De Skoda Superb iV – de modelomschrijving van de plug-in hybrides bij Skoda – is nochtans onderhuids een kopie van wat we in de VW Passat GTE aantreffen: een combinatie van een 1,4-liter benzinemotor (156 pk) en een elektrische motor (115 pk), samen maximaal goed voor 218 pk. Dezelfde 13 kWh lithium-ion accu (10,4 kWh bruikbaar), hetzelfde theoretisch rijbereik van 60 kilometer. En net als in de Passat stellen we vast dat we bij een volledige laadbeurt met een klassieke stekker maximaal 40 kilometer rijbereik kunnen tanken. Dat duurt dan 5 uur. Aan een wallbox (3,6 kW) kan dat in 3,5 uur.
GPS helpt
Het rijden is net zo zorgeloos in de Superb iV als in de Passat GTE, maar we hebben toch de indruk dat de software van de Passat net dat beetje beter ontwikkeld is dan die in de Skoda. Het gaat dan om de manier waarop hij in een gewone rit het elektrisch vermogen benut. Wanneer je een gps-route volgt, dan valt op dat de Skoda heel wat intelligenter met het elektrisch bereik omspringt en zelf probeert om de batterij nog te sparen voor de terugrit ook.
Minder grip
Ook hier: voor korte verplaatsingen kan je de Skoda Superb iV als puur elektrische auto gebruiken. Je komt vlot 30 kilometer ver en met 115 elektrische pk voelt hij meer dan vlot genoeg aan. De ophanging van de Superb is minder goed aangepast aan het hogere gewicht van de hybride. Die weegt rijklaar 1.730 kilogram. In de comfortstand valt op hoe het koetswerk durft te pompen op slecht wegdek. En een ander fenomeen dat we nog niet eerder zagen: zelfs met M+S alleseizoensbanden hebben de voorwielen het moeilijk met het instant koppel van de elektrische motor. Ook in het remmen durft de combinatie van elektrische motor en verbrandingsmotor zijn gewicht laten voelen op de vooras. Toch niet zo verfijnd als de Passat dus.
Maar de portefeuille zegt…
Anderzijds: we kijken wel tegen een verschil aan van meer dan 10.000 euro ten opzichte van de Volkswagen. We mogen dan wel wat bedenkingen hebben, die verdwijnen snel bij het horen van dit bedrag. Zelfs al is een basisprijs van 40.645 euro nog steeds een enorme som voor een grote middenklasser, hij vormt zo wel de meest betaalbare plug-in hybride gezinswagen op de markt. Op dit moment lijkt de plug-in hybride nog steeds de meest zinvolle zet. Hij vergt weinig aanpassingen en je kan er te allen tijde minstens 900 kilometer ver mee raken. We hielden na een testrit van 755 kilometer nog steeds bijna een halve tank en 310 kilometer rijbereik op benzine over. Gemiddeld verbruikte de Skoda Superb iV zo 4,8 l/100 km benzine. Daar zaten deze keer meer lange ritten bij, dus een vergelijking met onze test met de VW Passat GTE gaat hier niet op.
Ruimte
De Superb houdt nog een laatste argument over: hij blijft ook gewoon een onwaarschijnlijk ruime en comfortabele gezinsauto. Achteraan beschik je over een ongeziene beenruimte, en zelfs de vijfdeurs kan al minimaal 625 liter koffer voorleggen. Met de achterbank plat is dat zelfs 1.760 liter. Eens te meer is Skoda de slimme keuze, ook als plug-in hybride. De break kost 41.810 euro.
Skoda | Superb iV |
---|---|
Motor | Elektrische motor en turbobenzine, 1.395 cc |
Pk | 218 pk |
Nm | 400 Nm |
0-100 km/u | 7,7 sec |
Top | 224 km/u |
Verbruik (WLTP) | 1,4 l/100 km |
Testverbruik | 4,8 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 32 g/km |
Prijs | 40.645 euro |