Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Skoda Octavia Scout – Met ingebouwd zakmes

De carrières van de nieuwe Octavia en Octavia Combi zitten bij ons al even op de sporen. Het was dus tijd voor Skoda om een nieuw hoofdstuk aan te snijden.

Hier dus onze indrukken van de nieuwe Skoda Octavia Scout. Die Skoda Octavia Scout is een behoorlijk populaire padvinder. Hij neemt op zijn eentje 8 procent van de verkoop van het Octavia-gamma voor zijn rekening. Alleen al met dat cijfer doet hij beter dan de VW Passat Alltrack waarvan u - geef het maar toe - het bestaan al was vergeten.

17 cm

Geen verrassingen bij de nieuwe Scout: een wat stoerder uiterlijk, en beschermplaten voor de meest gevoelige onderdelen onder de auto. Hij staat ook wat hoger op zijn poten. Ten opzichte van de gewone Skoda Octavia Combi ligt de Octavia Scout goed drie centimeter hoger, onder meer dankzij de standaard 17 duims-wielen met 225/50 banden. De bodemspeling bedraagt 17 cm, wat echt geen onaardig cijfer is om het veld mee in te trekken. Niet van hetzelfde niveau als een Land Rover Defender natuurlijk, maar je kan er probleemloos een bospad mee indraaien, of een wat ruig kampeerterrein. Of het pad naar de weide waar uw paard staat. Ze kunnen toch niet allemaal met een Audi of een Range Rover rijden, die paardenbezitters? Of de booteigenaren? Want nu de Octavia Scout aanhangers tot 2 ton mag trekken, geeft hij hen alleen maar meer argumenten. Dat is overigens 25 procent meer sleepvermogen dan zijn voorhanger had.

Drie motoren

Skoda stelt zijn softroader voor met drie mogelijke motorkeuzes. Dieselhaters moeten tevreden zijn met de 1.8 TSI met 180 pk en 280 Nm (6,9 l/100 km, 158 gr/km CO2, 0-100 in 7,8 sec, 216 km/u). Dieselliefhebbers hebben twee opties voor de 2.0 TDI. Met 150 pk en 340 Nm (5,1 l/100 km, 129 gr/km CO2, 0-100 in 9,1 sec en 207 km/u), of met 184 pk en 380 Nm (5,1 l/100 km, 134 gr/km, 7,8 sec, 219 km/u). We zouden u graag zeggen dat uw financiën de sleutel vormen tot de beste keuze, maar er is meer: de 150 pk komt alleen met de manuele zesbak, de TSI en de krachtigste TDI uitsluitend met de DSG zesbak. Wie op zoek is naar comfort, moet dus zowel de meerprijs als de extra taksen ophoesten.

Haldex 5

De Scout krijgt het jongste Haldex middendifferentieel, de vijfde generatie inmiddels. Die kan tot 50 procent van het motorkoppel naar de achterwielen transfereren. Met de veelzijdigheid van een Zwitsers zakmes kan die Haldexkoppeling zowel dienen voor de pure prestaties in de VW Golf R als hier voor het betere terreinwerk. In de Octavia Scout brengt hij zelfs een combinatie van die twee capaciteiten. Zowel op kronkelig asfalt als op een bosweg heeft hij een rol te vervullen. De koppeling krijgt daarbij steun van een EDL-differentieel dat nog eens het vermogen apart regelt tussen beide achterwielen. Wanneer èèn wiel doorslipt, gaat het motorvermogen naar het andere wiel vooraleer de elektronica afremt.

Op asfalt trekt de Scout zich net zo goed uit de slag als de gewone Octavia’s. Ja, hij rolt wat meer in een snel genomen bocht, maar niet in die mate dat je minder enthousiast moet gaan sturen. Bovendien vertaalt die extra veerweg zich in een beter comfort dan de gewone Octavia. Maar het is pas offroad dat zijn echte talent vrijkomt. Dat mochten we zelf ondervinden over een parcours van een zestal kilometer door het bos, dat de afgelopen dagen rijkelijk overgoten was met regenwater. Er stak ook een kleine klim in. De Haldexkoppeling zorgt voor uitstekende klimcapaciteiten. Het differentieel reageert meteen en we kunnen ons voorstellen dat hij even kundig met sneeuw zal omgaan als hier met modder.

De prijzen liggen nog niet vast, maar leg alvast minstens 25.000 euro opzij.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Skoda Karoq (2023) banner

Skoda Karoq: blijft zijn gezinsroeping overeind?

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Ontdek meer