Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Fabia: de jaren van verstand?

De Skoda Fabia, na het verdwijnen van de Citigo de kleinste Tsjech in het gamma, steekt volledig in het nieuw. Maar hij verandert niets aan zijn succesformule: de nieuwe Fabia is groter en zuiniger, maar nog even praktisch. Is hij toe aan de jaren van verstand?

De laatste in de rij zijn betekent niet altijd dat je de laatste van de klas bent. Neem nu deze nieuwe Skoda Fabia. Hij is de laatste in de Volkswagen-stal die zichzelf heruitvindt op het nieuwe moduleerbare MQB A0-platform voor compacte stadsauto’s. De Polo en Ibiza gingen hem in 2017 al voor. Maar hij slaagt erin om de kwaliteiten van zijn nieuwe fundamenten te gebruiken om volop te concurreren met zijn Duitse en Spaanse familie, en ze soms zelfs te overtroeven.

AS24 Skoda Fabia 2021 statisch voor

Overal wat meer

Na meer dan 4,5 miljoen geproduceerde exemplaren heeft Skoda het juiste recept beet. Voor deze nieuwe generatie ligt de focus dus op de praktische kant. Om hem alle kansen te geven, is de nieuwe stadsauto in alle richtingen gegroeid. Hij is 111 millimeter langer, 48 millimeter breder en krijgt een 94 millimeter langere wielbasis. Zelfs de koffer is 50 liter groter. Er is één cijfer dat niet is gestegen, en dat is de Cd, de luchtweerstandscoëfficiënt. Die bedraagt 0,28 en dat is relatief laag voor een ‘gewone’ auto. De magie van de aerodynamica merk je aan de buitenkant van deze nieuwe Fabia. Vooraan zie je immers air curtains, die de lucht langs de voorste wielkasten sturen, en achteraan krijg je een dakspoiler.

Maar dat is natuurlijk niet alles, al moet je toegeven dat de designers voor een eerder voorzichtige stijlevolutie hebben gekozen. Vooraan zie je de meest recente versie van het Skoda-radiatorrooster, en het logo prijkt voortaan op een motorkap met dubbele krachtlijn. In profiel loopt de gordellijn iets zachter op, maar verder zijn de verschillen er moeilijker aan te wijzen. Achteraan is het ‘zoek de verschillen’-spelletje makkelijker: de nieuwe ledachterlichten zie je nu ook op de kofferklep.

AS24 Skoda Fabia 2021 koffer

Zoals de Scala

Nee, je bent niet in de Skoda Scala ingestapt, maar wel degelijk in de nieuwe Fabia. Je snapt het: deze nieuwe stadsauto neemt hetzelfde recept over. Je ziet dus een nieuw horizontaal georiënteerd dashboard, dat wordt geflankeerd door ronde ventilatiemonden en een centraal infotainmentsysteem krijgt. Afhankelijk van de uitvoering is dat 6,5 tot 9,2 duim groot. De best uitgeruste versies krijgen nog een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim.

Alles is uitgevoerd in harde plastics, maar op dit prijsniveau is dat niet wereldschokkend. Toch zijn de stoffen op het dashboard aangenaam en zien ze er beter uit dan het glanzend zwart plastic dat heel wat andere merken gebruiken. Jammer genoeg trapt Skoda wel in de val om de klimaatregeling via een scherm te willen regelen: de luchtstroom kan je niet meer met een knop regelen. Maar dat is het enige minpunt dat we in dit moderne interieur kunnen vinden, dat verder ruim is en voorzien van allerlei praktische “Simply Clever”-touches: smartphonevakjes op de rugleuning van de zetels, uitneembare bekerhouders en de beruchte paraplu’s in de portieren.

AS24 Skoda Fabia 2021 interieur

Bescheidenheid siert

Onder de motorkap neemt de nieuwe Fabia de bekende motoren van het Volkswagen-platform over. Dat betekent dat de Fabia met enige tegenzin evolueert, want de kleinste motoren gebruiken nog steeds een manuele vijfbak en hebben geen recht op milde of andere hybridevormen. Alleszins: er staan twee benzinemotoren in de catalogus. De eerste is een 1.0-driecilinder, die met (TSI) of zonder turbo (MPI) beschikbaar is, en 65 tot 110 pk sterk is. De krachtigste versie vindt wel een zesde versnelling. En zelfs een zevende: hij is eveneens beschikbaar met een DSG-versnellingsbak. Die versnellingsbak is trouwens de enige optie voor de tweede motor: een 1.5 van 150 pk.

AS24 Skoda Fabia 2021 rijdend voor

Stilte graag!

Onderweg verbreekt de nieuwe Skoda Fabia geen snelheids- of luxerecords. En dat is eigenlijk goed zo. Het resultaat is immers een kleine, eerlijke en degelijke auto. De Tsjech rijdt aangenaam en wendbaar en beschikt over een goede ophanging. Bovendien lijkt de driecilinder te willen concurreren met elektromotoren, want je hoort hem amper werken. Alleen bij vollast laat hij van zich horen.

De kleine motor is misschien wat hol onder 2.000 toeren, maar koppelrijk (200 Nm bij de versie van 110 pk) en relatief zuinig. Volgens Skoda moet zijn dorst zich beperken tot 5,0 l/100 km, wat hem een theoretisch rijbereik van zo’n 900 kilometer oplevert.

AS24 Skoda Fabia 2021 rijdend achter

Conclusie

Ook deze kleinste Skoda past de dogma’s van het Tsjechische merk weer eens met brio toe. De nieuwe Fabia deelt zijn fundamenten met Wolfsburg en Martorell, maar is tegelijk zuinig en comfortabel, biedt meer ruimte en heel wat doordachte praktische aspecten. Nu is het alleen nog wachten op de prijs.

Pro

Voordelen

  • - Ruim interieur
  • - Praktische aspecten
  • - Stille motoren
Contra

Nadelen

  • - Beperkte stijlevolutie
  • - Ergonomie klimaatregeling
  • - Klassieke motoren

Skoda Fabia 1.0 TSI Evo 110 (2021)

  • Motor: 1.0 driecilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 110 pk
  • Koppel: 200 Nm
  • Overbrenging: 6-bak, manueel
  • 0-100 km/u: 9,7 s
  • Topsnelheid: 205 km/u
  • Koffervolume: 380 l
  • Verbruik: 4,9 l/100 km (WLTP)
  • Catalogusprijs: n.n.b.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Skoda Karoq (2023) banner

Skoda Karoq: blijft zijn gezinsroeping overeind?

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Ontdek meer