Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: SsangYong Actyon Sports – SsangYong Actyon Sports: eigenzinnige pickup

Met de Actyon als basis is de SsangYong Actyon Sports een pickup met SUV-eigenschappen. De eigenzinnige Actyon Sports combineert dit met een aantrekkelijk prijskaartje. De rij-eigenschappen vallen echter wel tegen.

Het segment van de pick-ups is vooral in ons land een absolute nichemarkt. Maar het is wel een markt die een groei doormaakt. Mede door de komst van moderne pick-ups als de Nissan Navara, Toyota Hi-lux en Mitsubishi L200 zijn de verkopen licht stijgende. In 2006 werden er in ons land 960 pickup's verkocht en voor 2007 wordt verwacht dat dat aantal ruim boven de 1.000 stuks uit zal komen. Daarvan was maar liefst 98% op grijs kenteken geregistreerd. Het koperspubliek bestaat dan ook voornamelijk uit MKB'ers zoals stratenmakers en hoveniers die de auto puur functioneel gebruiken. SsangYong is een merk dat zich - vooral met de Rexton - ook binnen dit koperspubliek bevindt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist SsangYong nu met een pickup op de markt komt. Zijn naam; Actyon Sports.

Grote laadbak

Zoals de naam al doet vermoeden is de Actyon Sports afgeleid van de SUV Actyon. Deze compacte SUV van SsangYong heeft een eigenzinnige vormgeving. Vooral de achterzijde heeft heel wat tongen los gemaakt. Bij de Actyon Sports is die wat vreemde achterzijde vervangen door een grote laadbak waarin voorwerpen van maximaal 1,28 m lengte en 1,60 m breedte probleemloos kunnen worden vervoerd. Bovendien mag de laadbak bijna 800 kg opslokken.

Functioneel vormgegeven interieur

Op de achterzijde na is de Actyon Sports nagenoeg identiek aan de Actyon. Het interieur is dan ook rechtstreeks overgenomen uit de SUV en biedt alle gemakken van dien. Het dashboard is puur functioneel vormgegeven, al heeft SsangYong er wel duidelijk werk van gemaakt om het lijnenspel niet eenvoudig te houden. De gebruikte materialen zijn voor deze prijsklasse van een redelijke kwaliteit en lijken bestand tegen een stootje. In de door ons gereden S-uitvoering zijn de stoelen met leer bekleed, maar helaas bieden deze weinig steun. Een radio/CD-speler, handbediende airconditioning, elektrische ramen en spiegels en centrale deurvergrendeling zijn op elke Actyon Sports standaard.

Matige rij-eigenschappen Functionaliteit heeft bij de Actyon Sports duidelijk een belangrijkere rol gespeeld dan de rij-eigenschappen. Een rijdersauto is het dan ook zeker niet. In de bochten helt de carrosserie flink over en de gladde stoelen kunnen je nauwelijks op de plek houden. Bovendien duikt de auto bij stevig remmen en ook bij het accelereren is de koets merkbaar in beweging. De besturing is bovendien wel erg licht en indirect. Een (te) snel genomen bocht resulteert al snel in een portie onderstuur en het nodige commentaar afkomstig van de banden. Het comfort is daarentegen wel goed te noemen. Het zachte onderstel weet oneffenheden mooi te verwerken.

Hoog verbruik Motorisch heeft SsangYong de keuze beperkt gehouden. De Actyon Sports is enkel leverbaar met een 2.0 liter viercilinder dieselmotor. De motor is goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 310 Nm. Daarmee accelereert de auto in 14,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en wordt een topsnelheid van 161 km/h behaald. Ondanks dat de motor redelijk op de achtergrond zijn werk doet, moet deze wel merkbaar moeite doen. Er moet dan ook een ´leeg gewicht´ van 1.841 kg worden voortbewogen. Vooral wanneer op de snelweg een tussenacceleratie wordt uitgevoerd speelt het hoge gewicht de motor parten. Het gemiddelde verbruik van 8,0 liter per 100 km (fabrieksopgave) is gemiddeld voor een auto in deze klasse. Wel zal het verbruik door zware belading en het trekken van een aanhanger flink op kunnen lopen aangezien de motor het daardoor redelijk zwaar zal krijgen.

4WD met lage gearing De keuze qua motor mag dan beperkt zijn, SsangYong biedt wel de keuze tussen 2WD of 4WD en een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Wij hebben gereden met de 4WD in combinatie met de handgeschakelde vijfbak. De versnellingsbak laat zich helaas niet al te soepel en doeltreffend bedienen. Wel is de auto voorzien van een 2WD-stand, een 4WD-stand en een lage gearing. In een klein stukje terrein was goed merkbaar dat de Actyon Sports hier duidelijk zijn mannetje staat.

Rijke uitrusting, scherpe prijs SsangYong zet met de Actyon Sports in op de rationele koper. De auto biedt veel ruimte, veel praktische bruikbaarheid en voor zijn segment een rijke standaarduitrusting. Op grijs kenteken beginnen de prijzen bij € 17.500,- (excl. BTW/BPM) en daarmee is de auto goedkoper dan de Mitsubishi L200 en Nissan Navara. De Toyota Hi-Lux is een paar honderd euro goedkoper maar mist wel een deel van de uitrusting die de Actyon Sports standaard wel meekrijgt.

Conclusie In een groeiend segment is de Actyon Sports een interessante aanvulling. De auto heeft een eigenzinnig uiterlijk en combineert dit met een aantrekkelijk prijskaartje. Het interieur is functioneel van opzet, maar de gebruikte materialen zijn voor deze prijsklasse zeker niet slecht. Helaas zijn de rij-eigenschappen van een veel minder niveau. De auto helt sterk over in de bochten en de besturing is te licht en indirect. De motor is bovendien merkbaar niet krachtig genoeg voor de ruim 1.800 kg zware Actyon Sports. Dat zie (en merk) je niet alleen terug in de prestaties, maar ook in het verbruik. Dat is met een gemiddelde van 12,5 liter/100 km aan de hoge kant. Wel weet SsangYong een scherpe prijs te combineren met een complete uitrusting en een eigenzinnig uiterlijk.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Korando Ext 04

SsangYong Korando: Genoeg clichés

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Autotests · SsangYong
Ontdek meer