Je moet bijna blind zijn om het succes van de Skoda Kodiaq te negeren. Hij kwam op het juiste moment, toen gezins-SUV's steeds meer de wind in de zeilen kregen, en kon uitpakken met een indrukwekkend ruim interieur en een relatief zachte prijs. Toch had Skoda’s grootste net als elke andere auto een lichte opfriskuur nodig. In dit geval levert dat ook onderhuidse wijzigingen op.
Nieuw gezicht
Maar laat ons beginnen bij de voorkant. De update levert deze Skoda Kodiaq immers een nieuw gezicht op. De lichtblokken zijn bijvoorbeeld kleiner geworden en hebben een andere lichtsignatuur. Daarnaast kreeg het nog steeds zeshoekige radiatorrooster een prominentere en meer horizontale plek. Om het plaatje af te maken, krijgt de voorbumper onderaan bij de meeste modellen een zilverkleurige lip. Achteraan worden de lichtblokken slanker en krijgen ze nog steeds dat ‘afgesneden’ effect.
Binnenin zijn de wijzigingen minder opvallend. Er is weliswaar het nieuwe tweespakige stuur dat recht uit de elektrische Enyaq komt, maar behalve nieuwe optionele Comfort-zetels en een nieuwe geluidsinstallatie houdt het daar ook op. Dat betekent wel dat het ruimtegevoel vooraan en achteraan nog steeds primeert. De koffer biedt dus ook nog steeds een indrukwekkende 835 liter aan volume, en er kunnen ook nog altijd optioneel twee extra zitjes in worden geplaatst om van deze Kodiaq een zevenzits-SUV te maken.
Sportieve inborst
We gaan niet uitweiden over het volledige motoraanbod, want dat is niet veranderd. Of toch bijna niet. Bovenaan het gamma staat er nog steeds een RS-versie, met specifieke bumpers (die anders zijn dan die van de Sportline) en eigen 20-duimsvelgen, maar die heeft een nieuwe motor gekregen.
De oude diesel werd namelijk uitgezwaaid: de Kodiaq RS is bij zijn kleinere broers gaan kijken. In het vooronder huist dus dezelfde 2.0-viercilinder turbobenzine als in de Octavia RS. Die is ook hier goed voor 245 pk en 370 Nm, maar de zevenbak met dubbele koppeling stuurt het vermogen nu naar de vier wielen. Resultaat? De bijna twee ton zware SUV haalt 100 km/u in 6,5 seconden, vier tienden sneller dan de dieselversie van weleer.
Amateursportieveling
Onderweg springen de grote velgen en de sportieve bodykit van deze RS-versie in het oog – net als de flashy blauwe koetswerkkleur van ons testmodel. Dat zijn verschillen die de voorbijgangers opmerken, want achter het stuur merken we amper iets van die sportieve inborst. We zitten weliswaar in (heel) goeie sportzetels met een sportstuur uit geperforeerd leder tussen de vingers, maar als we geen kunstmatig versterkt motorgeluid zouden horen, zouden we zweren in eender welke benzine-Kodiaq te zitten.
De DSG-versnellingsbak is bijvoorbeeld ook dezelfde als die in de andere Kodiaq-modellen: snel bij de gangwissels maar weinig krachtig bij het aanzetten. Ook het chassis lijkt niet echt gewijzigd: op een variabele stuurratio na lijkt deze RS even comfortabel als de andere. In de bochten heeft hij de neiging om rechtdoor te gaan en zijn koetswerkbewegingen moeten beter gecontroleerd worden. Hij heeft met andere woorden weinig van een topatleet.
Prijzen
Met een prijskaartje van 62.020 euro kost de Skoda Kodiaq RS bijna 9.000 euro meer dan de vierwielaangedreven benzineversie van 190 pk in de Sportline-uitvoering. Behalve de specifieke looks, het extra vermogen en de nette standaarduitrusting is het enige andere verschil een sprinttijd naar 100 km/u die een seconde sneller verloopt. Maar is dat de meerprijs echt waard?
Conclusie
Met deze tussentijdse facelift is de Skoda Kodiaq klaar om de steeds sterker wordende concurrentie de baas te blijven. De gigantische interieurruimte blijft bewaard, net als het algemene comfort. Deze nieuwe RS-versie maakt hem daarentegen niet echt dynamischer of sportiever. Op de looks na dan...