Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

SsangYong Korando: Genoeg clichés

Wij zijn ons testjaar alvast begonnen met een ontzettend aangename verrassing. De SsangYong Korando is in staat om alle clichés rond het merk te doorbreken.

SsangYong was met de Tivoli al op de goede weg. En ook de grote Rexton beschikt over flink wat verleidingskracht. Maar het is de nieuwe Korando die SsangYong volgens ons definitief op het goede spoor zet om door mooi design definitief de fouten uit het verleden te doen vergeten. We zien een erg karaktervol design, met erg interessante stilistische details zoals de led-lichtsignatuur achteraan. Zijn proporties vallen mooi in het oog en in het algemeen geeft hij een zelfverzekerde indruk. En vooral: nergens een ‘faux pas’ zoals we dat wel al eens eerder zagen bij SsangYong.

SsangYong-Korando-2020-1280-0b

Op het niveau van de concurrentie

Het interieur etaleert de elegante stijl die SsangYong zich al enige tijd eigen gemaakt heeft. We zien een elegant design en kwaliteitsvolle materialen. De SsangYong Korando bevestigt en voegt zelfs enige ‘ooooh’ kenmerken toe. Zo is er de opvallende 3D-verlichting van de boordplank en de deurbekleding. Je kan een kleur selecteren op het dashboard en je ziet het effect alleen ’s nachts. Erg geslaagd.

SsangYong-Korando-2020-1280-1e

Het 9,2-duim groot multimediascherm is maar een deel van de totaaluitrusting van de Korando. Naast de klassieke functies en het online-multimediasysteem, zien we ook een digitaal dashboard en alle rijhulpen die je tegenwoordig mag verwachten. Zo beschikt hij over actieve rijvakcorrectie, verkeersbordherkenning, achteruitrijcamera, enzovoort. Allemaal maar om te zeggen: dit is geen Koreaanse Dacia. Wat kwaliteit en technologie betreft, zit hij helemaal op het niveau van zijn beste concurrenten. En dan zijn we nog niet over de prijs begonnen.

KORANDO 54

We hebben het ook nog niet gehad over de enorme ruimte achteraan en de koffer van minimaal 551 liter groot.

Alle opties open

Zoals steeds bij SsangYong kan de klant vele kanten uit. Er is benzine, er is diesel, er is CNG (aardgas), er is een manuele versnellingsbak, er is een automaat, tweewiel- en vierwielaandrijving. En alle combinaties. Enige nadeel: het motorenpallet is beperkt. SsangYong biedt maar één diesel met 136 pk aan en een 1,5-liter turbobenzine die ook dient voor de CNG-versie. Met 163 pk en 171 tot 198 g/km CO2 krijgt hij fiscaal in beide landshelften klappen. Bijzonder jammer, want dit is aan de basis een steengoede motor.

SsangYong-Korando-2020-1280-2d

Het is met deze basismotor dat we op pad trokken, in combinatie met de automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving. Het hele pakket beviel ons uitermate: de prestaties van de motor, de stille werking, de souplesse, het erg geslaagde huwelijk tussen de automatische zestrapsbak en de motor met boterzachte gangwissels, de erg beperkte invloed van de vierwielaandrijving op het verbruik… En dat allemaal in een ontzettend goed geïsoleerde auto met een op comfort gerichte ophanging die een erg zachte wegtoets geven die ons eerder aan een premiummerk doen denken.

SsangYong-Korando-2020-1280-0f

Zijn er nog minpunten? Misschien voelt de stuurbekrachtiging wat te kunstmatig aan, en kon de automaat iets sneller reageren. Maar dan zouden we al echt over een SUV met sportieve ambities moeten spreken, en dat is de SssangYong Korando allerminst. De Korando is vooral een gezins-SUV die comfort vooropstelt.

Wie doet beter?

Je zou kunnen zeggen dat we enthousiast worden van kwaliteiten die je ook bij andere merken kan aantreffen. Er zijn nog mooie SUV’s, ruim, goed afgewerkt en comfortabel. Alleen: met een vergelijkbare motor en gelijkaardige uitrusting zijn de meeste concurrerende SUV’s in de praktijk vlotjes 3.000 euro duurder. Op zijn minst. De SsangYong Korando start aan 20.990 euro in benzine en 23.990 euro in diesel. De topversie kost 41.699 euro en dan heb je diesel, 4x4, automatische versnellingsbak. Alleen voor het open dak en de gemotoriseerde kofferklep moet je nog bijbetalen. En dan zijn we nog niet eens over korting begonnen. Geloof ons: er is niets beter op de markt voor deze prijs.

SsangYong-Korando-2020-1280-02

Eigenlijk zien we maar twee struikelblokken staan op het pad naar succes van de SsangYong Korando: de hoge taksen voor de benzinemotor en een dealernetwerk dat afwezig blijft op grote delen van ons grondgebied.

SsangYong Korando Onyx 1.5 T-GDI 4WD Auto
Motor viercilinder turbobenzine, 1.497 cc
Pk 163 pk bij 5.000 opm
Nm 260 Nm bij 1.500 – 4.000 opm
0-100 km/u Niet bekend
Top 193 km/u
Verbruik (WLTP) 8,6 l/100 km
Testverbruik 9,2 l/100 km
CO2 198 g/km
Prijs 35.990 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Tivoli diesel – Attractief, om meer dan zijn prijs alleen

Autotests · SsangYong
Ontdek meer