Je zou het met al dat elektrische geweld nog vergeten, maar naast de Enyaq en Enyaq Coupé heeft Skoda nog SUV’s in zijn gamma staan die je niet aan de stekker hoeft te hangen en die je niet altijd een arm en een been hoeven te kosten. Te beginnen bij de Kodiaq natuurlijk, die je met zeven zitplaatsen kunt krijgen. En bij de compacte en betaalbare Kamiq. Maar onze aandacht gaat uit naar de Karoq, die eind 2021 na een carrière van vier jaar een opfrisbeurt kreeg en die twee maand geleden nog de titel van VAB-Gezinswagen van het jaar 2023 op de borst mocht spelden.
Het overzicht bewaard
Razend benieuwd hoe het bijna zes jaar na zijn lancering nog gesteld is met deze middelgrote SUV, die je met zijn lengte van 4,38 meter binnen de Volkswagen-groep gerust mag situeren tussen de grotere VW Tiguan en de iets compactere Seat Ateca. Aan de buitenkant zul je de opgefriste Karoq alleszins herkennen aan zijn nieuwe, zeshoekige radiatorrooster en het licht getweakte design van zijn koplampen. Skoda optimaliseerde de stroomlijn met enkele details, zoals aerodynamische velgdesigns en een iets langere dakspoiler.
Binnenin installeren de Tsjechen nieuwe schermen en infotainmentsystemen. Zo is het instrumentenpaneel standaard digitaal (8 duim op de lagere, 10,25 duim op de hogere uitvoeringen) en zit het opgefriste infotainment achter een touchscreen van 8 of 9,2 duim groot. Gelukkig houdt Skoda door de iets oudere technische basis de bediening voor de klimaatregeling apart met fysieke knoppen, en bewaart de Karoq met al zijn bedieningsorganen netjes het overzicht.
Het nieuwe stuur volgens de moderne Skoda-huisstijl mag er dus wezen, en er zijn milieuvriendelijkere materialen voor de interieurbekleding. Een aanrader – maar helaas bij te betalen – blijft nog steeds het moduleerbare VarioFlex-systeem voor de achterbank. Dat verdeelt de achterbank in drie afzonderlijke verstelbare en verschuifbare zetels, waardoor het koffervolume varieert van 588 liter tot 1.810 liter. De passagiers achteraan zullen ook de – opnieuw optionele – bediening voor de klimaatregeling op prijs stellen.
Liever klassiek
Onder de motorkap houdt de Karoq het op klassieke verbrandingsmotoren. Geen plug-inhybride, zelfs geen milde hybride: drie klassieke benzinemotoren en twee dito diesels. De basismotor is de 1.0 TSI-driecilinder van 110 pk, gevolgd door de 1.5 TSI-viercilinder van 150 pk en de 2.0 TSI-viercilinder van 190 pk. Aan dieselkant is de 1.6 TDI vervangen door een 2.0 TDI van 116 pk en is de 2.0 TDI van 150 pk de krachtigste versie.
Wij reden onze testrit met de krachtigste benzineversie, de 2.0 TSI van 190 pk die zijn vermogen standaard via een DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de vier wielen stuurt. Hij sprint naar 100 km/u in 7,0 seconden en haalt een topsnelheid van 221 km/u. Skoda biedt deze motor alleen aan in de Sportline-uitvoering, die het op een sportjasje houdt zonder aan het chassis te raken.
Die krachtigste motor blaakt natuurlijk van de levenslust, al wordt zijn karakter sterk bepaald door de gekozen rijmodus: in Normal en Comfort voelt hij opvallend mak aan, terwijl hij in Sport volop zijn gang mag gaan. Toch rij je de Karoq liever in de rustigere standen, omdat de Tsjech zich ook met 190 pk niet als uitgesproken atleet profileert. Hij houdt er liever een gecontroleerd en zakelijk rijgedrag op na, maar met een gemeten gemiddeld verbruik van 8,4 l/100 km ook een relatief grote dorst. Met dank aan de ruime cilinderinhoud en de extra kilo’s van de vierwielaandrijving natuurlijk...
Prijzen
Skoda zet zijn Karoq in de catalogus vanaf 30.220 euro. Daarmee heb je weliswaar alleen de 1.0 TSI van 110 pk in de absolute basisuitvoering. En daarmee zijn we aan een pijnpunt aanbeland, want die versie betaal je nu zo’n 5.000 euro meer dan pakweg vijf jaar geleden. Ook deze gezins-SUV ontsnapt dus niet aan de prijsstijgingen. ‘Onze’ Sportline kroop zelfs richting de kaap van de 60.000 euro...
Conclusie
De Skoda Karoq heeft intussen al wat dienstjaren op de teller, maar nog genoeg argumenten om relevant te blijven. Zoals zijn verrassend grote binnenruimte vergeleken met zijn compacte afmetingen, zijn moduleerbare interieur en zijn no-nonsense rijgedrag en dito motoraanbod. De Tsjech blijft uit het juiste hout gesneden voor gezinnen, al is het jammer dat die gezinnen steeds dieper in de buidel moeten tasten. Een teken des tijds...