In het kort
De Skoda Kodiaq, herlaadbare hybride of niet, gaat met zijn tijd mee, maar behoudt de fundamenten die hem zo populair hebben gemaakt. Groot, leefbaar, praktisch, comfortabel, een goede afwerking én milieuvriendelijk! Nou ja, bijna dan...
De Skoda Kodiaq, herlaadbare hybride of niet, gaat met zijn tijd mee, maar behoudt de fundamenten die hem zo populair hebben gemaakt. Groot, leefbaar, praktisch, comfortabel, een goede afwerking én milieuvriendelijk! Nou ja, bijna dan...
Wie de 20e eeuw heeft meegemaakt, herinnert zich vast de populariteit van de monovolume. Deze auto's, die praktisch nut voorop stelden, werden door sommigen verafgood... tot de komst van de SUV! Sindsdien lijkt praktisch nut plaats te hebben gemaakt voor zogenaamde off-road capaciteiten. Nou ja, behalve bij Skoda!
De nieuwe Skoda Kodiaq heeft zijn imago gebouwd op de populariteit van zijn voorganger. Het is dan ook logisch dat het Tsjechische designteam niet heeft gekozen voor een revolutie in het design. De voorkant is breder, maar wordt nog steeds gedomineerd door een groot radiatorrooster en een gebeeldhouwde motorkap. Aan weerszijden vinden we een nieuwe variant van de dubbele LED-koplampen en zelfs een gestippelde lichtsignatuur die doorloopt in de grille.
Aan de zijkanten heeft de grote Tsjech zijn vouwen losgelaten ten gunste van een glad, schoon oppervlak. De wielbasis blijft dezelfde (2,79 m), hoewel de nieuwe Kodiaq 6,1 cm langer en 2,2 cm lager is. De D-stijl is nu voorzien van zilverkleurige bekleding (zwart op Sportline), waardoor het dak een soort zwevend uiterlijk krijgt. Het lijkt echter een onoplettendheid om een carrosseriefout te verbergen. Aan de achterkant is de grote achterklep versierd met een rode strip die de twee LED-lampen verbindt, maar voor de verandering is die niet verlicht...
Het uiterlijk is er mooi op vooruit gegaan, maar binnenin vindt de echte revolutie plaats. Enerzijds is er een gloednieuw dashboard met dubbele laag en een groot 13 inch scherm (10 inch standaard in België) in het midden. Anderzijds is er een grote stap voorwaarts op het vlak van afwerking. Alle kunststoffen zijn geschuimd, de deurpanelen en middenconsole zijn bekleed met generfd imitatieleer of gerecyclede microvezel en er zijn zelfs mooie X-stiksels. Laten we eerlijk zijn: de interieurs van Skoda zijn tegenwoordig beter afgewerkt dan die van VW... en Audi!
Als je 'Skoda' zegt, bedoel je natuurlijk 'Simply Clever', die kleine praktische aspecten. Naast de paraplu's in de portieren en de vier bekerhouders in de middenconsole zijn er de Smart Dials. Dit trio van aanpasbare draaiknoppen (voor volume, klimaatregeling en rijmodus) is een juweeltje in de kroon van praktische bruikbaarheid!
Gezien zijn afmetingen blijft de Skoda Kodiaq de onbetwiste koning van de ruimte. De achterbank is standaard verschuifbaar en optioneel kunnen er twee extra zetels in de bagageruimte worden geplaatst. Desondanks blijft het bagagevolume monumentaal: 845 liter of 2.035 liter met alle zetels neergeklapt. Nou ja, behalve op de plug-in hybride versie, die het moet doen met “slechts” 745 liter!
Ja, de nieuwe Skoda Kodiaq verliest 100 liter bagageruimte (onder de vloer) dankzij zijn nieuwe plug-in hybride aandrijflijn. Voor het eerst rust Skoda zijn grote jongen uit met een 1,5-liter 4-cilinder motor gekoppeld aan een elektromotor in een 6-traps DSG versnellingsbak. De batterij heeft een vermogen van 25,7 kWh, waardoor de Kodiaq iV een royaal elektrisch bereik heeft van 100 km (WLTP).
Voor de rest van de motoren zingt Skoda hetzelfde liedje als voorheen. Er is de 1.5 TSI met 150 pk aan het begin van het gamma en twee 2.0-litermotoren. De eerste loopt op benzine en produceert 204 pk, terwijl de tweede op diesel loopt en 150 of 194 pk produceert. Net als voorheen worden de krachtigere motoren standaard geleverd met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.
Aangezien de nieuwe Skoda Kodiaq gebaseerd is op een evolutie van het MQB-platform van zijn voorganger, de ophanging en wielbasis ongewijzigd zijn en de motoren hetzelfde zijn, lijkt het misschien een kwestie van kopiëren en plakken. Het nieuwste model heeft echter een enorme sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van comfort. Ten eerste met zijn zeer goed ontwikkelde geluidsisolatie - het is een echte cocon - en ten tweede met zijn adaptieve demping van de tweede generatie.
Wij probeerden de nieuwe plug-in uit, die de krantenkoppen haalt vanwege zijn elektrische actieradius. Het klopt dat het grote accupakket in de bagageruimte ons geruisloos 85 km ver heeft gebracht. Respectabel, gezien de lage temperaturen. Maar deze aandrijflijn begint zijn kracht te verliezen zodra de elektrische actieradius het spel verlaat. Terwijl andere concurrenten hybride blijven zodra de batterij leeg is, lijkt deze Skoda nooit genoeg energie te kunnen recupereren om te helpen bij het starten of herstarten. Het resultaat is een SUV van 4,7 m en 2.000 kg die uitsluitend wordt aangedreven door een 1,5-litermotor van 150 pk!
Dit heeft een negatieve invloed op het brandstofverbruik. Na slechts 220 km - waarvan 85 km elektrisch - was “ons” verbruik 7,0 liter/100 km. Na een week is het gemiddelde 8,7 liter/100 km zonder bij te laden...
Met de komst van een goede afwerking en meer comfort, vinden we ook... een iets hoger prijskaartje! Ja, de dagen van goedkope Skoda-modellen zijn voorbij. Het instapmodel van de Kodiaq kost echter € 45.490 met een royale standaarduitrusting. De versie met 7 zitplaatsen kost ongeveer € 1.000 meer.
Er is geen 7-zitter optie voor de hybride, die € 51.280 kost, waardoor hij verrassend goedkoper is dan de krachtigste diesel.
Skoda slaat opnieuw eenhome run met zijn nieuwe Kodiaq. De nieuwkomer biedt niet alleen een enorme bagageruimte en royale binnenruimte, maar gaat ook een stap vooruit op het gebied van afwerking en comfort. Om dit comfortniveau in de plug-in hybride te behouden, moet je er wel aan denken om hem op te laden...
Technische fiche: Skoda Kodiaq iV 1.5 TSI PHEV (2024)