Enyaq iV-gamma.

Skoda Enyaq RS iV (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Hoewel hij schermt met toegenomen prestaties en meer vermogen is de nieuwe Skoda Enyaq RS iV geen sportversie pur sang. Hij is even competent op bochtige wegen als zijn minder krachtige broers. Beschouw deze RS-versie dus als een visueel sportief pakket met specifieke details die hem doen opvallen. De extra kW’s en de snellere sprinttijd naar 100 km/u krijg je er dan zomaar bij.

Skoda Enyaq RS iV (2022)

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 299 pk
  • Koppel: 460 Nm
  • Overbrenging: vaste verhouding, 4x4
  • 0-100 km/u: 6,5 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffervolume: 585 l
  • Batterijcapaciteit: 77 kWh (netto)
  • Rijbereik: 517 km (WLTP)
  • Verbruik: 23,8 kWh/100 km (gemeten)
  • Catalogusprijs: € 64.470

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Skoda Fabia Monte Carlo (2023) banner

Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo: simply clever, maar ook simply sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Karoq (2023) banner

Skoda Karoq: blijft zijn gezinsroeping overeind?

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Ontdek meer