De RS-versie van de Octavia is lichtjes miskend, maar verhoudt zich als de GTI tot de Golf. Het gaat dus niet alleen om een sportieve variant, maar om een filosofie van dagelijks bruikbare rijdynamiek. Geen verrassing, want beide auto’s delen dezelfde fundamenten. En dat is voor deze nieuwe generatie exact hetzelfde.
Danke schön
Net als de instapversies en de hybrideversie is de Skoda Octavia RS gebaseerd op het moduleerbare MQB Evo-platform van de Volkswagen-groep. Deze sportieve variant deelt de meeste van zijn componenten met de nieuwe Volkswagen Golf GTI. VW zelf past de naam van zijn sportieve versies aan de brandstof aan, maar de Tsjechen noemen het hele gamma ‘RS’.
In die catalogus staan dus drie motorversies, van benzine over diesel tot een nieuwe plug-inhybride, die identiek is aan de Cupra Leon die we recent testten. De dieselversie gebruikt een 2.0 van 200 pk en 400 Nm, de benzinevariant haalt 245 pk en 370 Nm uit dezelfde cilinderinhoud. Dat is trouwens de snelste versie: zo sprint de Octavia naar 100 km/u in 6,7 seconden.
Rood en zwart
Deze RS krijgt een eigen aankleding om zich te onderscheiden van de andere modellen uit het gamma. De voorbumper is sportiever en krijgt standaard matrix-ledkoplampen en een zwart radiatorrooster. Die kleur komt terug op de spiegelkappen, de ruitomlijsting en de verschillende logo’s. Achteraan zitten de wijzigingen in de bumper, die gestileerder is en geflankeerd wordt door twee verchroomde uitsparingen voor de uitlaat.
De buitenkant is zwart, de binnenkant gebruikt rood. Van de stiksels op de standaard sportzetels over de stiksels van de alcantara inzetstukken in het dashboard tot die van het stuur: alles is rood, tot de achtergrond van de digitale tellers en van het infotainmentsysteem. Op die toevoegingen aan de royale standaarduitrusting na (elektrische en verwarmde zetels, achteruitrijcamera, Apple CarPlay/Android Auto, enzovoort) is het business as usual: een comfortabele break met geslaagde afwerking en ruim interieur.
RS of S?
Kijk je naar het chassis, dan krijgt de Skoda Octavia RS de nodige middelen voor een dynamische rijstijl. De standaard sportophanging legt het koetswerk 15 millimeter lager, het sperdifferentieel op de vooras zorgt ervoor dat het koppel zonder problemen op het asfalt wordt overgebracht. Toch zijn er wat vreemdere keuzes. Bij ons is deze sportieveling niet verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak. Je moet het dus doen met een DSG-bak met zeven verzetten. Een partikelfilter – met dank aan Europa – herleidt het geronk van de viercilinder tot... niets.
Onderweg zijn het die twee elementen die ons bij de rijbeleving laten twijfelen. Zitten we in een RS of in een gewone Octavia op benzine? De motor is immers stil, de versnellingsbak onzichtbaar en met de adaptieve ophanging aangekruist op de optielijst is de ophanging comfortabel. Meer souplesse in een sportieveling is natuurlijk niet negatief, maar het mag niet ten koste gaan van zijn persoonlijkheid.
Waarvoor de meerprijs van 7.000 euro ten opzichte van de benzineversie van 150 pk dan dient? Dat merk je als je de sportmodus inschakelt. Dan is de versnellingsbak responsiever, het chassis scherper en het stuur sneller. De soundtrack is er nog steeds niet, maar de sportieve Tsjech compenseert met een neutraal en gezond weggedrag, dat fundamenteel dynamisch is.
Conclusie
Heeft het originele recept van de Skoda Octavia RS een generatie overgeslagen? Wel nee. Deze nieuwe generatie bevat nog steeds de perfecte combinatie van sportiviteit, interieurruimte en comfort. Hij verliest wel wat aan persoonlijkheid door zijn stille uitlaat. Maar daardoor rijdt hij natuurlijk nog subtieler voorbij.