We spraken er u al over toen we een een eerste keer, heel exclusief toen nog maar ook heel kort, achter het stuur mochten kruipen van een toen nog gecamoufleerde nieuwe ForTwo. De ForTwo behoudt zijn kwaliteiten en maakt komaf met quasi al zijn tekortkomingen. Hier onze indrukken van een wat uitgebreider kennismaking.
ForTwo: hetzelfde, maar beter
Eerst en vooral heeft Smart het probleem van het gebrekkige comfort van de ForTwo aangepakt. De nieuwe is breder, wat lager en wat zwaarder. Dat maakt hem per definitie ook stabieler. Je merkt het verschil vooral op de snelweg, tegen de snelheidslimiet aan. Of toch bijna. Smart heeft de ophanging wat soepeler kunnen afstellen. In tegenstelling tot onze eerste test, die op een voorgeschreven parcours verliep, konden we nu meer vrij kiezen aan welke wegen we de Smart wilden blootstellen. Daarbij viel op dat de kleine Smart nog steeds behoorlijk stug afgeveerd is, maar deze keer valt dat meer op als een positieve dynamische keuze dan een straf voor het comfort.
Dan zijn er de nieuwe versnellingsbakken. Zowel de manuele vijfbak als de zestraps dubbelekoppelingsbak transformeren de rijervaring in de ForTwo, in de goede zin uiteraard. Die versnellingsbakken spelen ook een belangrijke rol in het ultracompact houden van de draaicirkel: 6,95 meter! Parkeren wordt een spelletje. De vorige versnellingsbak speelde je parten door de lange tijd die er verliep bij de verandering van bijvoorbeeld D naar R. Op een helling werd het soms helemaal belachelijk. Met een koppeling die je zelf kan doseren, of met een automaat die bijna continu de auto in zijn greep houdt (de auto vertrekt van zodra je de rem lost), wordt de Smart ForTwo nu echt het ultieme middel om door de stad te laveren.
Bij deze kennismaking hebben we ook kunnen proeven van de nieuwe motoren, die beide van Renault-origine zijn. In de stad schiet de Smart nog steeds als een kurk uit een champagnefles vooruit. Vooral de 0.9 Turbo met 90 pk is reuze-fun. Zelfs op een bochtig parcours buiten de stad. De ForTwo komt dus versterkt uit de vernieuwing.
ForFour: what's in a name
Over naar de Smart met vier zitplaatsen. Hiervoor verwijzen we u eerst en vooral door naar onze test die we al maakten met de nieuwe Renault Twingo, Beide auto’s verschillen alleen uiterlijk. Al wat we u vertelden over de Twingo en diens plaatsaanbod en rijdynamiek, ontdekten we ook in de Smart ForFour. Alleen qua ontgoochelingen merken we een verschil. Een naam schept nu eenmaal verwachtingen. Zo waren we achteraan in de Twingo ontgoocheld omdat het grote plaatsaanbod daar nu eenmaal een van zijn sterkste punten was over de voorbije twintig jaar. Een Smart daarentegen schept vooral verwachtingen in stadsverkeer. Waardoor je al sneller geneigd bent te denken dat je over een bonus kan beschikken van twee extra plaatsen, ook al stellen ze dus niet veel voor.
Daarentegen verwacht je niet van een Twingo dat hij stuurt als een kart. Van een Smart verlang je dat wel. Dus op dat vlak laat de Smart ForFour ons dus een beetje op onze honger. Het is echter een punt waarop we hem makkelijk vergiffenis schenken. Dit is immers een Smart. De vorige ForFour was op basis van een Mitsubishi Colt ontwikkeld en was in die zin eigenlijk niet eens een Smart. Hij had niets van de handigheid en al evenmin de kwaliteit van een ForTwo, en laat ons eerlijk zijn: die verouderen goed. Daaraan herken je de Mercedes-toets. De nieuwe ForFour is een echte Smart, met goede bouwkwaliteit, maar dus iets minder rijbeleving. In de stad blinkt hij wel uit.
De Smart ForTwo 1.0 71 pk en 0.9 Turbo 90 pk kosten 11.132 euro en 12.100 euro. De ForFour is er alleen nog maar met 71 pk en dat vanaf 12.100 euro.