Wie in Google op zoek gaat naar een hitparade met de meest lelijke of de minst knappe auto’s, treft daar steevast de SsangYong Rodius aan op een hoge plaats. Alleen was zijn design niet de enige rem op een deftige carrière bij ons.
Facelift
Hoewel we bij een facelift vaak met een vergrootglas op zoek moeten naar de verschillen, springen die meteen in het oog bij de Rodius. De nieuwe voorkant wekt alvast minder weerzin op. Ander bepaalde hoeken weet hij zelfs te charmeren. Hetzelfde geldt voor de achterkant. Blijft nog het zware profiel opzij. Maar daar is een uitleg voor.
Drie kinderen? Ai
Onder zijn massieve vormen gaat een immense binnenruimte schuil. Zelfs wanneer je weet dat hij 5,13 meter lang is, dan nog… De Rodius beschikt standaard over zeven zitplaatsen. Wanneer die allemaal ingepalmd zijn, blijft er nog ruimte over voor 600 liter aan bagage. Met alleen de voorste stoelen op hun plaats, spreken we over een laadvolume van meer dan 3 kubieke meter. Dit gezegd zijnde, is de verdeling van de zitplaatsen nogal ongewoon, met twee vooraan, twee in het midden en drie achteraan. Wie drie kinderen heeft, moet er altijd eentje apart zetten. Of de middelste rij blijft onbenut. Hoe meer kinderen, hoe meer vreugde dus. Of u moet kiezen voor de bestelwagenversie met de klassieke 2+3 opstelling. Daarachter staat een rigide scheiding met de koffer. Met deze variant doet u fiscaal de betere zaak. Daarnaast valt op dat de afwerkingskwaliteit is verbeterd. Maar ze kan nog beter. Alles bij elkaar genomen, is het best aangenaam verblijven in de Rodius. Zeker wanneer je rekening houdt met het budget.
Beter voor de portemonnee
De andere rem op de carrière van de Rodius was zijn 2.7 liter diesel (van Mercedes). Maar die bezorgde hem een fiscaal statuut dat niet te rijmen viel met zijn budget-status. Dus mag de nieuwe Rodius uitpakken met de 2.0 E-XDI die we ook vinden in de Korando, Actyon en Rexton. Hij heeft 155 pk en 360 Nm bij 1.500 opm. Met de manuele bak daalt het officieel gemiddeld verbruik van 8,8 naar 7,6 l/100 km en de CO2-uitstoot zakt van 223 gr/km naar 199 gr/km. De vierwielaandrijving is nog steeds beschikbaar in optie, maar dan alleen in combinatie met de vijftrapsautomaat, een Mercedes-bak. De Rodius kan tot 2 ton slepen.
Wij reden met de automaat, en daar valt meteen op dat deze niet kan verbergen dat hij de technologie van enkele jaren geleden draagt. Niet zozeer wat comfort betreft, maar zijn invloed op het verbruik. Een Rodius is geen S-Max en de behoefte aan dynamiek wordt nog extra gesmoord door de te zeer bekrachtigde stuurinrichting. Maar wie als een goede huisvader stuurt, zal genieten van het betere comfort. Zowel de vering als de geluidsisolatie zijn uitstekend. Eigenlijk kon ik me wel voorstellen dat ik een rit van zo’n 2.000 km naar de vakantiebestemming zou maken in de Rodius met mijn gezin, en de bagage, en de fietsen…
Hoeveel?
Neen, eerder hoe weinig. Want een Rodius Sapphire – en dat is de topversie – beschikt over airco, leder, Bluetooth, verwarmd stuur, parkeersensoren, lichtmetaal velgen, ABS, ESP, rolcontrole,… en kost slechts 28.990 euro. Alleen het open dak, gps en de achteruitrijcamera zijn opties. De basisversie – met reeds een degelijke uitrusting – kost slechts 21.990 euro. Een onklopbare prijs. Dan vergeef je hem wel die nog voor verbetering vatbare afwerking.
Klik hier voor alle nieuws over het merk SsangYong
Klik hier en zoek uw occasie SsangYong Rodius tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van SsangYong Rodius, en een selectie van tweedehandse