Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Superb iV: Spaar eens 10.000 euro uit

Na onze testrit met de Skoda Superb iV kunnen we maar één ding vaststellen: deze kopie van de VW Passat GTE is meer dan 10.000 euro goedkoper. Er is wel een beetje klasseverschil, maar dat is geen 10.000 euro groot.

De Skoda Superb iV – de modelomschrijving van de plug-in hybrides bij Skoda – is nochtans onderhuids een kopie van wat we in de VW Passat GTE aantreffen: een combinatie van een 1,4-liter benzinemotor (156 pk) en een elektrische motor (115 pk), samen maximaal goed voor 218 pk. Dezelfde 13 kWh lithium-ion accu (10,4 kWh bruikbaar), hetzelfde theoretisch rijbereik van 60 kilometer. En net als in de Passat stellen we vast dat we bij een volledige laadbeurt met een klassieke stekker maximaal 40 kilometer rijbereik kunnen tanken. Dat duurt dan 5 uur. Aan een wallbox (3,6 kW) kan dat in 3,5 uur.

10 superb iv-1920x1242

GPS helpt

Het rijden is net zo zorgeloos in de Superb iV als in de Passat GTE, maar we hebben toch de indruk dat de software van de Passat net dat beetje beter ontwikkeld is dan die in de Skoda. Het gaat dan om de manier waarop hij in een gewone rit het elektrisch vermogen benut. Wanneer je een gps-route volgt, dan valt op dat de Skoda heel wat intelligenter met het elektrisch bereik omspringt en zelf probeert om de batterij nog te sparen voor de terugrit ook.

superb iv 062-1920x1280(1)

Minder grip

Ook hier: voor korte verplaatsingen kan je de Skoda Superb iV als puur elektrische auto gebruiken. Je komt vlot 30 kilometer ver en met 115 elektrische pk voelt hij meer dan vlot genoeg aan. De ophanging van de Superb is minder goed aangepast aan het hogere gewicht van de hybride. Die weegt rijklaar 1.730 kilogram. In de comfortstand valt op hoe het koetswerk durft te pompen op slecht wegdek. En een ander fenomeen dat we nog niet eerder zagen: zelfs met M+S alleseizoensbanden hebben de voorwielen het moeilijk met het instant koppel van de elektrische motor. Ook in het remmen durft de combinatie van elektrische motor en verbrandingsmotor zijn gewicht laten voelen op de vooras. Toch niet zo verfijnd als de Passat dus.

superb iv 058-1920x1280

Maar de portefeuille zegt…

Anderzijds: we kijken wel tegen een verschil aan van meer dan 10.000 euro ten opzichte van de Volkswagen. We mogen dan wel wat bedenkingen hebben, die verdwijnen snel bij het horen van dit bedrag. Zelfs al is een basisprijs van 40.645 euro nog steeds een enorme som voor een grote middenklasser, hij vormt zo wel de meest betaalbare plug-in hybride gezinswagen op de markt. Op dit moment lijkt de plug-in hybride nog steeds de meest zinvolle zet. Hij vergt weinig aanpassingen en je kan er te allen tijde minstens 900 kilometer ver mee raken. We hielden na een testrit van 755 kilometer nog steeds bijna een halve tank en 310 kilometer rijbereik op benzine over. Gemiddeld verbruikte de Skoda Superb iV zo 4,8 l/100 km benzine. Daar zaten deze keer meer lange ritten bij, dus een vergelijking met onze test met de VW Passat GTE gaat hier niet op.

superb iv 024-1920x1280

Ruimte

De Superb houdt nog een laatste argument over: hij blijft ook gewoon een onwaarschijnlijk ruime en comfortabele gezinsauto. Achteraan beschik je over een ongeziene beenruimte, en zelfs de vijfdeurs kan al minimaal 625 liter koffer voorleggen. Met de achterbank plat is dat zelfs 1.760 liter. Eens te meer is Skoda de slimme keuze, ook als plug-in hybride. De break kost 41.810 euro.

superb iv 009-1920x1280

Skoda Superb iV
Motor Elektrische motor en turbobenzine, 1.395 cc
Pk 218 pk
Nm 400 Nm
0-100 km/u 7,7 sec
Top 224 km/u
Verbruik (WLTP) 1,4 l/100 km
Testverbruik 4,8 l/100 km
CO2 (WLTP) 32 g/km
Prijs 40.645 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Skoda Karoq (2023) banner

Skoda Karoq: blijft zijn gezinsroeping overeind?

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Ontdek meer