Skoda is – dankzij vele miljoenen uit de VW-kas – al lang niet meer het onderwerp van spot en grappen, een gevolg van dubieuze kwaliteit in zijn communistisch tijdperk. Maar al even vergeten is de grandeur die Skoda bij zijn ontstaan had. Die zien we vandaag terug wanneer we achter het stuur kruipen van de Skoda Popular Monte Carlo uit 1937.
Monte Carlo is een badge die Skoda vandaag de dag opnieuw gebruikt, een iets sportievere aankleding van zijn modellen. De badge verwijst naar de stunt uit 1934, toen een Skoda Popular verrassend tweede eindigde in zijn klasse in de rally van Monte Carlo. Waar vandaag een badge moet volstaan, ging Skoda in 1936 nog voluit met een volledig eigen Monte Carlo-model van de Popular.
LBD
Je adem stokt wanneer de Popular Monte Carlo komt voorgereden. De elegantie van Gina Lollobrigida of Sophia Loren in hun hoogdagen, omhuld in wat we alleen maar kunnen omschrijven als een little black dress. En dan die combinatie van dat sierlijk verchroomde radiatorrooster en de grille over de lichten… dit is één van de meest verleidelijke auto’s die we ooit voor ogen kregen. Ook achteraan kreeg de Popular Monte Carlo een elegant aflopende lijn en de meest sierlijke belettering die ooit op een auto is gezet.
Dezelfde toon vind je ook terug in het interieur, waar alleen plaats is voor het fijnste hout en de beste stoffen. Het stuur staat nog rechts, omdat Tsjechië rechts van de weg reed tot ene A. Hitler met zijn troepen de grens overstak en oordeelde dat er “vanaf nu, sofort, aan de linkerkant van de weg gereden wordt.”
10 stuks
De Skoda Popular Monte Carlo Coupé zoals we hem hier zien, is extreem zeldzaam. In een later stadium hield Skoda de sierlijke voorkant voor bekeken, en keerde terug naar de klassieke front van de Monte Carlo. Uiteindelijk zijn er niet meer dan 70 Monte Carlo-versies van de Popular gebouwd in Mlada Boleslav. Daarvan waren er 23 coupés, en slechts tien exemplaren hadden het bijzondere radiatorrooster dat we hier zien. Op dit moment heeft Skoda er twee van die tien in bezit.
Bescheiden vermogen
De gestroomlijnde carrosserie – volledig uit staal – doet anders vermoeden, maar snelheid is niet de grote troef van deze Popular. Toen hij in 1936 op het autosalon van Parijs werd voorgesteld, moest hij vooral overtuigen met zijn kwaliteit en luxueuze uitstraling. Een noodzaak, want de sierlijke coupé kostte bijna het dubbele van een gewone Popular.
De motor is de 1.4 viercilinder uit de Rapid, goed voor 31 pk. Het is wennen aan de versnellingsbak, die de eerste linksonder heeft. De versnelling is zo kort dat ze uitsluitend dient om te vertrekken. Voor de tweede versnelling moet je diep naar voor, dichtbij je been. Ook de tweede versnelling blijkt bijzonder kort, meer als een eerste versnelling in een moderne auto. Bij 25 km/u moet je al naar de derde versnelling… en dan ben je ook rond wat voorwaartse versnellingen betreft. De Popular Monte Carlo had in zijn tijd een topsnelheid van 110 km/u, maar humt tevreden bij de 60 à 70 km/u die wij erop nahouden. Zolang de weg vlak blijft, toont hij zich soepel. Maar bergop krijgt hij het snel moeilijker. Bijkomend probleem: je moet tot echt lage snelheden wachten vooraleer je terug naar tweede kan schakelen. En dat verloopt met wat tandengeknars, kwestie van onervaren bestuurder. Sorry lieve Skoda.
Verliefd
Het stuur voelt licht aan, en deze Popular laat zich graag door de bochten sturen. De ophanging voelt zelfs strak aan, wat hij compenseert met zijn zachte stoelen. Al na enkele kilometers zijn we al helemaal verliefd op deze Skoda. Geen enkel merk zou nu nog op dezelfde manier vieren dat ze tweede geworden zijn in hun klasse in de Monte Carlo-rally.
Ook dit jaar weer trekt Skoda met een inzending uit zijn museum naar de Zoute Concours. Dit jaar gaat het om een Tudor cabrio van net na de Tweede Wereldoorlog.