Aardgas is in hoofdzaak een brandstof om huizen te verwarmen en daarom worden er geen accijnzen op geheven. Rijden op stookmazout is strafbaar maar rijden op ‘stookgas’ is perfect legaal. Kortom, meer heeft de rechtgeaarde Belg niet nodig om over te schakelen op een nieuwe brandstof. Om een en ander nog een duwtje in de rug te geven, werden begin dit jaar zelfs tijdelijk premies tot 2.000 euro uitgekeerd aan klanten van deze ‘nieuwe’ brandstof. Na Fiat, Opel en Mercedes springt ook de VW-Groep op deze lucratieve business. In dit geval levert Skoda een fraai aanbod met een Octavia Combi G-Tec. Skoda lepelt de CNG-motor in de gloednieuwe Octavia berline en in de combi. Het gaat om de 1.4 liter grote viercilinder turbomotor die voor deze toepassing werd terug getuned tot 110 pk. Hij komt met een manuele zesversnellingsbak, een gerobotiseerde DSG-transmissie wordt (voorlopig) niet gelinkt aan deze viercilinder turbomotor.
Minder hinder
Als bestuurder merk je nauwelijks wat van de brandstofkeuze. In het dashboard verraden de twee brandstofmeters de bifuel-origine. Na de start schakelt de motor automatisch over op CNG en daar voel je helemaal niets van. Onder het pijltje met de brandstofreserve licht een groen CNG-icoontje op. Via de klassieke meter kan je de autonomie perfect in de gaten houden en tijdig tanken. Leuk is dat je ook over een conventionele benzinetank van 50 liter beschikt. De motor is aangepast voor CNG maar het is en blijft een benzinemotor van origine. Vooral de cilinderkop en de kleppen zijn anders om het gas schadevrij te verteren. Ook de turbodruk werd verlaagd om detoneren te voorkomen. Door die aanpak levert hij 30 pk minder dan een vergelijkbare 1.4 TSi op benzine. In de grote Octavia voel je vooral dat er minder koppel is (200 Nm) daar waar de benzineversie over 250 Nm beschikt.
Sparen kost geld ...
De Octavia op zich is een oude bekende. Hij wordt gebouwd op het veelzijdige MQB-platform van de VW-groep en paart comfort aan een behoorlijke interieurruimte. De koffer slikt 480 liter. Onder de koffervloer zitten twee tanks met een inhoud van 15 liter gas (bij 200 bar). Die brengen je ongeveer 350 km ver. De CO2-emissie van deze G-Tec is amper 97 g/km. De grootste troeven vergeleken met de dieselversie zijn het extra comfort en de gebruikskost. Daar waar de diesel bij lage toerentallen trilt en boven de 3.000 omwentelingen ronduit rumoerig wordt, is het interieur van de G-Tec-versie muisstil en trillingsvrij. Het grootste voordeel is de prijs van de brandstof. Voor een kilo aardgas betaal je 0,9 €/kg. Met een verbruik van 4,7 kg/100 km betaal je 4,23 €/100 km. Een diesel die 4,5 liter verbruikt jaagt er bijna 6 euro door op 100 km. Skoda levert de G-Tec slechts met het (tweede) Ambition-afwerkingsniveau, de berlineversie tikt af op 24.980 €. Dat is 1.800 € duurder dan de 1.4 TSI op benzine en 1.600 euro meer dan de 1.6 TDI (105 pk) met hetzelfde afwerkingsniveau. Sparen kost meer dan ooit geld, maar destijds kostte een degelijke LPG-installatie meer. Bovendien geniet je bij deze CGN-versie over een volledige constructeursgarantie, ook op de af fabriek gemonteerde gasinstallatie !