Het grootste verschil tussen de Skoda Fabia en de Fabia Combi - behalve de koffer dan - schuilt in het feit dat de Fabia Combi veel minder concurrentie te vrezen heeft. Vandaag heeft de Renault Clio GrandTour de fakkel overgenomen van Peugeot, want dat ziet geen heil in een 208 SW. De enige andere rivaal schuilt in de eigen familie: de Seat Ibiza ST. Op het vlak van budget is de Dacia Logan natuurlijk nog een kwaaie klant, maar die is ook 25 cm langer en dus valt hij niet eens binnen dezelfde categorie.
Helemaal dezelfde
Alle nieuwigheden waarmee de Skoda Fabia uitpakt, vind je ook hier terug. Wie wil lezen wat de verbeteringen zijn aan onderstel, bouw, interieurafwerking en technologie, verwijzen we graag naar onze eerste kennismaking met de Skoda Fabia. Wel is er een toevoeging. Als gevolg van de eerste kritieken van de pers en na de eerste klantenreacties, heeft Skoda beslist om toch een geïntegreerd gps-systeem in optie aan te bieden. De MirrorLink - die een kopie vormt van uw smartphone in de auto - weet dus niet te overtuigen, toch niet wat navigatie betreft.
Er is nog een nieuwigheid in de Combi. Je kan voortaan de kleur kiezen van de boordplank, en die kan je nog aanvullen met een foto naar keuze: de kinderen, de Yorkshire, een zonsopgang in De Panne,… noem maar op. Ben je de foto beu, dan kan je hem vervangen door een nieuwe. Leuk.
Laadkampioen
Het grote verschil maakt de Skoda Fabia Combi natuurlijk voorbij de achterbank. Dit is bovendien een echt ruime break, die naam waardig. Met 530 liter koffer doet hij 25 liter beter dan de vorige generatie Skoda Fabia Combi. Hij is goed ingedeeld, en met de achterbank plat kom je aan 1.395 liter koffer. Jammer wel dat de bodem niet helemaal vlak is.
Qua motoren zien we hetzelfde aanbod als in de gewone Fabia: 1.0 driecilinder benzine met 75 pk (4,8 l/100 km, 109 gr/km CO2, 14.085 euro), 1.2 turbobenzine viercilinder met 90 pk (4,7 liter, 107 gr, 14.885 euro) of met 110 pk (4,8 liter, 110 gr, 16.545 euro). Daarnaast is er de 1.4 TDI driecilinder diesel met 90 pk (3,4 liter, 89 gr/km, 16.645 euro) en 105 pk (3,5 liter, 92 gram, 19.090 euro). De 1.2 110 pk en de 1.4 TDI 90 pk kunnen ook met DSG 7-bak worden besteld.
We zijn klein begonnen, met de 1.0 basismotor. Wij herkenden onze conclusies uit de eerste kennismaking: voldoende vlot voor de stad, nipt op de snelweg. Met een volgeladen break op een helling zal dat alleen maar meer spelen. Als tweede auto in de stad heeft hij dus wel een rol te vervullen, maar meer ook niet. Of als ‚familiebus’ voor de verplaatsingen op woensdag en in het weekend. We kregen dus met veel genoegen de sleutels toegeworpen van de 1.2 TSI, die ons eerder al zo charmeerde. Nu ook met 90 pk toont hij zich zich soepel en vinnig genoeg om zich te profileren als eerste wagen voor een jong gezin. Je kan er zelfs mee op vakantie. Dat zal ook met de 1.4 TDI winnen, maar wat je daar aan de pomp wint, boet je in aan geluidscomfort. Hij bromt en lijkt je tien jaar terug in de tijd te katapulteren. In 2015 mag een dieselmotor geen dergelijk gedaver meer voortbrengen.
De Skoda Fabia Combi is de braafste break in het B-segment, maar ook de handigste. Wie niet op zoek is naar een enthousiast sturende auto, maar comfort in een mooi ontworpen wagen op prijs stelt, voor een goede prijs: hier is hij.