Het is zover. Voor een keer zien we echt geen enkele reden meer om u eerder richting Volkswagen Tiguan (voor deze vergelijking) te sturen dan naar deze Skoda Kodiaq. Of het zou omwille van de prijs moeten zijn. De wereld op zijn kop dus.
Grommelen
Op termijn zal duidelijk worden dat Volkswagen zich beter had moeten indekken tegen de concurrentie in eigen huis. Gezinnen willen SUV’s, liefst groot maar ook weer niet al te groot. In afwachting van de VW Tiguan Allspace moet Volkswagen grommelend aanzien hoe Skoda dit deel van de markt volledig afdekt met de zevenzits Kodiaq.
Bijbetalen
Tot voor kort was een Skoda toch ook steeds iets minder goed afgewerkt dan een Volkswagen, maar nu lijkt het Tsjechische merk in het gegoochel met het modulaire MQB-platform een beter resultaat te hebben bereikt dan het moedermerk. In de lengte is hij 4,70 meter lang. Daarbij zijn zeven zitplaatsen beschikbaar, maar dat kost wel 825 euro extra. En houd nu de prijsevolutie in de gaten, ze klinkt bekend in de oren.
Achteruitrijcamera? 500 euro. Trailer Assist die zelfstandig manoeuvreert met een aanhangwagen? 1.420 euro. Het geweldige infotainmentsysteem met breed aanraakscherm, mirror link voor de smartphone en spraakbediening? Tussen 375 euro en 2.075 euro. Airco met regeling in drie zones? Dat is dan 265 euro extra graag. Zoals je ziet: alles kan, maar de prijs loopt al snel op tot duizelingwekkende hoogte. Een beetje Kodiaq met deze 2.0 TDI met 150 pk, manuele zesbak en vierwielaandrijving kost minstens 35.000 euro. Een Tiguan kost net evenveel, en is op geen enkel moment de betere keuze.
Gezinsmaat
Als gezinsauto is de Kodiaq onklopbaar. Goed, de ruimte op de twee zitplaatsen in de koffer is beperkt. Maar ze zijn er wel en de toegang is goed georganiseerd. Zelfs met zeven plaatsen blijft nog voldoende koffer over. In vijfzitsconfiguratie is dat van 720 tot 2.065 liter. De achterbank is verschuifbaar. Voor de bagagehoes is een apart plekje voorzien onder de kofferplank. Vooral met dit soort kleine, doordachte details maakt de Kodiaq indruk. Of wat gedacht van de deurbeschermers die uitklappen wanneer je de deur opent? De Kodiaq werpt zich op als ideale beschermheer van have, goed en inzittenden.
Verbruik
Ook dynamisch vervult hij de rol van goede huisvader met verve. Met de vierwielaandrijving valt hij niet op een fout te betrappen. Toch is hij daarom nog niet perfect. De 2.0 TDI vertoont een erg vervelende ‘slaptitude’ laag in de toeren. Onder 1.750 opm is hij lamlendig, wat bij vertrek op T-kruispunten tot knap vervelende situaties kan leiden. Zijn korte versnellingsverhoudingen lijken er ook op voorzien om zoveel mogelijk dat gat te proberen vermijden, maar dat lukt niet altijd. Zijn gemiddeld testverbruik van 7,1 l/100 km is aanvaardbaar, maar is zeker geen cijfer waarmee hij hoge ogen gooit.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 pk 4x4 |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.968 cc |
150 pk bij 3.500 opm |
340 Nm bij 1.750 opm |
0-100 km/u: 10,1 sec |
Top: 199 km/u |
Verbruik: 4,9 l/100 km |
Testverbruik: 7,1 l/100 km |
CO2: 129 g/km |
Prijs: 34.770 euro |