Waarom een plug-in hybride bij Skoda? Het ecologisch aspect? Natuurlijk. Maar er is vooral een fiscaal aspect. Met een gehomologeerd verbruik van 1,6 l/100 belooft ook deze Skoda Superb iV in zijn plug-in hybride fiscaal aantrekkelijk te blijven voor bedrijven met een maximale aftrekbaarheid bij ons en zelfs steunmaatregelen elders in Europa. Bovendien speelt hij voor Skoda zelf een belangrijke rol om de Europese regelgeving te helpen vervullen die elk merk een CO2-uitstoot oplegt die over het hele gamma gesproken onder 95 gr/km moet blijven. Skoda vermoedt dat de plug-in hybride 20 procent van de verkoop van de Superb voor zijn rekening zal nemen, en dat hij voor 82 procent door bedrijfsklanten zal worden ingeschreven. Dat is duidelijk.
Zacht en zuinig
Goed, de centen zullen dus primeren op het groene gedachtegoed. Maar wie de Skoda Superb iV in huis haalt en hem goed gebruikt, zal merken dat hij in de praktijk bijzonder zuinig blijkt. Zeker wanneer je hem voornamelijk als elektrische auto gebruikt. Om te beginnen lijkt het elektrisch rijbereik van 62 kilometer haalbaar. We deden tijdens onze testrit meer dan 50 elektrische kilometers, met airco, navigatie en ruitenwissers aan tijdens de rit. Die elektrische kilometers verlopen in het grootst mogelijke comfort… en in stilte. De elektrische motor is weliswaar slechts 115 pk (85 kW) sterk, maar hij houdt zich dapper overeind en laat zelfs toe om gezwind de snelweg op te rijden. Op de snelweg is het wel zaak een zachte rijstijl aan te houden.
De Skoda Superb iV start steeds elektrisch. Afhankelijk van de rijmodus (hybrid, sport, enzovoort) kan de 1.4 TSI-motor met 156 bijspringen of alleen werken. Samen met de elektrische motor is maximaal 218 pk beschikbaar. Je kan onder meer een minimumdrempel voor de batterij bepalen, waaronder hij zal overschakelen op de benzinemotor alleen. Zo kan je het elektrisch bereik bewaren voor bijvoorbeeld het stuk in de stad aan het einde van je traject.
Het merendeel van de tijd voel je nauwelijks wanneer hij wisselt tussen benzinemotor en elektrische motor. Pas wanneer je echt begint gas te geven, zal je de benzinemotor horen. Maar dit is dus vooral een comfortproduct, waarbij opvalt hoe deze versie de klassieke kwaliteiten van de grote Tsjech nog veel beter in de verf zet. Een echt zachte kilometervreter. De andere verrassing is dat na onze testrit van goed 100 kilometer de boordcomputer een gemiddeld benzineverbruik van 3,9 l/100 km aangaf. Wie nog meer elektrisch kan rijden kan de benzinetank nog meer sparen.
Steeds handig
De batterij heeft 3,5 uur nodig om op te laden via een wallbox van 3,6 kW. De stekker in de Skoda zit net als in de VW Passat GTE verborgen achter het radiatorrooster. De stekker is ook het enige waarin de Superb iV verschilt van een gewone Superb. Om de batterij een plaats te geven, krimpt de koffer wel wat. De berline beschikt over 485 liter bagageruimte, in de break is dat 510 liter in plaats van de gebruikelijke 660 liter. Gelukkig blijft de koffervloer wel vlak, in tegenstelling tot wat we al zagen in de Mercedes E 300de en de Ford Mondeo Hybrid. De Skoda Superb iV houdt nog een laatste belangrijke troef achter de hand. Hij is nauwelijks 700 euro duurder dan een TSI met 190 pk en… 2.120 euro goedkoper dan een TDI met 190 pk. Zoek niet langer naar de nieuwe bestseller in het Superb-gamma, hij staat hier voor u.
Skoda | Superb iV |
---|---|
Motor | Viercilinder turbobenzine + elektrische motor, 1.395 cc |
Pk | 156 pk + 115 pk (85 kW) bij 5.000 - 6.000 opm |
Nm | 250 Nm + 330 Nm bij 1.550 - 3.500 opm |
0-100 km/u | 7,8 sec |
Top | 224 km/u |
Verbruik | 1,6 l/100 km |
Testverbuik | 3,9 l/100 km |
CO2 | 37 g/km |
Prijs | 37.595 euro |