In het kort
De Skoda Elroq is letterlijk en figuurlijk het kleine broertje van de Enyaq. De twee delen een platform, een cabine, motoren... en een design! Bovenal is de kleinere Elorq betaalbaarder.
De Skoda Elroq is letterlijk en figuurlijk het kleine broertje van de Enyaq. De twee delen een platform, een cabine, motoren... en een design! Bovenal is de kleinere Elorq betaalbaarder.
Tot nu toe was Skoda het enige merk binnen de VW groep dat slechts één elektrisch model had. Bovendien is de Enyaq het kleinste noch het goedkoopste model in het gamma. De oplossing: de achterkant afsnijden om de nieuwe Elroq te creëren. Skoda maakt trouwens een grapje met zijn naam. Aangezien de Enyaq de elektrische versie van de Karoq is... is het EL(ectric) & (ka)ROQ!
Afgezien van de woordspeling, waarvan we zeker weten dat de marketingmanager die hem bedacht had er blij mee was, is deze nieuwe Elroq opvallend vertrouwd. Als we je vertellen dat Skoda letterlijk de achterkant van een Enyaq heeft afgekapt, dan maken we geen grapje! De twee elektrische auto's zijn gebaseerd op hetzelfde platform en hebben dezelfde wielbasis van 2,765 m. Het enige verschil is hun lengte. Met 4,488 m is de Elroq 16 cm korter dan zijn grote broer, maar hij is nog steeds een van de grootste in zijn segment.
Ondanks zijn vertrouwde genen heeft de nieuwe Tsjechische baby de eer om de nieuwe 'Modern Solid' designlijn van het merk in te luiden. Dit betekent dubbel geplaatste koplampen en een afgeslankte (valse) grille. Het is ook de eerste die het gevleugelde pijllogo van Skoda laat vallen.
Hoewel we in herhaling dreigen te vallen: de Elroq leent zijn hele interieur, meubilair, afwerking en technologie van de Enyaq. Daar is niets mis mee, want het geeft de C-segment crossover een duidelijk chique uitstraling. Een groot 13-inch touchscreen is standaard, net als verwarmde stoelen.
Naast een nieuw stuurwiel, waarin ook de gevleugelde pijl is verdwenen, en een reeks gerecyclede materialen, valt de Elorq op door zijn bagageruimte. De bagageruimte is 470 liter, 115 liter minder dan die van de Enyaq. In werkelijkheid is dit verlies nauwelijks merkbaar. Bovendien biedt de Elorq met dezelfde wielbasis als zijn grote broer evenveel binnenruimte.
Uiteraard zijn de technische specificaties van de twee elektrische Skoda's vergelijkbaar. Skoda behoudt echter de kleinere motoren voor de nieuwe Elroq, in tegenstelling tot zijn grote broer. Het instapmodel is uitgerust met een 55 kWh batterij (52 kWh netto) en een 170 pk elektromotor. Het middensegment combineert een 204 pk sterke motor met een 63 kWh batterij (59 kWh).
De nieuwste versie ten slotte bevat de nieuwste technologieën van de Groep. Deze combineert een 285 pk motor en 545 Nm koppel met een 82 kWh batterij (77 kWh netto). Dit is niet alleen de versie met de grootste accu, maar ook met de zuinigste motor. Logisch dus dat de Elroq 85 met 581 km de langste actieradius biedt. De andere twee varianten bieden respectievelijk 375 en 403 km actieradius.
Wat het opladen betreft, zijn niet alle accu's, en dus ook niet alle versies, gelijk. Maar gezien hun verschillende afmetingen zijn de oplaadtijden bij snellaadpunten ongeveer 25/28 minuten. De Elroq 50 heeft een maximaal vermogen van 145 kW, terwijl de 85 tot 175 kW DC aankan.
Net zoals op het vlak van motoren, interieur en styling bootst de nieuwe Elroq de wegligging van zijn grote broer na. Zodra je aan het stuur draait ben je aangenaam verrast door de grote hoek van de vooras en de kleine draaicirkel. Handig om te manoeuvreren!
Hoe hoger de snelheid, hoe verleidelijker de kleine Tsjech is, met alle voordelen van de elektrische auto's die het MEB-platform van de Volkswagen Groep delen. Algemeen comfort, goede geluidsisolatie en krachtige acceleratie. Nou ja, behalve voor het instapmodel. Want 170 pk en 310 Nm koppel voor 2.089 kg is niet veel om over te roepen...
Omdat deze kleine motor harder moet werken, verbruikt hij ook meer energie. Tijdens onze testrit verbruikte de Elroq 50 gemiddeld 19,0 kWh/100 km. De 85 versie, die zwaarder is en een grotere batterij heeft, maar ook een krachtigere en koppelrijkere motor, eindigde met een gemiddelde van 16 kWh/100 km.
We zeiden het al: de nieuwe Elroq is niet alleen een kleinere Enyaq... hij is ook betaalbaarder! Het instapmodel van de Elroq 50 begint bij € 33.990, terwijl je voor de 85-versie minimaal € 41.690 betaalt. De middenklasse 60 wordt hier niet geïmporteerd, al missen we die niet echt, want iets zegt ons dat de Elroq 85 (met de grootste range) de populairste versie zal worden in België.
De nieuwe Skoda Elroq heeft alle kenmerken van een grote auto! Hij is immers niet zo klein, maar toch heeft hij alle kwaliteiten van zijn grote broer - comfort, ruimte, geluidsisolatie, praktisch - in een kleinere verpakking. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft Skoda er ook nog een lage prijs aan gehangen. Simply… clever.
Technische fiche: Skoda Elroq 85 (2024)