Dit is niet meer het Skoda van weleer. Een nieuwe Superb in basisuitrusting en met benzinemotor is plots ook duurder dan de Mazda, de Mondeo, en ja, zelfs de Passat. De goedkoopste Superb parkeer je voor 25.600 € voor je deur, terwijl de instapmodellen van de hierboven aangehaalde wagens beneden de 25.000 € blijven.
Ruimer dan een S-klasse
Voor dat geld krijgt de Skoda-rijder wel wat in de plaats. Hoewel de nieuwe Superb in absolute lengte zes centimeter prijsgeeft op zijn voorganger, wordt hij een beetje breder. De wielbasis neemt zelfs nog toe met acht centimeter. Voor de passagiers achterin brengt dat meer beenruimte dan een Mercedes S-klasse.
Golf-platform
Skoda maakt voor de Superb gebruik van Volkswagens modulaire MQB-platform dat bijvoorbeeld ook voor de Golf wordt ingezet. In het geval van Skoda’s grootste wordt het maximaal ‘uitgerekt’ want de wielbasis bedraagt 2,84 meter. Het grote voordeel van deze platformstrategie is dat elk merk in de VW-groep een auto kan samenstellen met nagenoeg kant-en-klare bouwstenen zoals motoren, versnellingsbakken en ondersteltechnologie, maar toch verschillen kan inbouwen. Voor een constructeur als Skoda gaat er ook een wereld aan elektronische rijhulpen open, want net als bij de Volkswagen Golf en de Passat biedt Skoda een adaptieve cruise control met noodremfunctie aan. Wat we vandaag nog niet weten, is of een en ander tot de standaarduitrusting behoort of in optie wordt aangeboden, want bij Skoda Belgium kan men ons momenteel slechts een vanaf-prijs geven. Er is nog geen verdere informatie over wat al dan niet in die prijs is begrepen.
Concept
De Superb ziet er in elk geval een pak frisser uit dan zijn voorganger en getuigt zelfs van identiteit. De Tsjechische constructeur bleef duidelijk trouw aan de originele vormen van de Vision C-concept en zo stapt Skoda eindelijk een beetje af van het brave evolutionaire design. Binnenin kiest Skoda voor haar gebruikelijke zakelijke aanpak. Het dashboard oogt sober en beschikt over conventionele maar duidelijk leesbare tellers. De gebruikte materialen zijn degelijk maar staan niet op het niveau van VW en Audi. Ordnung muss sein…
Wiegen
Skoda monteert ook voor het eerst een gestuurde demping met een normal-, een comfort- en een sportstand. Jammer genoeg gaat de constructeur hier toch een beetje de mist in want in combinatie met de 2.0 diesel in de neus blijft de wagen zowel in de normale als in de comfortmodus na elke bocht wiegen alsof hij op bladveren staat. In de sportstand wordt elke oneffenheid doorgegeven. Kortom, in een poging om de wagen comfortabel te maken, is voor een te zachte demping gekozen. Dat merk je vooral aan de 1.4 benzineversie die voelbaar minder kilo’s op de vooras legt en een stuk beter presteert. Laat ons hopen dat het conventionele onderstel beter doet maar dat was bij de eerste kennismaking niet beschikbaar.
De besturing is wel precies en de geluidsdemping binnenin is prima. Wij reden met de 1.4 TSI van 150 pk, voorzien van cilinderuitschakeling. Deze motor doet zijn werk. Wie voldoende anticipeert en constante snelheden aanhoudt, komt toe met 6,5 l/100 km. Dieselrijders worden bediend met de 1.6 TDI met 120 pk en er zijn ook twee 2.0 TDI’s die 150 pk of 190 pk leveren. Wij reden de 150 pk versie die omwille van zijn 340 Nm koppel nog zuiniger en vlotter is.
Kortom, met deze nieuwe Superb heeft Skoda de lat erg hoog gelegd en leveren het merk een auto die nauwelijks onderdoet voor een Passat, al is die laatste verfijnder afgewerkt maar vooral nauwkeuriger afgesteld. Loop in een grote boog om de gestuurde demping en je koopt een bijzonder comfortabele en riant geproportioneerde reisberline die correct is geprijsd, maar niet langer als “koopje” kan doorgaan.