Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: SsangYong Actyon Sports – Stapje per stapje...

...keert het merk terug. Nadat SsangYong goed een jaar geleden de Korando SUV voorstelde, is er nu de Actyon Sports pick-up.

Het gaat hier om een dermate doorgedreven facelift dat we bijna van een nieuw model kunnen spreken. We weten het, het merk SsangYong (we zullen het afkorten tot SSY) kent verre van de bekendheid van Koreaanse collega’s als Hyundai en Kia. Eind 2010 werd het merk in België opnieuw ingevoerd, na een afwezigheid van twee jaar. Sindsdien heeft SSY hard aan zijn netwerk gesleuteld. Van 0 dealers zijn we naar 36 stuks gegaan. De naambekendheid zou dus stilaan moeten terugkeren. Vooral omdat de constructeur gewerkt heeft aan zijn grootste tekortkoming: designs die je vergeet nadat je ze hebt gezien.

Discreet

Bijvoorbeeld: de Actyon Sports voorheen, dat was de auto die u hiernaast afgebeeld ziet. We gaan hier niet over smaken en kleuren beginnen twisten, maar we stellen nu wel vast dat hij een geheel nieuw gezicht heeft gekregen. Een gezicht dat bovendien soberder, eleganter en dynamischer is. Aan de afmetingen veranderde nauwelijks iets: 4,99 meter lang, 1,91 meter breed en 1,79 meter hoog. De flankpartij bleef behouden, net als de achterkant. Die laatste is misschien nog de enige overblijvende zwakke kant van het design.

Ook het interieur kreeg een beurt, en nu is veelvuldig gebruik gemaakt van zachte plastics. Meer zelfs dan in de Korando, die nochtans luxueuzer in de markt is gezet. Trouw aan het ‘made in Korea’-stempel, is de Actyon Sports reeds vanaf zijn basisuitrusting rijkelijk uitgerust. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende ruiten en spiegels, boordcomputer, manuele airco, vinyl beschermlaag in de laadbak,... Alles is reeds standaard aanwezig op het basisniveau, waarvoor je 19.990 euro kwijt bent (16.520 euro zonder BTW). In de duurste Actyon Sports (28.490 euro) beschik je zelfs over lederen stoelen. Jammer dat ESP niet beschikbaar is op het basisniveau, en zelfs pas in beeld komt vanaf het derde uitrustingsniveau. Achteraan steek je wel met je knieën tegen de stoel voor je wanneer je meer dan 1,80 meter meet. Maar anders is het genieten op de superzachte achterbank. Hoewel de laadbak niet de grootste is in zijn categorie (1.275 x 1.600 x 525 mm), kan je er wel een europallet in kwijt. Dus geen probleem voor fietsen, of zelfs een quad.

In stilte

De motor is een 2.0 turbodiesel (7,4 l/100 km, 196 gr/km CO2) die op punt is gesteld door de Oostenrijkse constructeur AVL. Hij is afgeleid van de motor in de Korando, en afgesteld op achterwielaandrijving. Zijn grootste kwaliteit is zijn geluidscomfort, dat kan strijden met dat in een SUV. Zelfs wanneer je hem de sporen geeft. Hij brengt zijn 155 pk en 360 Nm boterzacht naar het asfalt, en dat al van bij 1.500 opm voor het koppel. Zijn manuele zesbak (zestrapsautomaat in optie) is goed gespreid, maar zou wat zachter mogen zijn. Het stuur is wat te fors bekrachtigd, een gevolg van zijn 4x4-genen (met differentieelblokkeringen en veldversnellingen in optie voor het basisniveau, standaard op andere niveaus). Maar het is wel een vooruitgang ten opzichte van de vorige Actyon Sports.

Uiteindelijk beoogt hij meer vrijetijdsdoelen dan professionele. Zo beschikt hij niet over de traditionele bladveren achteraan, maar over een moderne multilinkophanging. Dat geeft wat meer rijcomfort, op voorwaarde dat de koffer over enige lading beschikt. Zonder is de achtertrein te licht en springt hij op slecht terrein rond. De Hard Top optie (2.000 euro) kan daar al 80 kg aan toevoegen om het probleem te verhelpen. Maar zelfs zonder sta je versteld van het comfort en de stilte waarmee deze pick-up functioneert.

Kortom, wanneer deze Actyon Sports al aantoont met welk talent de ingenieurs van SsangYong een oud product nieuw leven kunnen inblazen, dan willen we eigenlijk vooral weten wat ze kunnen presteren van een blanco pagina. En voor de kleine zelfstandige die op zoek is naar een handige pick-up: beslis niet voor u bij SsangYong bent langsgeweest.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Korando Ext 04

SsangYong Korando: Genoeg clichés

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Autotests · SsangYong
Ontdek meer