De nieuwe Skoda Octavia, die zou wel eens het grote probleem kunnen vormen voor de Superb. De Superb zal zich overeind moeten houden via de meerwaardezoeker: diegene die op zoek is naar de betere afwerking, de onklopbare prijs/uitrusting-verhouding en meer ruimtegevoel dan in eerste klasse in het vliegtuig.
Kloof gedicht
Alleen heeft de nieuwe Octavia met zijn eenvoudige en elegante design, zijn grotere afmetingen, zijn verbeterde afwerking en heel wat snufjes van de jongste generatie zichzelf bijna op hetzelfde niveau gehesen als grote broer. Om u een praktijkvoorbeeld te geven: de Octavia kan – tegen meerprijs – worden uitgerust met hetzelfde infotainment systeem als de nieuwe Golf. Dus inclusief de slimme functie die al een preselectie maakt van wat je wil aanraken nog voor je hand aan het scherm komt. Met bovendien de knappe graphics. En dat terwijl de Superb verder moet met het systeem van de vorige generatie.
We zouden het ook kunnen hebben over het de iets snediger wegligging van de nieuwe Octavia ten opzichte van de wat gezapiger sturende Skoda Superb. Maar dat zou oneerlijk zijn, want de Superb wil vooral zijn comfort uitspelen en heeft weinig ambitie in het betere rallywerk. Bovendien is hij wat comfort betreft nauwelijks te kloppen. Dus daarom kies je nog voor een Skoda Superb, en ook omwille van de plaats op de achterbank. En omwille van de grote koffer. In het geval van de Combi kan je tussen 633 en 1.865 liter benutten. Dat rechtvaardigt het surplus ten opzichte van de Skoda Octavia. De tarieven van de Skoda Superb starten bij 24.290 euro voor de 1.4 TSI en 24.060 euro voor de 1.6 TDI.
Statig
Het mag wel duidelijk wezen dat de Skoda Superb nog enkele extra argumenten in zijn voordeel kon gebruiken. Komen we bij de facelift, die vooral de statigheid van Skoda’s topmodel versterkt. Uiterlijk komt hij dichter aansluiten bij de nieuwe designtaal van Skoda. Led-lichtjes geven her en der leuke stijlpunten. Het nieuwe multimediasysteem mag hij dan ontberen, toch beschikt hij nog over enkele interessante eigen karaktertoetsen zoals de elektrisch bediende achterklep, de keyless toegang, de leuning van de passagiersstoel die van op de achterbank kan worden platgelegd, het open dak met fotovoltaïsche cellen die een extra ventilator aandrijven, de paraplu in de achterdeur (net als in een Rolls) of de verwarmde plaatsen op de achterbank.
Vooral zuinig
Skoda maakt van de facelift gebruik om nog flink wat winst aan de pomp te realiseren. Gemiddeld worden de motoren 19 procent zuiniger in de officiële verbruikstest. De 1.6 TDI Greenline is aangekondigd met een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km (CO2: 109 gr/km) en dat is precies wat de boordcomputer aangaf na onze testrit. Goed, we reden hoofdzakelijk op N-wegen, wat steeds bevorderlijk is voor het verbruik. Een boordcomputer durft ook wel eens optimistischer rekenen dan de realiteit aangeeft. Maar we kunnen u wel zeggen dat een goed bestuurde Superb een van de allerzuinigste auto’s is die u kan vinden in zijn categorie.
Goed, naast de nieuwe Octavia ziet zelfs de gefacelifte Superb er plots toch wat ouder uit. Maar sommigen geven graag de voorkeur aan wat meer volwassen elegantie.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Skoda
Klik hier en zoek uw occasie Skoda Superb tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Skoda Superb, en een selectie van tweedehandse