Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Skoda Fabia 1.2 TSi – Eindelijk premiejager

Een blik op de verkoopcijfers leert dat de Fabia (op de Octavia na) in Europa het best verkopende model is. Voor de Tsjechen voldoende reden om hun broodmaker tijdig in het nieuw te zetten.

Nieuw betekent in dit geval vooral kleinere motorisaties en er komt meteen een variant die amper 99 gram CO2 per km uitstoot. De ware reden voor deze relatief vroege facelift is meteen gevonden. Hoewel alle andere massamerken uit de VW-Groep (Audi, VW en Seat) een CO2-kraker in het gamma hebben, hinkte Skoda wat dat betreft duidelijk achterop. Het merk leeft vooral van particuliere klanten en een overheidskorting van 15% omwille van de CO2-emissie is hier een doorslaggevend verkoopargument. De nieuwe 1.2 liter grote TDI-diesel van 75 pk heeft dus recht op die CO2-incentive en dat zal de verkoopcijfers een merkbare boost geven.

Sobere opsmuk

De autobouwer uit Mlada Boleslav pakt meteen de Fabia in drie- en vijfdeurs én de Fabia Combi aan. De opfrisbeurt heeft niet erg veel om het lijf. De vernieuwde Fabia herken je aan de snuit. Omdat zowel de koplampen als de grille iets breder worden, staan ze dichter bij elkaar. Ook de mistlampen zijn ruimer bemeten. Achteraan bleef alles bij het oude. Om het allemaal wat hipper te maken, kan je de Fabia ook met een andere dakkleur bestellen zoals bij de Mini. Zelfs binnenin blijven de basics behouden. Nieuwe kleurcombinaties en een aangepaste staalkaart voor de bekleding maakt het verschil. Skoda monteert op de topversies een vernieuwd stuur met bedieningsknoppen voor boordcomputer en infotainment. Wie tuk is op dure extra’s kan ook het nieuwe navigatiesysteem met aanraakscherm bestellen. Via een MDI-interface kan je ook allerhande muziekdragers (MP3-spelers en iPods) inpluggen. De contactpunten zitten in het handschoenvak en zelfs de titels en uitvoerders kan je op het hoofdscherm aflezen.

Nieuw motorgamma

Aan het onderstel en de remmen is niet geraakt. De basisarchitectuur en het platform blijft behouden en is vergelijkbaar met dat van de huidige VW Polo. De bekrachtiging van de stuurinrichting blijft elektrisch. Minder precies, maar vederlicht in het gebruik. Skoda voorziet op heel het gamma manuele vijfversnellingsbakken. De basismotoren zijn driepitters op benzine (1,2 - 60 pk en 1,4 - 70 pk). De drukgevoede 1.2 TSi is interessanter. Hij telt vier cilinders en bestaat met 86 of 105 pk. De motor levert over een breed toerentalgebied gul koppel en werkt stil maar vooral soepel. In de praktijk bleek de krachtigste versie (105 pk) iets zuiniger (6,1 l/100 km) omwille van het extra koppel (175 Nm tegen 160 Nm) en de efficiënt schakelende DSG 7-transmissie. Aan dieselzijde noteren we twee nieuwe kachels. De kleinste is de 1.2 TDI driecilinder. Hij is veel minder brutaal dan de 1.4 TDI. De kleine diesel beschikt over een common railvoeding. Hij levert 180 Nm en bouwt zijn vermogen erg lineair op. Meer dieselkracht komt van de 1.6 TDI. Deze viercilinder komt in 75, 90 of 105 pk variant. Alle diesels beschikken over een roetfilter.

Doen?

Wie op zoek is naar de jongste VW-technologie (Polo) tegen een schappelijk tarief, vindt bij deze nieuwe Fabia zijn ding. Hij is vanaf april leverbaar bij de plaatselijke Skoda-boer. De kleinste 1.2 TSi kost ongeveer 12.500 euro. De 1,2 TDI betaal je zo’n 14.000 euro, zonder rekening te houden met de ecokorting. Tegen de zomer wordt ook de snelle RS-versie verwacht met de 1.4 TSi-motor die we kennen uit... de Polo GTI!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Skoda Karoq (2023) banner

Skoda Karoq: blijft zijn gezinsroeping overeind?

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Ontdek meer