Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Octavia Combi iV: de keuze van het verstand?

Met de nieuwe generatie Octavia ziet Skoda het ruim. Onder de motorkap vind je immers benzinemotoren, diesels, CNG en zelfs een plug-inhybride. Is de Octavia Combi ook met stekker een bedrijfsfavoriet?

De Skoda Octavia is intussen aan zijn vierde generatie toe, en zijn populariteit neemt niet af. De vorige generatie was een groot deel van zijn carrière zelfs de meest verkochte break op onze markt. Nu krijgt hij een plug-inhybride. Dat maakt hem nog interessanter voor de fleetmarkt, maar verandert het ook zijn karakter?

AS24 Octavia voor

Schaalvoordelen

Het recept van de Octavia is al jaren ongetwijzigd. Onder het koetswerk vind je de fundamenten van de Golf. Of toch ongeveer. Sinds de vorige generatie staat de Octavia op het moduleerbare MQB-platform van de Volkswagen-groep, zoals het grootste deel van de auto’s die de groep produceert. Het bespaart hier en daar enkele euro’s in de ontwikkeling, maar de gemeenschappelijke fundamenten geven Skoda ook toegang tot heel wat onderdelen van het moederhuis. Zoals de plug-inhybride aandrijflijn.

De vorige generatie werd nog ontwikkeld in het tijdperk van de diesel, maar we zijn intussen een pak strengere uitstootnormen van Europa en het jaar 2020 verder. Daardoor moet de Octavia overstappen op elektrificatie. Een rondje langs de rekken van de VW-groep en kijk: de Skoda krijgt een nieuwe, groene aandrijflijn.

AS24 Octavia logo

Met dank aan de GTE

Deze nieuwe versie van de Octavia heet iV en neemt de aandrijflijn van de Volkswagen Golf en Passat GTE over. Die aandrijflijn bestaat nog steeds uit een 1.4-viercilinder turbobenzine van 150 pk en een elektromotor van 85 kW (116 pk) die in de DSG-zesversnellingsbak zit ingewerkt. Samen doen ze de Tsjech met stekker 204 pk en 350 Nm produceren.

Om het nuttige aan het aangename te koppelen, staat er ook een RS iV in de catalogus. De respectievelijke vermogens van de motoren zijn identiek, maar het gecombineerde vermogen stijgt tot 245 pk en 400 Nm. De hybride aandrijflijn gebruikt uiteraard een batterij. Dei huist onder de achterbank en koffervloer. Het lithium-ionexemplaar van 13 kWh geeft de Octavia een elektrisch WLTP-rijbereik van 60 kilometer. Dat is mooi, maar het verkleint de koffer van de Combi met zo’n 150 liter en voegt 250 kilogram toe aan het totaalgewicht.

AS24 Octavia interieur

Bevroren

De fundamenten van de berline en break zijn identiek, maar wij kozen voor de Combi omdat die ongetwijfeld weer het merendeel van de verkoop voor zijn rekening neemt. Het weer konden we echter niet kiezen. Onze test vond plaats tijdens de koudste week van deze winter, en de winterbanden van onze Skoda met stekker kwamen het rijbereik niet ten goede. Resultaat: na 38 kilometer was de batterij leeg.

Gelukkig is de benzinemotor niet te gulzig en sloten we onze 800 testkilometers af met een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km zonder de Octavia in te pluggen. Dat cijfer zou veel lager hebben kunnen liggen als we konden opladen en konden profiteren van een warme auto dankzij de voorverwarming.

Naast een beperkte dorst profiteert deze plug-inhybride nog van toegenomen comfort vergeleken met de varianten op fossiele brandstoffen. De geluidsisolatie kon beter, onder meer ter hoogte van de koffer, maar de Octavia weet zijn passagiers op de weg te wiegen. Iets teveel zelfs, waardoor je de rijmodus Comfort van de adaptieve ophanging beter bewaart voor slecht wegdek.

AS24 Octavia achter

Conclusie

Met een vanafprijs van 41.420 euro is deze Octavia Combi iV geen koopje. Hij kost zo’n 5.000 euro meer dan de krachtigste benzineversie, op de RS-versie na. Zijn goeie verbruikscijfers (31 g/km en 1,4 l/100 km) zullen hem wel weer tot favoriet bombarderen in de bedrijfsvloten, terwijl het comfort, de uitrusting en de afwerking de twijfelaars over de streep trekken.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Skoda Karoq (2023) banner

Skoda Karoq: blijft zijn gezinsroeping overeind?

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Ontdek meer