Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Net wanneer je dacht dat Skoda niet ruimer kon worden, arriveert de nieuwste generatie van de Superb Combi. Hij vergroot de actieradius van zijn plug-in hybride en klopt aan bij de premium-concurrenten. Een droom voor gezinnen… en taxi's?
In het kort
De nieuwe Skoda Superb is - zoals voordien - ontwikkeld naast de nieuwste Volkswagen Passat Variant. Toch verliest hij niets aan interieurruimte. Sterker nog, hij wordt groter! Hij vergroot ook de actieradius van zijn oplaadbare hybride en voegt een premium afwerking toe.
De nieuwe Skoda Superb is samen met de nieuwe Volkswagen Passat Variant ontwikkeld. Een zekere schaalvergroting die beide merken ten goede lijkt te komen, want ze hebben niet de fout gemaakt om te kopiëren en te plakken. Sterker nog, wie treurde om de ondergang van de Passat sedan kan nu overstappen naar Skoda! Ja, de Superb is nog steeds verkrijgbaar als stationwagen én als sedan.
Exterieur
Het is ook het vermelden waard dat de samenwerking tussen de zustermerken vooral is gebaseerd op de denkwijze van Skoda. Met andere woorden: een grote auto boordevol ruimte. De langste van de Tsjechen is dan ook 4 cm langer geworden en nadert de grens van 5 meter!
Wat het design betreft, laten we eerlijk zijn: de Superb zal nooit aan de muur hangen van een tiener. Toch is hij geëvolueerd in de stoere richting, met een koetswerk dat aan de ene kant strak is en aan de andere kant afgerond. Het grote radiatorrooster dat kenmerkend is voor het merk is gebleven, net als de beroemde vouw in de motorkap. Aan de achterkant speelt de grote stationwagon de ideale allrounder, met een eenvoudige visuele handtekening en de merknaam voluit geschreven op de achterklep.
Interieur
De groeispurt van de nieuwe generatie Superb Combi komt natuurlijk de passagiers ten goede. Achterpassagiers hebben nog meer beenruimte - hadden ze die echt nodig? - terwijl de bagageruimte nu 690 liter biedt. Dat is enorm! En nog beter: als de bank is neergeklapt, is er 1.920 liter ruimte. Dat is beter dan sommige busjes…
Skoda hult deze schijnbaar eindeloze cabine in een aangename afwerking van kwalitatieve materialen, leder (optioneel), hout en contrasterende kleuren. Naast de sombere VW gaat Skoda duidelijk voor premium! Het dashboard van de Superb heeft een groot 13-inch touchscreen voor infotainment, terwijl een 10-inch digitaal instrumentenpaneel standaard is.
Allemaal interessant, maar het is niets vergeleken met de nieuwe 'Smart Dails'. Dit zijn drie configureerbare draaiknoppen tussen het scherm en de middenconsole. Je kunt er niet alleen de airconditioning mee bedienen, maar ook de rijmodi en het volume. In een wereld van 'alles op het scherm' is dit echt een juweeltje van eenvoud en ergonomie. Simply Clever, Skoda!
Motor
Aangezien de Passat en de Superb hun genen delen - het modulaire MQB-platform van de Groep - zijn de motoren vergelijkbaar. Onder de motorkap vinden we momenteel een 1.5 TSI mild hybrid met 150 pk, een 2.0 TSI met 204 of 265 pk en een 2.0 TDI met 150 of 193 pk. Al deze motoren worden standaard geleverd met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling.
Natuurlijk is er ook een plug-in, dus maak je geen zorgen. Deze profiteert van de nieuwste update van de groep, namelijk een nieuwe 1,5-liter 4-cilinder benzinemotor en een grotere 26 kWh batterij. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 204 pk en een koppel van 350 Nm, evenals een elektrisch bereik van meer dan 100 km. Voor meer details, waaronder de CO2-uitstoot, moeten we nog even wachten...
Rijgedrag
Voorlopig hebben we vooral de instapmotor getest, de 1.5 TSI, die voor het eerst profiteert van milde hybridetechnologie. Met zijn 150 pk is de viercilinder niet altijd even potent om te reageren op wat je vraagt. We zouden graag wat meer koppel en vermogen zien om in te halen, maar eerlijk is eerlijk; de rest van de tijd zoemt dit blok zorgeloos door het leven.
"Onze” Superb was ook uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC Plus). Net als bij VW is dit voorzien van nieuwe schokdempers en biedt het tot 5 instellingen. Hoewel onze testrit kort en weinig gevarieerd was, valt het vorstelijke comfort van deze nieuwe Superb niet te ontkennen.
Prijs
De tijd dat Skoda werd beschouwd als het goedkope merk van de Volkswagen groep is definitief voorbij. Dat blijkt niet alleen uit de prestaties van de nieuwe Superb, maar ook uit zijn prijs. Met een prijs vanaf €4.420 euro is hij nu… duurder dan de Volkswagen Passat.
Besluit
De nieuwe Skoda Superb is nog steeds een Tsjechische Volkswagen Passat maar hij doet het eigenlijk op alle vlakken beter. Hij is groter, comfortabeler, heeft een betere afwerking en… is ook duurder dan zijn Duitse evenknie. Da’s even slikken, maar het is moeilijk om een betere grote stationwagen te vinden voor het geld.